Ambassadeur 7000 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 7000

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ambassadeur 7000

    Är nya Ambassadeur 7000 rullar som tillverkas bara skräp,eller ska man köpa en beg äldre tillverkad rulle?.Priserna på beg rullar hamnar ju på nästan samma som en ny rulle.Ska användas till laxfiske/spinnfluga.

  • #2
    Varför skulle rullarna vara skräp?

    Kommentera


    • #3
      Njae. skräp är det ju inte. Nu är jag inte någon rullexpert, men jag har har fiskat en hel del med Ambassadeur 7000 rullar och har 6st som jag köpt genom åren. Har fiskat hyffsat mycket med alla och är ganska noga med att skölja av rullarna och servar dom efter behov. Det är kanske bara slumpen, men de äldsta rullarna är de som krånglat minst. Ska bli kul att höra vad rullfolket säger i denna frågan ? Var det bättre förr eller

      Kommentera


      • #4
        Har nyligen köpt 2st ambassadeur 7000LC i som komplement till mina gamla 7000 synchro rullar. Rullarna känns gedigna och sköna. Blev dock lite fundersam när en vän berättade om en bekant till denne som haft 7000LC i rullarna bara 3 år och kromen har börjat lossna kring linspridaren. Kanske inte är lika bra kvalitet i de nya som de gamla rullarna. Eller?

        Kommentera


        • #5
          7000 vs 7000i

          De äldre 7000 rullarna har producerats efter nära nog samma produktionsunderlag från introduktionen 1972 ända fram till 2006. De guldfärgade tillverkades visserligen i Taiwan, men konstruktionen är samma enkla no-nonsens bygge som de tidigare. Ytbehandlingen och precisionen var bättre i de riktigt gamla, men även 2006orna är rätt OK.

          Men de nya 7000 rullarna som har ett "i" i modellbeteckningen är Kina-produktion efter ett helt nytt produktionsunderlag, med en tillkrånglad frikoppling full av motverkande fjädrar och diverse armar och plastdetaljer. Tyvärr svarar de inte upp mot de gamla när det gäller robusthet.

          Men om någon önskar köpa en Amba 7000 ny i kartong kan man alltid köpa sig en Fladen 777. Den tillverkas av samma fabrik i Taiwan som gjorde 7000 åt ABU och på insidan är de väldigt lika.

          Jag anser en begad 7000 vara bättre i längden än en ny 7000i.
          www.utreel.com

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av u.s Visa inlägg
            Är nya Ambassadeur 7000 rullar som tillverkas bara skräp,eller ska man köpa en beg äldre tillverkad rulle?.Priserna på beg rullar hamnar ju på nästan samma som en ny rulle.Ska användas till laxfiske/spinnfluga.
            Hej U.S! Nya och Nya, jag har flera ABU Ambassadeur 7000 och 9000 röda multirullar från åren 1972 - 1997. Ingen av dessa har det varit några större krångel med. Två av mina röda 7000-rullar minns jag att slirbromsen ville släppa på vid hårda, snabba mothugg, men ABU´s rullservice skickade mig en påse bromsbrickor och sedan har det problemet varit ur världen. Den Ambassadeur jag fiskat under flest fiskedagar med är en mörkröd Record Ambassadeur 5000 Modell SG med babbitslager och utan tillverkningsnummer under rullfoten. Den fick jag i present år 1952. Knarren fungerar fint och hörs tydligt när en stor fisk drar ut lina. Rullen använder jag då och då vid Gäddspinn än idag...när jag är ute efter de riktigt Stora Gäddorna....du vet de där 14+ Gäddorna du brukar se på bild då och då.
            Nothing is for ever except ABU´s Record Ambassadeur!
            Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

            Kommentera


            • #7
              ("Men de nya 7000 rullarna som har ett "i" i modellbeteckningen är Kina-produktion efter ett helt nytt produktionsunderlag, med en tillkrånglad frikoppling full av motverkande fjädrar och diverse armar och plastdetaljer. Tyvärr svarar de inte upp mot de gamla när det gäller robusthet.")



              Gäller det även C3 & syncro?

              Kommentera


              • #8
                Fan...
                Jag blir lika ledsen varje gång där jag ser amöborna bli mer och mer asiatiskt.
                Har just fått tag på en ambassadeur 7000i LC Syncro till OK pris. Tänkte kolla här i forumet om det är möjligt att byta ut eller plocka bort linecountern när man inte har användning för den (kanske kommer det en post när jag gråtit ut).
                Genom att läsa UT's inlägg så antar jag att det inte var det absolut bästa köpet ändå.

                Kan vi inte köpa tillbaka ABU?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av u.s Visa inlägg
                  Är nya Ambassadeur 7000 rullar som tillverkas bara skräp,eller ska man köpa en beg äldre tillverkad rulle?.Priserna på beg rullar hamnar ju på nästan samma som en ny rulle.Ska användas till laxfiske/spinnfluga.

                  Jag snackade Med Bosse på fiskebussen om det där i sommars . Han kör ju rätt hårt med 7000 rullar .Enligt han skulle man undvika dom det står Big game på. Jag har en 7000 I ja tyckte den kändes robust å pålitlig den har ju dubbla backspärrar gamla 7000 har ju bara den klassiska backspärren dvs inte IAR.
                  Klart att det hade vart bättre om den vart tillverkad i svergie men nu är det som det är . Till spinnfluga skulle ja köra en snycroo bromsen är förjävla smidig men ja vet inte om den finns utan linräknare numera.

                  konstigt att det är okej å köpa asien tillverkade spön men asien tillverkade rullar går visst inte .

                  /Fredrik

                  Kommentera


                  • #10
                    asien spön

                    Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
                    Jag snackade Med Bosse på fiskebussen om det där i sommars . Han kör ju rätt hårt med 7000 rullar .Enligt han skulle man undvika dom det står Big game på. Jag har en 7000 I ja tyckte den kändes robust å pålitlig den har ju dubbla backspärrar gamla 7000 har ju bara den klassiska backspärren dvs inte IAR.
                    Klart att det hade vart bättre om den vart tillverkad i svergie men nu är det som det är . Till spinnfluga skulle ja köra en snycroo bromsen är förjävla smidig men ja vet inte om den finns utan linräknare numera.

                    konstigt att det är okej å köpa asien tillverkade spön men asien tillverkade rullar går visst inte .

                    /Fredrik
                    hemma hos mig blir det inga asien spön i alla fall.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 275 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 270 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 950 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 349 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X