UT-trim frågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UT-trim frågor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Fått på mitt Reel Performance Kit,Keramisk knivbult, UT Power Star Drag och Hårdnitade Stativ nu och redan när sakerna var ihopskruvade, rengjorda och infettade kändes rullen dels mer gedigen, lite mer tyngd i mässing än Al-stativet, bromsen kändes jämnare, hela rullen kändes helt enkelt mer "smutt".

Nu har jag testat den också, och vilken skillnad att kasta... inte tillstymmelse till linres och så enkelt de var att kasta. Nu hade jag iofs 6 st pluttar fria i centrifugal bromsen men ingen mekanisk broms. Har nu satt fast 2 pluttar så får vi testa 4 st pluttar "fria" vid nästa fisketillfälle.

Kan inte annat säga än att jag är nöjd med kittet än så länge.

Click image for larger version

Name:	89910-m.jpg
Views:	1
Size:	54,7 KB
ID:	1760744
    Senast ändrad av Patrik_J; 2011-07-21, 10:42. Anledning: Missade kermiska knivbulten...

Kommentera

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
      Tack för tipset Jörgen.
      Jag har ju keramisk knivbult och utifrån vad som skrivs verkar lättad linspridare vara mest effektiv med "långkastande beten med lite vindfång"....vilket jag knappast vill kalla min HI-LO 25g.
      Dessutom är det ur estetisk synvinkel rent kriminellt att sätta en linspridare av aluminium på en 6000C Nostalgia!
      ......så i det fallet så får utseende gå före funktion!
      Ääähhh...nostalgifjoll...funktion segrar alltid före utseende...sen att funktion kan äga viss "funkig skönhet"...är ju en annan historia

Vad det var för rulle jag utgick ifrån kommer jag nästan inte ihåg...en 5601 SSC3 tror jag

Kromat mässingstativ med tumtangent (ABU).
      Kromad mässingsdrevplatta med sekundära backspärrshaken (ABU).
      Yttergavlar från 5601 C4 (ABU)
      Bromsstjärna kromad mässing med duttar (UT).
      UT Reel Performance.
      Keramisk knivbult + lättad linspridare i al (UT).
      Dubbelkullagrat lättat mellandrev (UT) (nb! men EJ kullagrad evighetsskruv ity det skulle kräva för mkt smörjinsatser under själva fisketurerna).
      Kullagrad enkelvev 45 mm (UT).
      Klickspring slirbroms 1:5,3 (UT) (det är myyyysigt när det säger "klick-klick-klick-klick" när gäddan rusar ).
      Bifogade filer
      Senast ändrad av Långåmjukis; 2011-07-20, 15:06.
      Medlem i GGG-U
      Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

Ursprungligen postat av Långåmjukis Visa inlägg
        Ääähhh...nostalgifjoll...funktion segrar alltid före utseende...sen att funktion kan äga viss "funkig skönhet"...är ju en annan historia

Vad det var för rulle jag utgick ifrån kommer jag nästan inte ihåg...en 5601 SSC3 tror jag

UT Reel Performance.
        Dubbelkullagrat lättat mellandrev (UT) (nb! men EJ kullagrad evighetsskruv ity det skulle kräva för mkt smörjinsatser under själva fisketurerna).
        Klickspring slirbroms 1:5,3 (UT) (det är myyyysigt när det säger "klick-klick-klick-klick" när gäddan rusar ).
        Ja, ja...smaken är ju som baken!
        Nostalgifjoll(a)!, japp det är jag det men jag ser antydningar även på din rullen, "duttar" och klick-klick!
        Du har definitivt en riktig kastmaskin, synd bara att veven sitter på fel sida!
        Utseendets betydelse är ju olika för oss alla men att ha en rulle som (nästan) ser ut som en 6000C från mitten av 70-talet men fantastisk prestanda ger mig en go känsla som är värd ett par meter i kastlängd!
        Skulle jag sätta dit en alu-spridare får jag nog hotbrev från rullsnickaren själv.....!
        Klickspring,hmmmm......nostalgifjollan i mig jublar!!

Kommentera

UT Reel Performance.
          Glömde.....att jag är en riktig nostalgisfjolla syns nog på min avatar, en Ockelbo T15 Riviera från 1965 med klädsel och sidopaneler i orginal!
          ......är den en fantastisk bra båt i sjön?.....knappast....eller rättare sagt, inte alls! men att glida runt i "Ljuvlig" och fingra på ratten i vitt och krom......ja, även där går utseende och känsla före funktion

Kommentera

Nostalgifjoll(a)!, japp det är jag det men jag ser antydningar även på din rullen, "duttar" och klick-klick!
            Touché..."genom sig själv känner man andra"

Du har definitivt en riktig kastmaskin, synd bara att veven sitter på fel sida!
            I hear you...tog ett tag att vänja sig. Fiskade hela 80- och 90-talet med hederliga högervevade ambor...men efter att som alla andra halkat in på jerkbaitfiske för några år sedan fastnade jag för vänstervevat och "palmad" rulle (därav att jag valt kupad högergavel ist för rak). Jerkbaitfisket (aka "långsamt rullmord") har jag övergett...det "var inte jag" på nåt sätt (hederligt spinnfiske är min melodi)...men vänstervevningen blev kvar. Gillar ergonomin med rulle "palmad" i högerhanden i kombination med tumtangent...bara att låta greppet med högernäven glida ner på spöet, trycka in tumtangenten, och kasta, allt i en enda smidig rörelse

En 2500:a har jag suktat efter i många år...dina inlägg har bara ökat suget...gäller bara att hitta en vänstervevad 2501:a (helgerån...javisst )
            Senast ändrad av Långåmjukis; 2011-07-21, 10:29.
            Medlem i GGG-U

Kommentera

Ursprungligen postat av Patrik_J Visa inlägg
              Fått på mitt Reel Performance Kit, UT Power Star Drag och Hårdnitade Stativ nu och redan när sakerna var ihopskruvade, rengjorda och infettade kändes rullen dels mer gedigen, lite mer tyngd i mässing än Al-stativet, bromsen kändes jämnare, hela rullen kändes helt enkelt mer "smutt".

Nu har jag testat den också, och vilken skillnad att kasta... inte tillstymmelse till linres och så enkelt de var att kasta. Nu hade jag iofs 6 st pluttar fria i centrifugal bromsen men ingen mekanisk broms. Har nu satt fast 2 pluttar så får vi testa 4 st pluttar "fria" vid nästa fisketillfälle.

Kan inte annat säga än att jag är nöjd med kittet än så länge.

[ATTACH=CONFIG]32221[/ATTACH]
              Riktigt läcker rulle!!! Den är så pass "modern" i stuket (släta gavlar, tumbryggan och stjärnformade slirbromsstjärnan) så att det skulle inte "skämma" med en lättad aluminiumlinförare (au naturell dvs silverfärgad) och keramisk knivbult från UT. Gör som sagts tidigare i tråden mer för kastegenskaper än att kullagra upp hela linspridarsystemet Nästa sak att plöja ner pengar på

Veven på rätt sida också
              Medlem i GGG-U

Kommentera

Riktigt läcker rulle!!! Den är så pass "modern" i stuket (släta gavlar, tumbryggan och stjärnformade slirbromsstjärnan) så att det skulle inte "skämma" med en lättad aluminiumlinförare (au naturell dvs silverfärgad) och keramisk knivbult från UT. Gör som sagts tidigare i tråden mer för kastegenskaper än att kullagra upp hela linspridarsystemet Nästa sak att plöja ner pengar på

Veven på rätt sida också

Tackar Långmjukis, har uppdaterat inlägget med keramisk knivbult, ngt jag tydligen missa när jag skrev tråden. När jag pratade med UT så tyckte han inte lättad linspridare var nödvändigt, men jag anser nog ändå att den är nödvändigt får beställa en sådan vid nästa beställning från UT.

Har även en beställning från Svängsta på en kromad låsbricka och mutter men den har inte kommit än.
                Men jag skulle nog vilja ha de stjärnhjul som har "kapade toppar" om man kan uttrycka sig så.

Gillar även din rulle, lite synd att all blåeloxerade inte går i samma ton som gavlarna, men men, man kan inte få allt i världen.
                Men blått och krom går uppenbarligen minst lika bra som svart och krom

Kommentera

Ursprungligen postat av Patrik_J Visa inlägg
                  Tackar Långmjukis, har uppdaterat inlägget med keramisk knivbult, ngt jag tydligen missa när jag skrev tråden. När jag pratade med UT så tyckte han inte lättad linspridare var nödvändigt, men jag anser nog ändå att den är nödvändigt får beställa en sådan vid nästa beställning från UT.

Har även en beställning från Svängsta på en kromad låsbricka och mutter men den har inte kommit än.
                  Men jag skulle nog vilja ha de stjärnhjul som har "kapade toppar" om man kan uttrycka sig så.

Gillar även din rulle, lite synd att all blåeloxerade inte går i samma ton som gavlarna, men men, man kan inte få allt i världen.
                  Men blått och krom går uppenbarligen minst lika bra som svart och krom
                  Ulf har ju järnkoll på sina egna kit och försöker aldrig kränga på en nåt i onödan (sympatiskt!!!)...så om han sagt så baserat på vad du uppgett rullen används till...så är det säkert så. Den lättade linföraren har nog mest effekt vid fiske med lätta fladdriga beten som sagts tidigare i tråden.

Jo...stjärnhjulen med kapade toppar är ju den ursprungliga designen på 70-tals amborna

Angående tvåtonsfärg...var ju väldigt populärt på bilar på 80-talet med tvåtonslack på övre och nedre halva (urrk!!!)...och stilen från det årtiondet börjar ju (otroligt nog) bli i ropet igen Ibland klämmer jag på de mattröda gavlarna från ursprungliga 5601 SSC3:an när jag vill ha lite omväxling och känner mig lite bling-bling
                  Bifogade filer
                  Senast ändrad av Långåmjukis; 2011-07-21, 11:29. Anledning: Lagt till bild
                  Medlem i GGG-U

Kommentera

En fundering jag haft om evighetsskruven!? Keramisk knivbult är ju bra...men själva skruven är ju i orginalutförande i "rått" rostfritt stål eller ibland t.o.m av aluminium (tråkigt nog har jag en sån ). På ABU:s egna "Factory tuned" rullar klämmer de ju dit en "eversilk-behandlad" evighetsskruv (dvs en beläggning (keramisk??) av ngt slag som drastiskt sänker friktionen). Undrar om det skulle innebära någon förbättrning...och i sånt fall om man kan få tag på en dylik...hmmm

Kullagrad evighetsskruv vill jag undvika...för det är uppenbart hur mycket vatten som dessa lager får utstå under fisketurerna. Jag vill koncentrera mig på att fiska när jag är ute över tex en långhelg...inte att smörja rulle varenda kväll.
                    Senast ändrad av Långåmjukis; 2011-07-21, 11:26.
                    Medlem i GGG-U

Kommentera

Lånar tråden lite.

Har precis installerat Power Star Drag i min Pro Rocket. Tycker dock inte att bromsen blev så fantastisk som man har läst. Drar jag bromsen i botten kan jag fortfarande dra ut linan för hand. Tycker att det är ungefär samma bromsverkan (om inte sämre) som jag har i min JB. Anledningen till att jag bytte bromspaketet var att originalbromsen blivit riktigt dålig och den blev ju bättre, blev dock inte totalt stopp vid full broms vilket jag hade räknat med. Vet att jag har läst något som Ulf (UT) skrivit att han lyckats dra av en ~0,30 flätlina vid full broms och det är jag ju inte ens i närheten av.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 249 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S