UT-trim frågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UT-trim frågor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
    Nä, den sitter bara och glänser på spöt!!
    Snart är det semester och då ska även den få snurra lite.
    Jag tänkte ha den upp till 20g och UT-rullen för beten däröver...men jag använder mest beten runt 25-35g så den lär inte bli utsliten.

Jag måste säga att 25-an är en helt fantastisk liten rulle och hade jag köpt den tidigare hade jag nog aldrig beställd min UT-rulle.
    Efter lager och bromsbyte på 25-an så tror jag den skulle kunna funka för allt jag fiskar!!

...och den rullen är verkligen stabil!
    Har satt dit vävbakelitvikter men har blivit rekommenderad att plocka av en av de två och det måste givetvis testas!
    hehe rullen är helt fantastisk.. jag kör med en bakelitare bara funkar klockrent.. rullen är hur stabil som helst även i motvind.. riktigt perfekt för havsöring

Kommentera

Tack för tipsen....och grattis till tian!
      Jag trodde väl kanske också att den skulle vara lite stabilare men jag vill vara ödmjuk i tanken och rannsaka mig själv och min kastteknik.
      Vad är det fär typ av beten du använder från 20g?......och är det på en trimmand 6000?
      HI-LO är ju lite mer vindfång än tex tobyn som flög långt som fasen.
      Nu är det ju så att det gjorde skillnad med att ta av lina och jag ska fortsätta att prova mig fram....och jag ska även olja banan lätt för att se skillnaden!
      .....den går ju alltid torka rent om det går åt h-e...
      Använder det mesta i betesväg skedar, wobblers, jiggar..... ( brukar släpa med mig en proppfull esox tackle station ). HiLon är ett lättkastat bete. Testa en 22 gr savagear rattle smolt i motvind Kör själv med vässade 5000 och tvålkoppar, men kastmässigt så är nog 6000 vassare än 5000. Nu använder jag sällan trimmade 5000 till lättare beten 5-20 gram, men en trimmad 5000 klarar ju 10 gram. Har betydligt vassare rullar ( tvålkoppar ) till det lätta fisket, Core och Premier

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
        Använder det mesta i betesväg skedar, wobblers, jiggar..... ( brukar släpa med mig en proppfull esox tackle station ). HiLon är ett lättkastat bete. Testa en 22 gr savagear rattle smolt i motvind Kör själv med vässade 5000 och tvålkoppar, men kastmässigt så är nog 6000 vassare än 5000. Nu använder jag sällan trimmade 5000 till lättare beten 5-20 gram, men en trimmad 5000 klarar ju 10 gram. Har betydligt vassare rullar ( tvålkoppar ) till det lätta fisket, Core och Premier
        Okej, lättkastat eller inte är ju relativt!
        Min 25-a funkar ju med 12g HI-Lo i motvind.....myyycket fint!

Jag vet inte riktigt vad jag kan kräva av min 6000 UT men vill tro att den ska kasta 25g HI-LO längre än min otrimmade 25-a.....som visserligen är rengjord, oljad och nya lager, men jag kan ha fel..
        För tillfället sitter de på två likadana spön.

Tvålkoppar ja....smaken är ju som baken men när jag greppar krom-25an så ger det mig en känsla som jag inte tror "tvålkopparna" skulle ge mig!
        Jag har egentligen inga synpunkter alls på lågprofilare, har faktiskt aldrig provat någon men estetiskt så är jag mest tilltalad av det gamla "klassiska" ambassadeur utseendet.

Kommentera

Okej, lättkastat eller inte är ju relativt!
          Min 25-a funkar ju med 12g HI-Lo i motvind.....myyycket fint!

Jag vet inte riktigt vad jag kan kräva av min 6000 UT men vill tro att den ska kasta 25g HI-LO längre än min otrimmade 25-a.....som visserligen är rengjord, oljad och nya lager, men jag kan ha fel..
          För tillfället sitter de på två likadana spön.

Tvålkoppar ja....smaken är ju som baken men när jag greppar krom-25an så ger det mig en känsla som jag inte tror "tvålkopparna" skulle ge mig!
          Jag har egentligen inga synpunkter alls på lågprofilare, har faktiskt aldrig provat någon men estetiskt så är jag mest tilltalad av det gamla "klassiska" ambassadeur utseendet.
          25an kastar grymt bra, så det är nog inte omöjligt att den kastar ett 25 grams bete lika bra som en trimmad 6000.
          Vet inte hur mycket du fiskat med din 6000, men det tar ju ett tag efter trimningen innan de kastar optimalt. De blir ju bara bättre
          och bättre ju mer man använder dem. Testa ingen Core bara. Har en kompis som är riktigt ambafrälst. Han testade min Core och nu äger
          han en själv. Rullen får dessutom en j-kla massa fisketid

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
            25an kastar grymt bra, så det är nog inte omöjligt att den kastar ett 25 grams bete lika bra som en trimmad 6000.
            Vet inte hur mycket du fiskat med din 6000, men det tar ju ett tag efter trimningen innan de kastar optimalt. De blir ju bara bättre
            och bättre ju mer man använder dem. Testa ingen Core bara. Har en kompis som är riktigt ambafrälst. Han testade min Core och nu äger
            han en själv. Rullen får dessutom en j-kla massa fisketid
            Jag har inte fiskat så mycket som jag hade velat men semestern börjar snart och då blir det mycket!
            Jag ska ABSOLUT inte prova rullar som sätter frön i huvudet på mig!

Kommentera

Jag har precis trimmat min 5501 Inshore med keramisk knivbult och lättat linspridarhjul, men jag bytte aldrig det lilla plastdrevet som satt på spolaxeln. Var det dumt?
              Anledningen att jag inte bytte det var att de hade olika dimensioner samt att jag inte kunde se samma "snäpplösning" på det befintliga drevet som UT hade vilket gjorde att jag inte kunde lista ut hur jag skulle få av det.

Kommentera

Sry att jag lånar tråden lite.. Tänkte bara hör om man kan trimma en Revo SX?

Kommentera

Du kan alltid byta till bättre lager. Det gör grymt mycket och kostar inte farligt heller..

Kommentera

Vet inte var du får tag i lager till din spole men det vet säkert någon duktig person här, ut har inget till spolarna på lågprofilare. Du har väl något special lager inne i spolen också?

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                      Vet inte var du får tag i lager till din spole men det vet säkert någon duktig person här, ut har inget till spolarna på lågprofilare. Du har väl något special lager inne i spolen också?
                      Inget special i Revon ( 5x11x4/3x10x4 ). Kan du köpa av UT. Kostar 350kr/par.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      32 025 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf
                      av Gösalf