Vilken Revo passar bäst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken Revo passar bäst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Många Revo rullar har inte syncad linspridare det tycker jag är ett krav på en rulle .

/Fredrik

Kommentera

Jag skulle köpa en Revo Inshore, om du inte får tag i en Inshore så köp en Toro!
      Jag föredrar högre utväxling även till spinnfiske, så jag skulle inte köpa en Winch

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
        Många Revo rullar har inte syncad linspridare det tycker jag är ett krav på en rulle .

/Fredrik
        Toro har synk.
        Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Inshore: HPCR-kullager i rostfritt stål, osynkad linspridare, kastar mindre beten bättre än Toro. 6.4:1
          Toro: HPCR-kullager i rostfritt stål, synkad linspridare, bättre linkapacitet. finns som standard 5.4:1 och HS 6.4:1
          Winch: En Inshore med lägre utväxling 5.4:1
          Toro Winch: en Toro med lägre utväxling 4.6:1

Alla rullarna har mässingsdrev(ovan nämnda), X-cräftic-alloy(legering) sidplåtar och stativ och inte alls plast eller grafit så som vissa tycks tro på forumet.
          Båda rullarna kastar fantastiskt bra direkt ur lådan, men blir som många rullar bättre infiskade, jag fiskar med båda två och har inte haft problem med nån av dem, fiskar med Inshoren till lite mindre beten och Toron 5.4 till lite större, och båda rullarna används till spinnfiske och jerkbaitfiske. Smörjluckan fungerar på Toron, men du behöver ge alla rullar kärlek ibland, detta gäller även Revo-serien, men en gång på våren och en gång på hösten räcker nog långt attll förlänga deras liv, och svårighetsgraden på att plocka ner rullarna skiljer sig inte nämnvärt.

Inshoren ligger förbannat gött i handen, men även Toron är betydligt skönare än en rund rulle att palma en hel dag. Bromsarna på dessa rullar är dem starkaste du hittar, 24 lbs carbon matrix-bromsar, en Record (rund rulle) kommer upp i ungefär 13-14 i dem tester jag läst, och det finns egentligen inte något som ligger i närheten, det vanligaste är nånstans mellan 8-15 lbs då 15 är rullar som calcutta TE och Daiwa Luna.

Den som rekommenderar Aurora Elite som den absolut slitstarkaste rullen är ute och cyklar, denna rulle är en JDM(Japan Domestic Market)-version av Revo Premier, och är upphottad i kullager, vev och utseende, detta är en rulle anpassad att vara lätt och för att kasta så LÄTTA beten som möjligt, med stativ och drev av aluminium och en nerbantad broms på 8 lbs. Denna rullen skulle jag DIREKT avböja från att använda till tungt fiske en längre tid, då det helt enkelt inte är vad den är byggd för, kan säkert hålla ett tag, men det är som att köpa en sporthoj till folkvagnsracet.

Fisket från 40-100 gram hade jag valt en Inshore, bara för att den är så förbannat skön att fiska med. Hoppas min input hjälper dig något.

Jag fiskar själv med, Revo Toro, Inshore, STX, SX, och Skeet Reese-varianten av Premier, och har bytt ut alla mina runda rullar utom en mot låga, welcome to the dark side
          Senast ändrad av snOrdanger; 2011-01-28, 23:39.

Kommentera

Tackar

Jo det rätade ut flera frågetecken och valet står mellan Inshore och Toro, det som är lite ovant är den högre utväxlingen på Inshore med 6,4:1 blir tufft på vårfisket då man måste veva sakta så det talar för Toro 5,4:1 som är ungefär samma som på de rullar jag har.

Bromskraften låter som den borde räcka för allt som kan simma i våra vatten, och visst är det bekvämare att hålla en låg rulle jämfört med de runda, och även om Inshore håller så känns syncad linspridae som ett plus och Inshore saknade det om jag fattat rätt?

Nåväl får kika på mässan framöver och klämma på dem för att se vilken det slutar med.

Tackar för alla goda råd och tips, har någon annan mera att tillägga så bara fyll på.

Kommentera

revo toro winch har lägre utväxling .

Har en sådan och e supernöjd får plats med mycket lina men e ändå lätt att få bra grepp på
              en klar favorit
              Titta gärna in på min fiskeblogg
              www.teamvallius.blogspot.se

Mvh Max Vallius

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                ...och även om Inshore håller så känns syncad linspridae som ett plus och Inshore saknade det om jag fattat rätt?
                Synkad linspridare har du för att linan ska fördelas och dras ut lika mycket över hela spolen, men Inshorens spole är så smal att det inte behövs vid utkast, Toron har det helt enkelt för att den är har en bredare spole, det behöver inte vara en fördel med osynkad linspridare då det drar kraft från kastet att dra med linspridaren, dock inget större problem i viktspannet 40-100 gram, men bara som en parentes.

Kommentera

Ursprungligen postat av snOrdanger Visa inlägg
                  och har bytt ut alla mina runda rullar utom en mot låga, welcome to the dark side
                  Välkommen själv!
                  Jag skulle föreslå en "Revo Curado" .... Oops! Det är en shimano rulle.
                  Då pratar vi om mörka sidan på riktigt.
                  Mod ironic off
                  Toro är det du behöver, fast det känns att mina fiskebröder som fiskar med Revo Toro, ger kärlek oftare till sina rullar än vi andra.
                  Det fanns en av dem som sket i det. Vill inte kommentera hur det slutade.

Häls /T

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                  Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                  41 svar
                  32 338 visningar
                  18 gillar