Rocketrullarnas ursprung? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rocketrullarnas ursprung?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rocketrullarnas ursprung?

Hej, jag har köpt några Rocketrullar som jag tycker är toppen att fiska med gillar dessutom retrodesignen. Jag funderar på att samla på mig fler rullar av samma typ och undrar när den första rullen av denna typ dök upp och när de fick namnet Rocket. (Alltså typen med raka, spårade gavlar och manuellt centrerad spole) De verkar ha olika färger på senare tid beroende på vilket år de är från, nån som har koll på vilka färger som finns och vilka andra skillnader som finns mellan dem? Jag tror även att det fanns en rocket med kupad gavel och fastcasttangent men den tillhör väl en annan familj trots namnet?

Har ni annan mer eller mindre nyttig info kring rulltypen så vore det jätteroligt.

Tack på förhand Håkan.
    Senast ändrad av Hogge_36; 2009-09-13, 17:42.

Vet inte om jag har rätt, men föregångaren var vad jag vet 6500C Special som lanserades någon gång under tidigt 90-tal...eller var det sent 80-tal?? Hursomhelst, så ser den i princip exakt lika dan ut som dagens silvergråa 6500CS Rocket men den saknade IAR och hade lite annorlunda mekanism. Sedan kom den 6500CS Rocket vi nyss nämnt och därefter olika Pro Rockets för ABUs Premium Dealer-butiker i som du nämner olika årsmodeller/färger osv..

Finns väl även några Rockets som inte lanserats i Sverige utan gått på export till England/USA och andra ställen där surfcasting mm är populärt.

Minsta Rocket-rullen borde väl vara 2500C modellen med Rocket graverat på gaveln.

Kommentera

Jeg har en silvergrå 6500CS Rocket i fra 1994 uten IAR, men med kulelager på vevakslingen.

Navnet Rocket stammer antagligvis fra Rocket oljen som ble levert med rullene, vite tuber med rødt magebelte. I starten var denne oljen TG's Development Yellow Rocket Fuel.
      Senast ändrad av TeamScuirus; 2009-09-13, 17:43.

Kommentera

Har för mig att de kom på 90-talet...men det finns säkert någon här på forumet som kan abu på sina fem fingrar och kan svara mer exakt. Det finns ju också en massa sajter både svenska och utländska som har alla data kring Amb.rullar. Det är bara att googla lite...men om du gillar modellen varför inte köpa the real deal istället?
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av TeamScuirus Visa inlägg
          Jeg har en silvergrå 6500CS Rocket i fra 1994 uten IAR, men med kulelager på vevakslingen.

Navnet Rocket stammer antagligvis fra Rocket oljen som ble levert med rullene, vite tuber med rødt magebelte. I starten var denne oljen TG's Development Yellow Rocket Fuel.
          Fanns den silvergråa i 6501 vänstervevad variant?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
          Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
          41 svar
          31 921 visningar
          18 gillar
          Senaste inlägg Micki.S