Ul multirulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ul multirulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

kör med en ambassadeur 2601c elite som jag köpte av en på tradera för 1100:- har sett han har sådana ute ibland.. kör med ett 10 for 7-27 gram och kastar efter öring med 7-15 gram oftast.. har funkat fint i saltvatten änsålänge men kanske rasar den ihop en vacker dag.. vet bara den var för den japanska marknaden och inte vad den innehåller(magnesium)..

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Kollade med en som har den blåa Mörrumen, han sa NEJ, aluminium går inte heller med saltvatten, han sa att det fans något i magnesium också som dom inte tagit bort. OBS han äger en sportfiske butik i Malmö så han borde ha koll på det!
      Enligt vad jag hittat för info om mörrumen i Japan vars marknad den är framtagen för så ska den fixa saltvatten. Men om du är osäker och funderar på rullen så kontakta Abu så kan de nog svara.
      Min erfarenhet av svenska butiker är att de flesta har väldigt dåliga kunskaper av utrustningen som inte ingår i standard sortimentet. Så det är inte en garanti att något stämmer bara för man hört det i en butik.
      Man ska alltid söka lite själv och bilda sig en egen uppfattning och inte
      bara lyssna blint vad andra säger.

Kommentera

Instämmer med Engqvist, jag har kört med min ZX i både sött o salt utan problem. Den blå har inte innergavlar av magnesium (det har den röda Mörrumen lixom äldre IVCB-modeller). Den blå har innergavlar av Zythel/Grivory http://en.wikipedia.org/wiki/Zytel

Kommentera

Kollade lite med shimanos lite dyrare hasplar och dom finns ofta i en variant för söt-vatten med aluminium och en för salt utan så visst ligger det något i att saltvatten och aluminium inte går ihop.
          Magnesium går absolut inte men tydligen skall aluminium också undvikas.
          Visst kan den hålla ingen som vet före den har varit med ett tag men butiken ville inte sälja den till mig för salt-vatten fiske för dom hade fått för mycket reklamationer när den använts i saltvatten, tyvärr är det väl så att både tillverkare och butiker har mindre och mindre koll på prylarna ju fler varianter som kommer.
          Senast ändrad av jorgen.mansson; 2011-04-28, 07:52.

Kommentera

Multi-UL-Rulle...

Jag kör de nya mörrumrullarna i både 1601 och 3601-storlek, funkar helt underbart med lätta drag! Rekommenderas varmt!!
            Fiskar både i sött och bräckt vatten (Karlskrona...) använd bara sunt förnuft, spola rent och ge dem lite kärlek mellan varven så har du en kompis för livet...

Har även några Megabass-rullar som jag kör UL med, funkar finfint till lätta drag de också.. (Finns på PLAT.co.jp till schyssta priser allt som oftast...)
            Shimano i 50-storlek ligger mest på hyllan nu då Mörrumrullarna är de jag absolut använder mest vid UL..

Tight Lines!
            //Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Kollade lite med shimanos lite dyrare hasplar och dom finns ofta i en variant för söt-vatten med aluminium och en för salt utan så visst ligger det något i att saltvatten och aluminium inte går ihop.
              Magnesium går absolut inte men tydligen skall aluminium också undvikas.
              Visst kan den hålla ingen som vet före den har varit med ett tag men butiken ville inte sälja den till mig för salt-vatten fiske för dom hade fått för mycket reklamationer när den använts i saltvatten, tyvärr är det väl så att både tillverkare och butiker har mindre och mindre koll på prylarna ju fler varianter som kommer.
              Vad skulle saltvatten varianterna vara tillverkade av om inte aluminium?? Kolla daiwa luna. Helt tillverkad av alu..
              Det skulle väl inte finnas en lågprofilare som skulle klara saltvatten isåfall. Även magnesium kan klara det om den är behandlad. Shimano core. Den har dessutom varit med ett tag så då skulle de nog ändra spec isåfall...

Kommentera

Ok skall kolla på det. Det med aluminium och salt vatten så vet jag att det är ingen bra kombo. men det kan säkert vara en annan typ av legering i aluminium i rullarna som tål saltvatten bättre. För den "vanliga" aluminiumen sam man köper i affärerna till ex kapell bågarna i båten blir ju inte allt för ball efter att ha varit i kontakt med saltvatten men den klarar av att vara i miljön rätt så ok.
                Saltvatten = väster om Skåne.

Kommentera

Dom gavlarna kan inte rosta, det är nylon och formpressad plast. kolla weckbenders sida om den förra rullen så kan du se effekten av att ha magnesium, finns något i rullen som inte tåler saltvatten har mailat abu om materialet i delarna så får vi se vad det är som går åt helsike vid saltvattens fiske, självklart lever rullen betydligt längre om folk besvärar sig med att spola av den men jag tror många hoppar över den biten i tron att om man betalar nära 4000kr skall den tåla allt.

Kommentera

Okok. Nu va hag kanske lite för snabb då. Ropade in en amb 25;a igår, skulle ha köpt en mörrum kanske. Får hoppas man kan hitta någon som kan trimma den ifall den är dålig på beten runt 10g

Kommentera

2500 är mkt bra för beten runt 10 gram, trimmar du den, blir den helt suverän..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      32 113 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf
                      av Gösalf