Flätlina på "gamla" haspelrullar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina på "gamla" haspelrullar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flätlina på "gamla" haspelrullar

Är det helt kört att använda flätlina på gamla haspelrullar? Har en Cardinal 55 och en Cardinal DM6 (80-talsrullar) som jag kunde ha användning för...

Vad gäller på de gamla rullarna vet jag inte, jag har provat med flät på några riktigt billiga skitrullar och det funkar bra. Dessa rullar var inte någonting med hög kvalitet så det borde fungera utmärkt på de du nämner ovan.
    Med vänliga hälsningar
    Linus

Kommentera

Ursprungligen postat av Anders62 Visa inlägg
      Är det helt kört att använda flätlina på gamla haspelrullar? Har en Cardinal 55 och en Cardinal DM6 (80-talsrullar) som jag kunde ha användning för...
      Hej Anders Eriksson; Själv har jag 3 st Svängstatillverkade ABU Cardinal 55 från 1970-talet och en av dessa Cardinal 55:or har jag fått av Mr Big himself, Berra Mårdh, förvisso ganska flitigt använd, men den fungerar fortfarande perfekt vid varje jigfiske- eller havsöringstur. Visst går det utmärkt att använda flätlina till en Cardinal 55. Om inte linan vill lägga upp jämnt kan du, liksom jag, för hand lägga upp ett 50-tal varv nylonlina i botten på spolen innanför främre spolkanten. Berkleys gråsvarta Fireline till havsöringsfiske och den gulgröna Fireline till jigfiske...
      Ska jag vara riktigt ärlig så fiskar jag helst med vanlig nylonlina vid havsöringsfiske. Nylonlinan är mer förlåtande och jag får fler havsöringar med nylonlina än med flätlina.

Visste du att en av ABU´s trevligaste säljare också heter Anders Eriksson?
      Go for the Big Ones!
      Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
      Senast ändrad av Old Firehand; 2009-08-05, 10:00.

Kommentera

Ha ha! Kul med min namne på ABU!

Tack båda för moraliska stödet och de konkreta tipsen att prova med flätlina. Jag har alltid älskat min gamla 55:a men slutat använda den på senare år (annat än till några havsöringsförsök), då jag gått ner lite i storlek på det mesta fisket. Kul att höra att den fortfarande funkar bra även efter flitig användning. Räknar med att nu få förnyad användning för min igen.

/Anders

Kommentera

Om linuppläggningen är piss så får du nog räkna med en del knutar och trassel med flätlina

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Anders Eriksson; Själv har jag 3 st Svängstatillverkade ABU Cardinal 55 från 1970-talet och en av dessa Cardinal 55:or har jag fått av Mr Big himself, Berra Mårdh, förvisso ganska flitigt använd, men den fungerar fortfarande perfekt vid varje jigfiske- eller havsöringstur. Visst går det utmärkt att använda flätlina till en Cardinal 55. Om inte linan vill lägga upp jämnt kan du, liksom jag, för hand lägga upp ett 50-tal varv nylonlina i botten på spolen innanför främre spolkanten. Berkleys gråsvarta Fireline till havsöringsfiske och den gulgröna Fireline till jigfiske...
            Ska jag vara riktigt ärlig så fiskar jag helst med vanlig nylonlina vid havsöringsfiske. Nylonlinan är mer förlåtande och jag får fler havsöringar med nylonlina än med flätlina.

Visste du att en av ABU´s trevligaste säljare också heter Anders Eriksson?
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand
            Förresten Old Firehand, vad gör nylonlinan för nytta just innanför den främre spolkanten?

Kommentera

Fireline går utmärkt på min Cardinal 155

Kommentera

Jag har fireline på min Cardinal 55 och det funkar bra. Jag tycker att den spolar på jämnt och fint.

Kommentera

Ursprungligen postat av Anders62 Visa inlägg
                  Förresten Old Firehand, vad gör nylonlinan för nytta just innanför den främre spolkanten?
                  Hej Anders Eriksson;

Om du hasplar på flätlina på din eminenta, svensktillverkade ABU Cardinal 55 märker du att det blir en grop, en fördjupning precis innanför främre spolkanten när du fyllt rullen till 2-3 mm från spolkanten. Nylonlina innanför främre spolkanten är för att få en totalt jämnare linuppläggning. Nylonlina bör du också ha i botten på spolen för att inte den i det närmaste friktionsfria flätlinan inte ska glida på spolen vid mothugg eller drillning av fisk.
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Semb Visa inlägg
                    Om linuppläggningen är piss så får du nog räkna med en del knutar och trassel med flätlina
                    Hej David Semb; Vet du var det svenska gnällbältet är beläget?
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    32 178 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf
                    av Gösalf