Ul multirulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ul multirulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hur fint som helst till lätta beten. jag har en som skall användas till abborre 10 gr jiggar. Olssons fiske har dom under special-rullar, tror även lundgrens fiske har dom, hel-läcker liten rulle med skön ballans. ligger runt 3000kr finns även en 2600 med tum-tangent, har bara glömt vem som sålde den.

vet inte med den lilla Recorden, jag har en 51a men den kastar jag helt andra vikter med (30gr) 40 modellen borde funka till lätta beten tack vare den lättade spolen.

Kommentera

Curado är en bra rulle, den har varit med ett tag också så du slipper alla barn-sjukdomar som kan komma med mindre beprövade prylar. Det säkraste alternativet enligt mig.

Kommentera

Nackdelen med AMB 2500 är att den bara finns som högervevad.
        Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Ursprungligen postat av trebor Visa inlägg

Jag har ett sådant. Det är inte mitt dyraste, men är definitivt mitt käraste. Använder det för det mesta och det fungerar kanon. Är MKT nöjd. Kastar allt från 4 gr fram till 28 gr och kastar långt. Jag kan inte vara utan mitt, så enkelt är det.

Ingen vill hjälpa stackars kille. Det bara pratas om dyra rullar här, som kanske inte så många har råd med att köpa.

Ursprungligen postat av Digge
          Jag skall köra saltvatten. Någon som testat Curado 50 storleken? för curadon funkar la i salt vatten?
          Ja, den tål saltvatten enligt shimano .
          "Duktiga rullkännare" har kommit fram till (lånar lite kunskap här, med tanke på att ingen har svarat) att dessa kastar lätta beten lika bra som vissa dyra multirullar. Det finns dock nackdelar, den är inte lika skön som dessa dyrare rullar. Vad ska du rullen till mannen?

Häls /T
          Senast ändrad av tonyex; 2011-04-25, 21:55.

Kommentera

Ursprungligen postat av rubik Visa inlägg
            Nackdelen med AMB 2500 är att den bara finns som högervevad.
            När Jag var riktigt insyltad på dessa rullar, Jag hittade en 2501 i Japan. Nackdelar fanns några, men det går att leva med de, om man så vill.
            http://www.fiskesnack.com/forum/show...highlight=2501
            Häls/T
            Senast ändrad av tonyex; 2011-04-26, 07:34.

Kommentera

Ursprungligen postat av trebor Visa inlägg
              lät tokigt att mörrumen inte skulle tåla saltvatten, den måste ju gå bort isåfall hade nog blivit en sådan annars. vill inte beställa från usa/japan, hittar inga alternativ på tradera. typiskt
              mörrumrullen finns i två varianter, en röd och en blå. Den röda har magnesium detaljer och inte lämpad för saltvatten. Den blå som säljs här ska det vara lugnt med....

Kommentera

Olssons fiske har Citican till hyfsade pengar under 1300 nu vet jag inte så mycket om dessa rullar men du som kännare av Shimano kanske vet?

Finns ju även den nya Caenan 101för lite under 1100kr men den är så pass ny att det är svårt att få fram betyg om den.

2500 är en underbar rulle till lätta beten men man skall inte ge sig på tyngre vikter med den, både den och 4500/4600 modellerna överklockar med tunga beten 40gr och uppåt,

UT fick special anpassa 2500 rullarna därav priset 6000kr, 4600 togs bort från rocket-serien av samma anledning.

Jag köpte en 2500 och satte på ett trim med spole lager och plast-hjulet för utväxling, kastar lätta beten helt underbart men klockar ruggigt vid tyngre, visste inte om detta med över-klockning före jag var färdig. (har original-prylarna kvar)

Fenwicks lättare spön är också kanon skulle även varmt rekommendera Shimanos Technium som är ett kanonspö , har det själv upp till 30gr och det kastar långt med 20-30gr beten.

Kommentera

Citica är en bra rulle, även de gamla bantam citica var bra då. En kompis, Stefan, han tar upp sin gamla citica ibland och kör JERK med den fortfarande. Rullen är säkert 10 år gammal om inte mer. Helt sjukt!

Citica E modellen, är riktigt bra, framför allt när man kommer att kasta beten som väger över 10 gr. Vill man hålla sig runt 10 gr eller kanske några gram under, då är curado 200E ett bättre val. Skillnader mellan dem är inte så många , men det finns ett par skillnader som det är värt att ta ett närmare titt på och det är bättre spole och ett (eller flera) lager titanium på linspridaren på curado. Detta möjliggör en bättre hantering av lätta beten från curados sida.

Häls /T

Kommentera

Tonyex : jag tänkte köra lätt havsfiske i Sverige, men framför allt kustfiske. Kör med haspel nu men tänkte börja köra med spinn utr nu. Har ett technium df cx -14 g som skall få bekänna färg snart..

Kommentera

Ursprungligen postat av Digge Visa inlägg
                      jag tänkte köra lätt havsfiske i Sverige, men framför allt kustfiske.
                      Då är frågan om hur mkt lina samt tjocklek på den som vill du ha på rullen.
                      50/51 E kan fungera som kustrulle, om man t. ex. är ute efter havsöring och kastar relativt lätta beten. Har du tänkt att använda den för lätt havsfiske oxå, då kanske vill du titta på något större rullar och då pratar vi inte om ul multirulle längre. Kan du utveckla lite mer vad är det för fiskarter du är ute efter då?

Häls /T

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      32 185 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf