Abu, shimano eller daiwa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu, shimano eller daiwa?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abu, shimano eller daiwa?

Hej!

Jag har kollat runt lite och har tänkt att köpa mig en ny haspel rulle. Fastnade ganska snart för Abu Cardinal Sorön STX 40 (tyckte 20 verkade liten?), men verkar inte gå att få tag på längre, slut överallt.

Undrar om Shimano och Daiwa är bättre eller sämre än Abu, eller om det helt enkelt är en smaksak. Och vilka modeller som är ungefär likvärdiga med Sorön.

Ska ha den till lite av varje, abborre, öring och gädda är väll det som det kommer bli mest utav. Allt ifrån 5-30g tunga drag skulle jag tro.

Har inte något spö än som den behöver anpassas efter heller, ska köpa spö samtidigt som rullen.

Tack på förhand

Ursprungligen postat av PhilipTheDonut Visa inlägg
    Hej!

Jag har kollat runt lite och har tänkt att köpa mig en ny haspel rulle. Fastnade ganska snart för Abu Cardinal Sorön STX 40 (tyckte 20 verkade liten?), men verkar inte gå att få tag på längre, slut överallt.

Undrar om Shimano och Daiwa är bättre eller sämre än Abu, eller om det helt enkelt är en smaksak. Och vilka modeller som är ungefär likvärdiga med Sorön.

Ska ha den till lite av varje, abborre, öring och gädda är väll det som det kommer bli mest utav. Allt ifrån 5-30g tunga drag skulle jag tro.

Har inte något spö än som den behöver anpassas efter heller, ska köpa spö samtidigt som rullen.

Tack på förhand
    Jag köpte själv ett nytt spinn spö och rulle nyss. Jag tittade både på Abu, Shimano och Penn. Jag själv fastnade för en Penn rulle men tror att Shimano nog gör de mest prisvärda rullarna i denna klass, denna kanske ? http://www.willyssportfiske.se/Produ...aspx?id=914129.

Viktigare är nog då vilket spö du skall satsa på. Jag kan rekommendera det spö jag köpte: Berkley Series One Skeletor II finns att köpas på Willys tex. http://www.willyssportfiske.se/Produ...aspx?id=898416
    Om du sedan laddar rullen med en tunnare fireline eller liknande för det lättare fisket har du en riktig kastkanon.

Lycka till med rull och spököpet!

Mvh
    /Micke

Kommentera

det är inte bara en smaksak, abu är sämre än de andra två. Daiwa har tagit sig på senare år och gör nu riktigt schyssta grejer. Själva använder jag dock bara shimanorullar för jag vet vad jag får för pengarna.

Vad gäller spön så kör jag inte shimano för där tycker jag daiwa, broman (nuvarande bromanodell?), korum och berkley är bättre.
      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Prova o känn i affären. Jag köper förvisso oftast Shimano o har en "övre" gräns på c:a 1500:- så inte fiskat med ngn av de finare modellerna. Dock så blir mina Shimanos slitna ganska snabbt. De börjar gå trögt, och kuggar vid spolvändning etc efter något år. Spelar ingen roll hur mkt jag rengör, smörjer, oljar. Mitt nästa rullköp kommer inte bli en Shimano utan förmodligen Penn Sargus eller någon modell från Daiwa. Mest för att jag vill prova ngt annat.
        Upplever att många här på fiskesnack alltid rekommenderar Shimano, men kan ju vara lite "grupptryck" också.
        Har inte provat ABU's haspelrullar på många år då jag tyckte de var dåliga för ex antal år sedan så kan inte uttala mig om dem

lycka till med inköpet

Kommentera

[QUOTE=RichardR;464510]Mitt nästa rullköp kommer inte bli en Shimano utan förmodligen Penn Sargus/QUOTE]

Precis det var en Penn Sargus jag köpte. Väldigt bra och prisvärd rulle tycker jag.

Mvh
          /Micke

Kommentera

Köpte ett spö idag, Berkley Series 1 blev det. Och har beställt en Shimano Nasci 3000

Kommentera

Ursprungligen postat av PhilipTheDonut Visa inlägg
              Köpte ett spö idag, Berkley Series 1 blev det. Och har beställt en Shimano Nasci 3000
              Lyfter gammal tråd, men vad tycker du om kombinationen? Har också ett Series One och väger mellan en Nasci och en Sorön STX.

Kommentera

Ursprungligen postat av SneakyBastard Visa inlägg
                Lyfter gammal tråd, men vad tycker du om kombinationen? Har också ett Series One och väger mellan en Nasci och en Sorön STX.
                Nu är jag ingen haspelgubbe av rang men måste säga att Shimanos hasplar är bättre än Abus skräprullar. Nasci är en rulle jag själv kikat på för tex mete
                Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Jag har en Shimano Nasci 3000 som jag fiskat hårt med nu sen mars 2007. Grymt nöjd med rullen, aldrig varit något problem

Och den passar perfekt till ett berkley skeletor series one. Polaren har samma kombo!

Kommentera

Ursprungligen postat av Ambassadeur5000 Visa inlägg
                    Nu är jag ingen haspelgubbe av rang men måste säga att Shimanos hasplar är bättre än Abus skräprullar. Nasci är en rulle jag själv kikat på för tex mete
                    Håller inte med. Äger både Nasci 2500 och Sorön STX 40. För mig framstår Nasci:n som skranglig och betydligt mer lågbudget än Sorön. Att inte shimano kan bekosta sig att skicka med 2 spolar till en rulle för ca 1500:- är ju snålt som skam.

Sorön är den bästa haspel jag ägt och provat. Dock kan det ju sägas att jag aldrig fiskat med någon värsting från någon av tillverkarna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    31 921 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf
                    av Gösalf