Hej. Undrar om det är någon som vet: har en ABU cardinal haspel som e ca 4månader, idag när jag va ute och fiska så sluta den klicka när man skruvar på bromsen, den funkar och så men det låter inget när man skruvar på bromsen.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
rullen sönder eller?
Collapse
X
-
Funkar bromsen och har en jämn bromsverkan så är det inget att oroa sig över. Är det en rulle med bromsen bak eller fram du har?Ursprungligen postat av DaManne Visa inläggHej. Undrar om det är någon som vet: har en ABU cardinal haspel som e ca 4månader, idag när jag va ute och fiska så sluta den klicka när man skruvar på bromsen, den funkar och så men det låter inget när man skruvar på bromsen.
Senast ändrad av letsgofishingtoday; 2009-09-20, 15:56.
-
Den e bakbromsad, men varför sluta den plötsligt att klicka?Ursprungligen postat av letsgofishingtoday Visa inläggFunkar bromsen och har en jämn bromsverkan så är det inget att oroa sig över. Är det en rulle med bromsen bak eller fram du har?
Kommentera
-
lite svårt att svara på.... det varierar lite hur bromsen i detalj är konstruerad för olika märken och modeller. Men vanligtvis så är det klackar på insidan av själva bromsvredet som i sin tur ligger an på ett fjäderstål som håller bromspaketet på plats. Friktionen skapar på så sätt ett klickande/snäppande ljud. Kanske fjäderstålet deformerats en aning eller att klackarna är slitna....Ursprungligen postat av DaManne Visa inläggDen e bakbromsad, men varför sluta den plötsligt att klicka?
Skruva av bromsvredet och ta en titt hur det ser ut innanför, så kan du snabbt räkna ut hur varför det inte låter längre. Men det spelar ingen roll när det gäller bromsens funktion. Så länge det går att ställa in bromskraften så är allt frid och fröjd.
Kommentera
-
Frid och fröjd, vettefan om jag håller med.
En fyra månader gammal rulle skall enligt mitt tycke fungera trots att detta kanske inte påverkar fisket negativt.
Å andra sidan, om det i värsta fall har lossnat delar från klickfunktionen så kanske det slutar med att bromsen låser sig/ej går att justera,
Finns garantitid kvar så se till att det fixas.
Trevligare när allt är som det skall.
/KjelleLaxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.
http://scandinavian-trolling.blogspot.se
Kommentera
-
Nu var iof frågan om rullen var sönder, de manne ville ha svar på inte om han skulle lämna in rullen på garantin för att den inte klickar längre i bromsen.Ursprungligen postat av Kjellzen Visa inläggFrid och fröjd, vettefan om jag håller med.
En fyra månader gammal rulle skall enligt mitt tycke fungera trots att detta kanske inte påverkar fisket negativt.
Å andra sidan, om det i värsta fall har lossnat delar från klickfunktionen så kanske det slutar med att bromsen låser sig/ej går att justera,
Finns garantitid kvar så se till att det fixas.
Trevligare när allt är som det skall.
/Kjelle
Men visst kan han lämna in sin rulle till stället man köpte den ifrån och få den fixad.
Men jag och granterat många med mig har haft hasplar där klickfunktionen slutat efter ett tag. Men bromsen fyller sin funktion ändå.
Och köper man en rulle som kostar runt 500 kr så är det får man liksom räkna med att kvalitén på detaljer och val av material är därefter.
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
|
231 svar
31 893 visningar