Amba Predator - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amba Predator

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det är rätt, slå isär, tvätta rent och smörj upp så håller rullen avsevärt mycket längre. Och att uppgradera ökar både nöjet och känslan.

Men: Stor varning för kullagrade evighetsskruvar. Lagren sitter väldigt utsatt till och de kräver ständig tillsyn annars beckar lagren ihop, och för fiske i salt eller bräckvatten är de direkt olämpliga. Det eventuella bidraget i prestanda kan dessutom ifrågasättas.

Som kuriosa kan berättas att jag nästan lyckats bevisa att en evighetskruv med optimerade keramhybridlager ger bättre räckvidd än en vanlig välsmord med plastbussningar. Det var med rullar som i övrigt är topptrimmade, testet gjordes på gräsmatta under perfektaförhållanden och varje kast mättes upp noggrannt. Skillnaden är ur fiskeperspektiv rent akademisk.
    www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
      Det är rätt, slå isär, tvätta rent och smörj upp så håller rullen avsevärt mycket längre. Och att uppgradera ökar både nöjet och känslan.

Men: Stor varning för kullagrade evighetsskruvar. Lagren sitter väldigt utsatt till och de kräver ständig tillsyn annars beckar lagren ihop, och för fiske i salt eller bräckvatten är de direkt olämpliga. Det eventuella bidraget i prestanda kan dessutom ifrågasättas.

Som kuriosa kan berättas att jag nästan lyckats bevisa att en evighetskruv med optimerade keramhybridlager ger bättre räckvidd än en vanlig välsmord med plastbussningar. Det var med rullar som i övrigt är topptrimmade, testet gjordes på gräsmatta under perfektaförhållanden och varje kast mättes upp noggrannt. Skillnaden är ur fiskeperspektiv rent akademisk.

Hej Ulf!

Om man på den välsmorda plastbussning-skruven sätter en lättad linförare i aluminium + en keramknivbult.....hur blir då jämförelsen mot kullagrad evighetsskruv (om den senare har standard linföraren i stål + dito knivbult) !?

PS! Också ett inlägg i debatten att kullagrade evighetsskruvar är av ondo för det praktiska fisket DS!

mvh / Matti
      Medlem i GGG-U
      Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
        Det är rätt, slå isär, tvätta rent och smörj upp så håller rullen avsevärt mycket längre. Och att uppgradera ökar både nöjet och känslan..
        Fortfarande lite osäker på att "slå loss" sprinten. Känns väl ganska viktigt att man får tillbaks den i rätt position? Är själva sprinten koniskt eller kan man slå ur den från valfritt håll?

Tror inte det blir aktuellt men några fancy uppgraderingar på denna rulle. Köpten den för att den skulle hålla för jerkfiske i Östersjön. Dock väldigt noga med underhåll. Att sitta i timmar och pilla med sina rullar är ju rena terapin!?
        Senast ändrad av Mozzer; 2010-06-08, 13:36.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mozzer Visa inlägg
          Fortfarande lite osäker på att "slå loss" sprinten. Känns väl ganska viktigt att man får tillbaks den i rätt position? Är själva sprinten koniskt eller kan man slå ur den från valfritt håll?
          Använd skjutmått eller studera sprinten noga med ett välkalibrerat ögonmått. Sprinten skall tryckas åt det håll den är tjockast. Skruvstycke eller liknande bänkfasta pressverktyg är överlägset bäst, men finns inget sånt tillhands funkar det med en bra polygrip kombinerat med försiktighet och omdöme.
          www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Långåmjukis Visa inlägg
            Om man på den välsmorda plastbussning-skruven sätter en lättad linförare i aluminium + en keramknivbult.....hur blir då jämförelsen mot kullagrad evighetsskruv (om den senare har standard linföraren i stål + dito knivbult) !?
            All minskning av massa som roterar eller byter riktning har prestandaförbättrande potential, givet att rullen kalibreras. En standard linspridare med knivbult i stål väger 7 gram, medan en lättviktsspridare med keramisk knivbult väger 2 gram. Det här har avgörande betydelse och enorm inverkan på smala rullar, och märks främst när man kastar lätta beten med litet vindfång, som exvis havsöringsbeten. För tunga jerkbaits med stort vindfång märker man dock inte mycket skillnad alls.

Men innan alla springer och handlar lätta linspridare måste det återigen slås fast att de saker som har avgörande betydelse för prestanda är spole, spolaxellager och smörjmedel. Utan dessa i ordning spelar det andra ingen roll.
            www.utreel.com

Kommentera

Du är en klippa UT. Tack för hjälpen.

Jag är mycket nyfiken på dina tankar kring uppgraderingar på Shimanos men det kan vi ta i ett annat forum

Kommentera

Jag har tillverkat en sådan tång. Det var inte svårt alls. Köp en billig sådan, för att då är det lättare att borra håll i käftarna.

Häls /T

Kommentera

Jag fiskar bara i sötvatten med mina grejer så jag klarar mig nog bra med min kullagrade evighetsskruv.

UT: är de keramiska lager du saluför rostfria eller "vanliga"?

Kommentera

Vilken fråga...

Ursprungligen postat av The Visa inlägg
                    Jag fiskar bara i sötvatten med mina grejer så jag klarar mig nog bra med min kullagrade evighetsskruv.

UT: är de keramiska lager du saluför rostfria eller "vanliga"?
                    "Vanligt" stål som används i kullager eller keramhybridlager är kromstål och det tål inte ens sötvatten utan att rosta. Använd aldrig såna lager i en fiskerulle, för de rostar och "bajsar" ner rullen med bruna ränder.

"Rostfritt" är ett samlingsnamn på minst 30 olika legeringar som i mer eller mindre omfattning inte korroderar, eller i alla fall korroderar mycket långsammare än icke "rostfritt". Det finns ett par legeringar som kallas "syrafasta", de tål otroligt aggressiva miljöer utan att rosta, men de är direkt olämpliga för tillverkning av lagerbanor och andra små detaljer pga dess mekaniska egenskaper.

I kullager för fiskerullar används i allmänhet legeringarna 420 och 440C, där den förra är vad ABU har i sina HPCR-lager och 440C är vad man tillverkar keramhybrider av. 440C har överlägsna mekaniska egenskaper och ihop med kulor som inte leder ström klarar sig de lagren bättre än lager i 420 med stålkulor trots att den legeringen rent kemiskt tål mer.

Sen är valet av olja kritiskt för ett lagers överlevnad. Rätt olja och lite underhåll och lagret klarar en mansålder, fel olja eller ingen olja alls och lagret är färdigt på ett par veckor.

Val av material i metalldelarna är en sak, utformningen av dem och hur de specificerats är dock helt avgörande. Sen är kulorna i allmänhet bortglömda hos de som säljer lager postorder, och ser kulorna ut som grus spelar det andra ingen roll.

Det är tyvärr med lager som med det mesta andra "you get what you pay for".
                    www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                      Jag har tillverkat en sådan tång. Det var inte svårt alls. Köp en billig sådan, för att då är det lättare att borra håll i käftarna.

Häls /T
                      Underbart Tonyex! Precis som du skriver borde billigare vara bättre så det vore dumt att inte tillverka den.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 801 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki