Trimma Ambassadören... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimma Ambassadören...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trimma Ambassadören...

Har en Ambassadör 5500C. Den har nåra år på nacken men är i fint skick.
    Har hört att man optimera eller trimma rullen, kanske förbättra centr.bromsen.
    Känner någon till nån "trimmare" i sörmlandstrakten? Funkar rullen med flätlina?
    Alla skatbon tär på manligheten.....

Här borde du kunna hitta det du söker!

Extensive selection of high-quality domain names. Knowledgeable, friendly customer support.

Kommentera

Ursprungligen postat av toretermo Visa inlägg
      Har en Ambassadör 5500C. Den har nåra år på nacken men är i fint skick.
      Har hört att man optimera eller trimma rullen, kanske förbättra centr.bromsen.
      Känner någon till nån "trimmare" i sörmlandstrakten? Funkar rullen med flätlina?
      Alla skatbon tär på manligheten.....
      Hej Anders "Toretermo" Reutermo; Innan du lämnar ifrån dig din fina multirulle för "superdyr" trimning kan du följa mina enkla, förebyggande råd och se om du inte blir riktigt nöjd. Om du har de minsta centrifugalbromsvikterna i din ABU Ambassadeur 5500C multirulle kan du byta ut dem till de största vikterna eller montera två bromsvikter på vardera bromsaxel för att förbättra centrifugalbromseffekten. Gör ren rullen. Torka centrifugalbromsbanan snustorr för att slippa alla framtida skatbon (Professional Overruns). Olja sedan in knivbult, evighetsskruv och andra i skötselinstruktionen rekommenderade smörjställen...
      The Big Ones are waiting for you!
      Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Tack för tipset

Old Firefand, tack för de kloka råden! Jag ska göra som du beskrivit. Jag känner det som gös och gädda lever farligare i Båven hädanefter.

Kommentera

En annan variant är att sätta spolen i svarven och tunna ut godset, så kan man minska centrifugalvikterna, abus original kullager är i regel skräp, kan man köpa schyssta av UT samt kullagergrossisten.

UT trimsatser kan jag rekommendera, en riktigt bra investering.
          Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Den förste och BESTE "trimningsregl" er att rullen er ren!!! Ingen gammal fet eller olie.
            Skal rullen anvendes for jerk. Vil jag nog mene det er menningslöst at smide penge på trimning (med undtagelse a bromsen).
            Skal rullen anvendes till 10-20gr. som kastes a helvete till efter havsörring. Ja, så er der nog ingen gränser. Som tidligere beskrevet er det förste/billigste step nog kugllagarne.

Men passe på!!! Trimningsvärlden er en ond och kynisk världen, der vil gi dig många sövnlöse nätter.

Kommentera

Ursprungligen postat av BH Visa inlägg
              Vil jag nog mene det er menningslöst at smide penge på trimning.
              Skal rullen anvendes till 10-20gr. som kastes a helvete till efter havsörring. Ja, så er der nog ingen gränser. Som tidligere beskrevet er det förste/billigste step nog kugllagarne.

Men passe på!!! Trimningsvärlden er en ond och kynisk världen, der vil gi dig många sövnlöse nätter.
              Nog för att jag talar i egen sak, men jag vill nog hävda att en trimmad jerkrulle är rena balsamet för rygg axlar och armar. Kraften som behövs för att lätta iväg en 100grammare är avsevärt mindre än om rullen är i originalskick.

Och visst är spolaxellagringen viktig, men för att ha bra kontroll på kasten vid havsöringsfiske när det nästan alltid blåser, ja då behöver man se över resten av högfartssystemet. Annars blir det lätt så att man får köpa ny lina för pengarna istället.
              www.utreel.com

Kommentera

[QUOTE=UT;525422]Nog för att jag talar i egen sak, men jag vill nog hävda att en trimmad jerkrulle är rena balsamet för rygg axlar och armar. Kraften som behövs för att lätta iväg en 100grammare är avsevärt mindre än om rullen är i originalskick.

Och visst är spolaxellagringen viktig, men för att ha bra kontroll på kasten vid havsöringsfiske när det nästan alltid blåser, ja då behöver man se över resten av högfartssystemet. Annars blir det lätt så att man får köpa ny lina för pengarna istället. [

Hej UT;
                Att "lätta iväg" ett 100-grams jerkbete belastar inte märkbart rygg, axlar och armar. Det är många fiskedagars upprepade jerkryck som tar på axlar och skuldror. Tre gånger hundra armhävningar, hantelträning och några situps varje morgon stärker axlar och skuldror...

Handen på hjärtat UT, är det inte de lättare betena en spinnfiskare vill försöka få iväg några meter längre?
                One day spent fishing adds another day to your life!

Old Firehand
                www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
                Senast ändrad av Old Firehand; 2010-03-13, 12:30.

Kommentera

[QUOTE=Old Firehand;525559]

Hej UT;
                  Att "lätta iväg" ett 100-grams jerkbete belastar inte märkbart rygg, axlar och armar. Det är många fiskedagars upprepade jerkryck som tar på axlar och skuldror. Tre gånger hundra armhävningar, hantelträning och några situps varje morgon stärker axlar och skuldror...

Handen på hjärtat UT, är det inte de lättare betena en spinnfiskare vill försöka få iväg några meter längre?
                  [QUOTE]

Det ena behöver inte utesluta det andra, och även om jerkandet i sig säkert kan slita på armar och axlar är jag helt överbevisad om att yxhuggskastandet med otrimmade rullar ger stora belastningar på just rygg, armar och axlar. Mina uttalanden i frågan är inte tagna ur luften, utan det kommer från nöjda jerkfiskare som själva upplevt en lättnad och stort förbättrad ergonomi efter det att rullen byggds om.

Prova själv så slipper du spekulera.
                  www.utreel.com

Kommentera

HEJHEJ UFFE
                    det är som natt å dag
                    å ha trim el inte på jerk rullen!
                    JERK ÄR ETT DYRT TRÄSK Å FASNA I
                    <iframe src="http://www.facebook.com/plugins/likebox.php?href=http%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fp latform&amp;width=292&amp;colorscheme=light&amp;sh ow_faces=true&amp;stream=true&amp;header=true&amp; height=427" scrolling="no" frameborder="0" style="border:none; overflow:hidden; width:292px; height:427px;" allowTransparency="true"></iframe>

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 358 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S