Vilken Revo passar bäst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken Revo passar bäst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken Revo passar bäst?

Behöver lite tips från andra Revo ägare inför kommande inköp om vilken av modellerna som passar bäst till mitt fiske.

Har bara använt classic rullar 5500 CS Pro Rocket, C3 och 5000 förut så första lågprofilaren för mig.

Den ska sitta på ett 9 fot spinnspö 40-100 gr medium action och kasta mest wobblers och stora jiggar vid gäddfiske från båt, vill ha en slitstark rulle som tål hög användning med låg servicegrad då jag är ganska slarvig med sånt tyvärr men så är det.

Så vilken är den största slitvargen och lättast att serva av Revo för den typen av fiske?

Toro 50 med 5,4 utväxling eller Toro Winch med 4,4 utväxling. I princip samma behov av underhåll...dvs du bör smörja lite då och då som med alla rullar = )

Kommentera

Håller med om Toron, har förstört ett par vanliga revo s vid vanligt spinnfiske så jag tvivlar starkt på att dom pallar något tyngre bete!

Kommentera

Låter som jag kikade på rätt rulle då för det var just Toron jag fastnade för men ville höra vad andra säger med, någon som vet hur det funkar med den "oljelucka" som det skrivs om via vilken oljning av rullen sker?

Betyder det att man slipper skruva isär den och smörja eller hur är det?

Den måste tåla långa och många pass med tunga beten och mycket kastande så därför jag vill ha det stryktåligaste de har, vad gäller utväxling är jag van vi de som ligger på 5-5,5:1 så jag har vevtakten i kroppen och håller mig till den så då är det Toror 50 då som är högervevad om jag fattat rätt för det måste den vara.

Kommentera

Du får bra kraft med 5,4 utväxling, så Toro Winch känns överflödig. Luckan används för att snabbt kunna fetta in drevet...inte olja.
          Gör du det med jämna mellanrum samt en droppe olja på evighetsskruven och vevknopparna så är det funka ett tag utan större inverkan.

Kommentera

Aha den är för fettet dåså, och lite olja ska jag kunna pytsa på dessa delar med, det är just att riva isär hela skiten jag inte gillar, det är så små delar och alltid kommer någon bort som jag får leta efter innan jag får ihop den igen ;-(

Finmekanik har aldrig varit min melodi, tacka vet jag rejäla delar som går att hålla i med nävarna istället för pincett ;-)

Kommentera

Revo Auora elite är den i särklass bästa och mest slitstarka....Rekomenderas varmt
              Daniel Granholm
              Tävlingsansvarig Svenska Gäddklubben

Kommentera

Ursprungligen postat av MälarGösen Visa inlägg
                Revo Auora elite är den i särklass bästa och mest slitstarka....Rekomenderas varmt
                Hmm den minns jag inte att jag såg på ABU.s hemsida, har Du någon länk eller annan info om den?

Kommentera

Inshoren kastar längre har jag och team kompisen märkt han har en revo toro. Inshoren är lite behändigare och lättare också men det är klart revo toro den rymmer lite mer lina. Jag får på 100 m 0.36 sufix lina på min inshore tycker det räcker.
                  Kan tillägga att min inshore håller fint har fiskat med den en hel med tunga jerkbaits.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pikehunter79 Visa inlägg
                    Inshoren kastar längre har jag och team kompisen märkt han har en revo toro. Inshoren är lite behändigare och lättare också men det är klart revo toro den rymmer lite mer lina. Jag får på 100 m 0.36 sufix lina på min inshore tycker det räcker.
                    Kan tillägga att min inshore håller fint har fiskat med den en hel med tunga jerkbaits.
                    Polaren har en Inshore som jag testat och den är ju bra och håller för honom och vi fiskar lika mycket och på samma sätt men den finns väl inte längre iaf inte på ABU.s hemsida kanske kvar i några butiker men jag har inte kollat. Men den kan vara ett alternativ om den går att få tag i då.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    32 294 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf
                    av Gösalf