Måste man smörja efter varje tur? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Måste man smörja efter varje tur?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har du haft loss den? Axeln alltså. Den skall sitta fast i ett plastclip som sitter i koppen på vevsidan.
    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
      Har du haft loss den? Axeln alltså. Den skall sitta fast i ett plastclip som sitter i koppen på vevsidan.
      ska den i något speciellt spår?,eller är det bara att trycka in?
      för jag har ju smörjt den idag (igår) satt jag kanske fick i den, har inte kunna kolla om det är som förut, men såfall ska jag prova det och komma med svar!
      Abborre: 1700gr

Kommentera

Om du skruvar av den lilla koppen som sitter på vevgaveln under/bredvid stjärnhjul/vev så ser du ett litet plastclip, sitter det fast på spolaxlen som sticker fram så är det nåt annat fel, men följer det med koppen och är kvar däri så måste du pilla fram det och snäppa på det på axeln,sen skruvar du på koppen tills spolen bara glappar nån tiondel.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
          Om du skruvar av den lilla koppen som sitter på vevgaveln under/bredvid stjärnhjul/vev så ser du ett litet plastclip, sitter det fast på spolaxlen som sticker fram så är det nåt annat fel, men följer det med koppen och är kvar däri så måste du pilla fram det och snäppa på det på axeln,sen skruvar du på koppen tills spolen bara glappar nån tiondel.
          okej okej.. när jag smörjde tyckte jag att det var lite småknepigt kollade på abus hemsida om smörjning, men det var tydligen inte samma JB rulle som han använde som jag har, för jag hade många fler"vikter" på spolen, och sen när jag skulle fixa tillbaks vevkåpan på sidan så var man typ tvungen att få den i ett spår av mitten av rullen, och då fick jag veva lite på vevhantaget och då åker ju spridarn iväg, och sen när jag skulle trä ut linan in i linspridarn så gick ju inte dom på samma spår utan det gick inte från sida till sida jämt, så slutade med att jag fick veva på hela linan på nytt!!!

tipppps?

Kommentera

Det var en äldre typ av rulle men det har ingen som helst betydelse. Principen är samma. Och att du får veva lite så att linspridarn inte kommer i fas gör ingenting,skall man smörja så blir det så, kasta bara första kastet lite mjukare så ordnar det sig. Jag tänkte på en sak till, har du dragit åt slirbromsen? Och har du bottnat med nylon om du har flätlina? Och så undrar jag en sak till, var bor du?

Kommentera

slirbromsen har jag dragit åt satt draget går neråt med rätt fart. sen så köpte jag det i set och linan var påspolad så vet inte detdär med nylonlina i botten..

jag bor i norrtälje några mil utanför stockholm

Kommentera

Nej, slirbromsen justerar du med stjärnhjulet som sitter under veven. Den påverkar hur lätt linan skall löpa ut om fisken simmar iväg från dej. Den skall var hårdare åtdragen än att betet ramlar sakta ner. Den kan du dra åt rätt ordentligt, sen när du får fisk på så kan du lossa den så att fisken kan ta lina om den drar iväg. "Mekbromsen" som är den lilla koppen som vi pratade om förut, under lite vid sidan om stjärnhjul/vev, den justerar hur sakta betet skall ramla ner. den kan du ha lite lagom åtdragen som du skrev. Och om det är ett set med färdigpåspolad lina, så kolla om det är nylon i botten, annars kan hela paketet med lina snurra på spolen.

Kommentera

Och finns det ingen i närheten av Norrtälje som läser tråden som kan visa på plats hur det funkar.

Kommentera

okej okej, villket jag inte tror så är det säkert så att det inte är någon nylonlina, och då går jag och skaffar en bit nylonlina och sedan ska jag?

Kommentera

3-4 meter nylon i botten gör att det nyper åt, gå till din närmsta handlare så kan han säkert hjälpa dej med knut och sånt. Är det bara flätlina så är den så hal att hela paketet med lina bara snurrar på spolen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
                      22 svar
                      11 687 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Äldre Id  
                      Startad av joens, 2018-03-18, 19:55