Köpa haspelrulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa haspelrulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpa haspelrulle

Hej på er

Efter att ha "smygläst" här på forumet ett tag har jag på förekommen anledning precis registrerat mig som aktiv användare; jag står nämligen precis inför köpet av en ny haspelrulle och behöver er hjälp att komma fram till vad jag ska ha, främst avseende rullens storlek.

Utrustningen ska användas nästan uteslutande till insjöfiske efter gädda, som sällan blir större än 1-2 kg, även om jag gärna har lite marginal uppåt. Jag har redan ett 8-fots spö (10-40g) som jag trivs väldigt bra med och som jag gärna behåller. Hade tänkt använda flätlina i dimensionen 0,15 eller 0,17 mm.

Vilken storlek bör jag ha på rullen för denna typ av fiske? Konkret har jag börjat snegla åt Penn Sargus och Abu Garcia Sorön SX men dessa finns ju i många olika storlekar...

Tacksam för alla tips och idéer.

Det låter som att en Abu Garcis Sorön SX 20 hade passat dig bra. Har iofs bara känt på den i butik, men den kändes riktigt skön.
    Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

shimano cx 2500 är ju en riktigt bra rulle och den skulle passa bra till det spöt..

Kommentera

Jag har abu sorön stx 40 och är riktigt nöjd med den. men för dina lite mindre fiskar så passar nog 20 bätre.

Kommentera

Ursprungligen postat av rubik Visa inlägg
          Det låter som att en Abu Garcis Sorön SX 20 hade passat dig bra. Har iofs bara känt på den i butik, men den kändes riktigt skön.
          Håller med om Sorön. Har både 20 & 40. Grymt sköna.

Kommentera

Shimano är säkert väldigt fina rullar, men eftersom jag inte fiskar så mycket (det blir mest under de sommarveckor man tillbringar i sommarstugan) tycker jag att de är lite för dyra. Dessutom tror jag inte att spöt riktigt spelar i samma klass, varför jag gärna skulle hitta en stabil och pålitlig rulle för under tusenlappen.

De jag tittat närmare på är följande:

- Penn Sargus SG2000
            - Penn Sargus SG3000
            - Abu Garcia Sorön SX20
            - Abu Garcia Sorön SX40

Jag vet inte om de mindre modellerna av respektive märke passar till mitt spö och om de är tillräckligt stora för just gäddfiske. Penn-rullarna verkar vara väldigt robusta, men den större modellen är ganska tung och saknar dessutom backspärr. Abu-rullarna verkar också relativt välbyggda men samtidigt lite dyrare.

Naturligtvis är också andra märken intressanta, men hittills har jag inte riktigt hittat nåt som verkar bättre än ovanstående.

Kommentera

Nu vet ju inte jag vart du hade tänkt handla någonstans. Men jag har i alla fall inte sett Sorön rullar för under tusenlappen.
              Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Jag har själv en sargus 2000 till mitt abborrfiske och jag gillar den skarpt, bromsen är mjuk och fin och jag har utan problem tröttat ut gädda på 5kg utan att bromsen har gett upp. En sargus 3000 skulle nog sitta bra på ditt spö.

Kommentera

Båda rullarna finns betydligt billigare utomlands; Penn Sargus för ca. 600 kr och Abu Sorön SX för ca. 1.000 kr.

Nåt jag har lite svårt att bedöma är behovet av en backspärr, som ju saknas på Penn Sargus SG3000. Jag antar att det är en vanesak men personligen har jag alltid använt den vid bottennapp och liknande. Varför ska man köpa en rulle utan backspärr?

Vad är era tankar och erfarenheter av exempelvis Okuma Trio 30, är det ett bra alternativ?

Tack för all respons så här långt!

Kommentera

Intressant, jag tänkte först köpa just Shimano Nasci, men sen började jag tycka att den var för dyr för mina behov. Nu kom dock saken i ett helt annat ljus...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 243 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S