Äldre ABU ambassaduer! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre ABU ambassaduer!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
    IAR=instant anti reverse direktverkande backspärr veven går inte bakåt . På gamla klassiska ambassduer så går veven bakåt några cm . På gamla haspelrullar är skillnaden ännu större .
    Har du en rulle fråb 1991 så saknar du de. Testa en ny rulle så märker du skilnaden å andar sidan har du en mindre sak som går sönder.

/Fredrik
    Hej Fredrik Jerklimpa!

Jag ser att du då och då skriver om IAR-backspärrar och försöker få oss glada fiskeamatörer att tro att just IAR utgör någon magisk effekt på dagens ABU Ambassadeur multirullar, en effekt elller rättare detalj som gör dem bättre än mina gamla och ännu perfekt fungerande Ambassadeurer inköpta som nya åren 1952-1985. Flera av mina allra äldsta ABU Ambassadeurer har jag fiskat med i betydligt fler än 5.000 dagar och drygt 50.000 timmar sedan jag fick min första Ambassadeur 5000SG i present. På ingen av mina äldre ABU Ambassadeurrullar går veven bakåt några centimeter. Är inte det där med ""gamla klassiska ambassduer så går veven bakåt några cm "" något som olyckligtvis drabbat just dig??
    I´ll save all future 15+ Northerns for you my friend!

Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
    Senast ändrad av Old Firehand; 2011-01-31, 11:45.

Kommentera

Ursprungligen postat av Macke85 Visa inlägg
      Hejsan letar lite efter en billig Ambassaduer rulle. har kollat lite på Tradera och hittat några som kan tänkas ligga i min prisklass runt 500:- men dom är äldre är det samma rulle som dom nya tänkte på 6000 och 5000 modellen kanske ska ha annan modell hade tänkt börja med Jerk!!

ngn som kan säga mig vad jag ska leta efter
      Hej Marcus "Macke85" Lindström;

Köper du en ABU Ambassadeur för SEK 500:- på Tradera kan den i värsta fall bli dyrare att reparera och få fiskeduglig än att köpa en helt ny rulle....

Ska du använda en nyköpt ABU Ambassadeur multirulle för vanligt spinnfiske kan rullens livslängd bli allt mellan 20 och 50 år beroende på hur du sköter din rulle.

Tänker du använda din ABU Ambassadeur multirulle vid "ryckigt" jerkbaitfiske rekommenderar jag dig att köpa någon av modellerna Ambassadeur 5600C - 5601C Predator, 5601C JB Jerkbait eller 5001C TGC...modeller som jag själv använder vid mitt jerkbaitfiske med beten som Suick Thrillers, Teddy Baits och Bomber Jerk "Herky Jerky".

Go for the Big Ones!

Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Okej tack för svar..
        Team JMT fishing

Kommentera

Är 5501 C3 ngt att ha till Jerk??
          Team JMT fishing

Kommentera

Funkar utmärkt, jag körde med en C3 till jerk i 4-5 år utan större problem och det är nog en av mina favoritrullar än. Nu kör jag med curado 201 E7 och 301 E7 till jerk då dom är lite mindre i höjd.
            Ett tips är att byta ut utväxlingen till 6,3:1 för att ta in linan fortare.

Kommentera

Vad är bra pris på en sådan rulle? 5501 c3
              Team JMT fishing

Kommentera

Jag har fin erfarenhet av en 6500 CS från sent 90 tal / tidigt 2000 tal en grön rulle med magnetbroms, ok att mag bromsen placering kan störa jerk men man lär sig att undvika den och i vissa lägen tycka om den,

Inte helt säker men jag tror att denna är en föregångare till eller en äldre variant på CS Rocket,

Rullen har fått massor med stryk, det värsta jag tror jag kan utsätta en rulle för i slitage är horngädde/näbbgädde fiske , det är betydligt mycket värre en jerk (15-20 st i timmen), och denna har bara funkat, slarvat riktigt ordentligt med service, kanske olja 1gång på 2 år men ingen protest.

Kan tillägga att det helt saknas plast och att det är en riktig kastmaskin med tunga beten.

Har 2 pro rocket och en record 50 men använder ändå denna gröna sak så fort fisket passar till storleken.

Kan vara jag som haft tur med denna rulle och andra har sina erfarenheter? Skulle va kul att veta?

Mitt råd om du hittar en i ok skick, köp den.

Kommentera

Jag har råkat bli ägare till en amba T3000C den är i stort sett ofiskad och är helt i ett slags aluminiumleg (tror inte det är så vanligt) någon som kan säga något om rullen och om den skulle passa till Jerk?

Kommentera

Nää, det är ingen jerkrulle, det är havsöringsrulle!
                    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Någon som testat en 5600 Mag X nyare modell och kan ge betyg på den?? Skriver mag elite på sidokåpan/ grön sak med tumplatta

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 273 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S