Köp av rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köp av rulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Spow Visa inlägg
    Har en liten fråga till bara, vilket UT kit är att föredra till 5501 pro rocketen för att den ska klara jerk fisket så bra som möjligt? Är det lätt att få dit den extra backspärren själv?
    UT Pike performance är framtaget för just jerk, så det är det första att rekommendera. Att jag och en del andra istället väljer UT Reel Performance till jerkfisket beror på en tro om marginellt bättre räckvidd, eller kanske bara ren snobbism. Båda systemen funkar, båda håller över tid och båda har sina egenheter som man ganska snabbt kommer underfund med.

- Om det är lätt att nita dit ett stift med diameter 3mm?
    Svaret kan bara bli: Jaa, Neeej, Kanske. Allt beroende på vad du har tillgång till för verktyg och vad du har för erfarenheter med dig i bagaget, Du behöver ett 3mm hål i en stadig stålbit, en tjörnare och en hammare. Resten är bara kallsmide. Annars kan man köpa en bromsplatta färdig med stift och allt från Svängsta. Ring 0454 880 70.
    www.utreel.com

Kommentera

Tack ska ni ha för all hjälp!!

Kommentera

Blir nog en JB iaf.. har inte tänkt på det innan, men som långåmjukis sa så blir det nog jobbigt med den där mekaniska bromsratten när man jerk fiskar en längre tid. och tumtangent är ju aldrig fel!

Har dock sett här på forumet att det är en del som är missnöjda med sin JB, - tom vevar efter bara några kast, kärvar och går sönder efter en säsong, tumtangenter som inte funkar som de ska, är det tecken på för lite vård av rullen eller är det mycket problem med just JBn?
        Det är extrapris på JBn på attitudebaits nu, endast 1649kr, blir ju lite sugen på att beställa en så man slipper den här beslutsångesten och kan åka ut ut och fiska istället!!
        det är väl den "riktiga" som de har där, med IAR och dubbel spärr och allt?

Kommentera

Har dock sett här på forumet att det är en del som är missnöjda med sin JB, - tom vevar efter bara några kast, kärvar och går sönder efter en säsong, tumtangenter som inte funkar som de ska, är det tecken på för lite vård av rullen eller är det mycket problem med just JBn?
          Det är extrapris på JBn på attitudebaits nu, endast 1649kr, blir ju lite sugen på att beställa en så man slipper den här beslutsångesten och kan åka ut ut och fiska istället!!
          det är väl den "riktiga" som de har där, med IAR och dubbel spärr och allt?
          Jag tror mycket ligger i urusel skötsel av prylarna...en Ambassadeur av JB's klass är extremt robust men liiiite kärlek behöver den av och till

Heter rullen JB och har innergavlar/stativ i kromad mässing....då är det den "riktiga"

PS! Var in på attitudebaits och kollade....som det ser ut på bilden har de den äldre varianten av JB som inte har IAR. På Wollmars hittar du den nya modellen till samma pris
          Senast ändrad av Långåmjukis; 2010-06-14, 14:30.
          Medlem i GGG-U
          Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

Det blev en JB från wollmars
            Tack igen för all hjälp

Kommentera

Har fått hem rullen nu och varit ute och testat några gånger, funkar bra. Har dock en fråga, Om jag håller tummen på linan(spolen) och försöker veva så går det att veva men spolen snurrar inte, ska det vara så? måste nästan ha max slirbroms på för att det inte ska gå o hålla imot, undrar hur det blir med en stor gädda på..
              Sen har jag märkt att spolen glappar ungefär 1 mm åt vardera sida när den sitter i stativet, är det rätt?

Tacksam för svar!

Kommentera

Gissar att det första problemet beror på att det kommit fett eller olja på bromslamellerna, eller om de kupade fjäderbrickorna inte är schyssta. Normalt ska man få en hygglig slirbroms utan att behöva dra åt så förbenat...
                Glappar spolen i sidled bör du justera med ratten på vevgaveln, spolen ska precis inte glappa.
                Iofs går det att ställa hårdare än så, men då kallas det mekanisk kastbroms...
                Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

tack
                  Många säger ju att man ska skruva av den mekaniska kastbromsen precis så att den lilla ratten inte glappar, för att komma så långt som möjligt. Men då går det ju inte att undvika glappet i spolen.. spelar nog ingen roll om man har den lite hårdare när man kastar stora jerkbaits iofs.
                  Senast ändrad av Spow; 2010-06-27, 10:47.

Kommentera

tack
                    Många säger ju att man ska skruva av den mekaniska kastbromsen precis så att den lilla ratten inte glappar, för att komma så långt som möjligt. Men då går det ju inte att undvika glappet i spolen.. spelar nog ingen roll om man har den lite hårdare när man kastar stora jerkbaits iofs.
                    Hmmm, den versionen har jag inte stött på - att inte ratten ska glappa.
                    Om man bara skruvar så inte ratten glappar kommer spolaxeln att flyta helt fritt, och det borde inte främja vare sig precision eller kastlängder känns det som, åsså borde linuppläggningen bli skum.
                    Dra åt lagerkoppen (ratten) så att spolen precis inte glappar, har du problem med trassel kan du dra ett litet snäpp till tills du blir van och sedan släppa igen. Brukar mest vara trassel vid nedslag när man är ovan, får du trassel tidigare kan du maxa centrifugalbromsen istället.

Om du lossar vevgaveln och ökar centrifugalbromsen skulle du kunna passa på att rengöra bromslamellerna och även passa på att planslipa RF-brickorna, framförallt den översta kan må bra av en omgång. Är inte så knepigt som det kan tyckas.
                    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Du skall ställa den mekaniska bromsen så du får ett litet axiellt glapp i spolen, precis så mycket att du kan känna glappet med fingrarna och så att spolen kan rotera helt fritt. Att spolen "flyter lite på axeln" spelar ingen roll för linuppläggningen.
                      www.utreel.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      32 113 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf