Köp av rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köp av rulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köp av rulle

Hej! Vet att det finns hur många som helst av de här trådarna, men ville endå göra en egen då jag inte hittat precis det jag vill ha reda på. Och kan inte bestämma mig riktigt, det är ju endå rätt mycket pengar det handlar om. Rullarna jag tänker på är då

1. http://www.abugarcia.se/catalogue/ru...bait,5077.html - Ambassadeur 5601C JB, har sett att det finns både C JB och bara JB vad är skillnaden där?

2. http://www.abugarcia.se/catalogue/ru...-pro,5087.html - Ambassadeur 5501/6501 cs pro rocket

Det rullen kommer användas till är mestadels jerk fiske, då med större wobblers typ 40-120gr. Men även vanligt spinnfiske med lite mindre wobblers och jiggar. typ 30 gr, även lite lättare trolling någon gång om året.
    Har hört att det är glidlager i JB'n och kullager i rocketen, vet inte riktigt vad som är bäst? Skulle gärna vilja ha lite hjälp och råd att välja "rätt" rulle. Hade även tänkt att trimma rullen efter ett tag med UT pike performance.
    Tacksam för svar!
    //Spow

Har lite löst för mig att C JB är en sneak-JB-rulle, dvs alu-stativ & drevplatta. Finns säkert nån vänlig som kan fylla på med exakta detaljer. Skulle rekommendera den "äkta" JB:n av dessa två.
    ProRocket har dubbla kullager i spolen kunde jag konstatera igårkväll, skadar dock inte att byta mot UT-lager (59:-/st hos kullagergrossisten) om man ska kasta lättare beten - och rent generellt inbillar jag mig att om du ska köra mest vanligt spinn och variera med jerk & trolling är ProRocketen ett lämpligare val. Knacka gärna dit en extra backspärr (49:- från ABU) så är det lugnt att jerka.
    Personligen är jag lite material-fetishist, men en snål sådan
    Skaffar du ProRocket är det ganska billigt att "light"-trimma den själv.
    Extra backspärr, Kullagrat mellandrev, Keramisk knivbult, UT-lager och lite polering på strategiska ställen samt rätt oljning/smörjning så har man en skön och lättkastad rulle.
    Senast ändrad av Mooki; 2010-06-12, 16:05. Anledning: tillägg
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Ursprungligen postat av Mooki Visa inlägg
      Har lite löst för mig att C JB är en sneak-JB-rulle, dvs alu-stativ & drevplatta. Finns säkert nån vänlig som kan fylla på med exakta detaljer. Skulle rekommendera den "äkta" JB:n av dessa två.
      ProRocket har dubbla kullager i spolen kunde jag konstatera igårkväll, skadar dock inte att byta mot UT-lager (59:-/st hos kullagergrossisten) om man ska kasta lättare beten - och rent generellt inbillar jag mig att om du ska köra mest vanligt spinn och variera med jerk & trolling är ProRocketen ett lämpligare val. Knacka gärna dit en extra backspärr (49:- från ABU) så är det lugnt att jerka.
      Extra backspärr, Kullagrat mellandrev, Keramisk knivbult, UT-lager och lite polering på strategiska ställen samt rätt oljning/smörjning så har man en skön och lättkastad rulle.
      Tror det får bli en pro rocket med lite justering då
      En sak bara, tänkte köpa en 5501 från -07 har det hänt något i rullen på dessa 3 åren? (-07-10)

Kommentera

Ett par korrigeringar:
        * 5601 C JB och 5601 JB är samma namn på en och samma rulle, men de olika årgångarna skiljer sig åt ganska mycket. Ofta blandar man ihop "C JBn" med CBn som är en högutväxlad TGC med tumtangent.
        * Kullagergrossistens keramhybrider är INTE samma lager som de som ingår i UT's trimsatser, men för att vara billiga postorderkeramhybrider är de riktigt bra.
        www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Spow Visa inlägg
          Tror det får bli en pro rocket med lite justering då
          En sak bara, tänkte köpa en 5501 från -07 har det hänt något i rullen på dessa 3 åren? (-07-10)
          Dom har väll bara blivit fulare senaste färgen är ju nån gräslig Bob blandsafts färg .För mig dom nya har tumtangent också .

/Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
            * Kullagergrossistens keramhybrider är INTE samma lager som de som ingår i UT's trimsatser, men för att vara billiga postorderkeramhybrider är de riktigt bra.
            Hmmm, då känns det lite som felaktig marknadsföring att de hänvisar till att lagren är framtagna i samarbete med dig - reagerade faktiskt på priset och tyckte det var "snorbilligt". Har du på något sätt varit inblandad i specningen eller annat, eller är det rent skitsnack från deras sida?

Taget från deras hemsida: "I samarbete med ett av världens mest framstående rulltrimningsföretag, UT Reel Technology AB, har Kullagergrossisten tagit fram en förbättrad och mycket prisvärd serie kapslade keramhybridlager till långkastande multiplikatorrullar"

Är det prestanda eller kvalitet som skiljer (fast det kanske är en känslig fråga?)?

De nya borde inte ha tumtangent eftersom de fortfarande heter 5501, skulle pervertera nomenklaturen om det vore så
            Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):

Kommentera

Ursprungligen postat av Spow Visa inlägg
              Hej! Vet att det finns hur många som helst av de här trådarna, men ville endå göra en egen då jag inte hittat precis det jag vill ha reda på. Och kan inte bestämma mig riktigt, det är ju endå rätt mycket pengar det handlar om. Rullarna jag tänker på är då

1. http://www.abugarcia.se/catalogue/ru...bait,5077.html - Ambassadeur 5601C JB, har sett att det finns både C JB och bara JB vad är skillnaden där?

2. http://www.abugarcia.se/catalogue/ru...-pro,5087.html - Ambassadeur 5501/6501 cs pro rocket
              Hej!

Bägge rullarna är bra val som grundrulle att "bygga vidare på". Det är ju dock avgörande skillnader i ergonomi...där måste du bestämma dig för vad du gillar.

A: Platt högergavel med mekanisk bromsratt som hamnar mot högernäven när man "palmar" ruller...eller kupad gavel som ligger skönt i handen

B: Tumtangent vs vanlig tryckknapp...smaksak...jag gillar tumtangent av rent ergonomiska skäl...skönt att fiska med helt enkelt. Tryckknappen är väl dock den lösning med minst potential att ge krångel på sikt.

mvh / Matti
              Medlem i GGG-U
              Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

Hmmm, då känns det lite som felaktig marknadsföring att de hänvisar till att lagren är framtagna i samarbete med dig - reagerade faktiskt på priset och tyckte det var "snorbilligt". Har du på något sätt varit inblandad i specningen eller annat, eller är det rent skitsnack från deras sida?

Taget från deras hemsida: "I samarbete med ett av världens mest framstående rulltrimningsföretag, UT Reel Technology AB, har Kullagergrossisten tagit fram en förbättrad och mycket prisvärd serie kapslade keramhybridlager till långkastande multiplikatorrullar"

Är det prestanda eller kvalitet som skiljer (fast det kanske är en känslig fråga?)?
                Ingen känslig fråga, tvärt om.
                * Kullagergrossisten brukar även sälja de "riktiga UT lagren", men de har väl tagit slut.
                * Jag har varit kullagergrosisten behjälplig och de standardiserade keramhybridlager de säljer är nog så bra som ett par keramhybridlager kan bli givet att man använder sig av standardiserade specifikationer.
                * Det som redovisas såsom ABEC#7 osv från allehanda leverantörer säger väldigt lite om ett lager, och specar exvis inte alls rundheten på kulorna eller hur kulramen ser ut.
                * Det är stor skillnad i prestanda lagren emellan, men för att få ut full potential av UT lagren krävs att man fullföljer hela kedjan med lätt spole, rätt smörjmedel osv.
                www.utreel.com

Kommentera

Tackar för infon Ulf, det gör ju att man börjar fundera på att byta upp sig igen...

Kommentera

Har en liten fråga till bara, vilket UT kit är att föredra till 5501 pro rocketen för att den ska klara jerk fisket så bra som möjligt? Är det lätt att få dit den extra backspärren själv?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 139 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S