Revo Toro problem? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Revo Toro problem?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Revo Toro problem?

Har just köpt en Revo Toro 50 HS, min första multirulle och fiskade den ikväll
    och har lite funderingar. Det här att man skall ställa den mekaniska "kastbromsen" efter
    betet funkar ju inte alls på tex. ett 100g jerk. Då får jag ställa den helt max in och då
    blir det korta kast och trögt att veva. Är något fel eller ska man glömma den "regeln"
    vid så pass tunga beten? Fick några skatbon när jag experimenterade men jag fattar inte folks rädsla för multiplikator. 0.36 flät (PP fluo) är också nytt för mig, men det var ju inga som helst problem att reda ut. Fantastisk känsla när gäddan högg.
    En annan fundering är ett ca 1mm axiellt glapp i "vevaxeln" , radiellt är det stumt.
    Det känns inte när man vevar, men skall det vara så?
    På en gammal Ambassadeur 2000C jag har är det tvärt om, radiellt glapp som måste
    bero på slitet lager eller bussning.
    En sista teknisk fråga. Jag öppnade den av nyfikenhet och såg att det bara är
    2 av 6 plastbitar i centrifugalbromsen (antar att den är den egentliga kastbromsen för att förhindra övervarvning vid början på kastet) som löper på sina "pinnar".
    Skall det vara så? Kan man ändra det?

Har just börjat fiska efter ett 15 årigt "uppehåll" och måste säga att en spönära mulirulle
    med flätlina på ett jerkspö var em helt ny fantastisk upplevelse. Speciellt när det "small".

Oj, det blev ett långt första inlägg på det här forumet som verkar riktigt uppstyrt.

Tack / Jodde

Hej, med så tunga beten lär du inte behöva dra åt mekbromsen. Ställ den precis så att spolen inte glappar i sidled när den är frikopplad...sköt resten med tumme. Två plastvikter i centrifugalbromsen är nog "lagom"-
    Att veven glappar ngn mm är rätt vanligt på multirullar av dagens snitt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jodde73 Visa inlägg
      Fantastisk känsla när gäddan högg.
      Yes, då är det multirulle som bäst. Hippo har redan svarat ang. den tekniska.
      Häls /T

Kommentera

Välkommen till forumet
        Har inte testat Toro, men är du ovan kan du gott "aktivera" en eller två pinnar till i början.
        Du ska inte behöva få skatbon med en 100gr jerk om det inte kastar i rejäl motvind och knappt då heller för den delen.
        Är man van vid haspel så kan man ha lite inbyggd "snärt" i kasten som tar ett tag att vänja sig av med.

Kommentera

Varför du får problem vid utkast kan bero på kast-teknik då detta är den första multirullen du äger. Som spy säger... Är man van vid haspel så har man oftast en vana att snärta iväg kasten. Men en multi ska man kasta som en katapult, mjukt men hårt.
          Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Tack för svar!
            Jag tar nog i för mycket och för snabbt.
            Innan jag fick mitt nya jerk-kit (Daiwa Silvercreek CM 6,3") kastade jag jerkbaits
            med ett mjukt 8" och 0,20 flät på en stor haspel.
            Då är man van vid att komma en bit.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
            11 svar
            3 795 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg PrN-Sweden