UT-trim frågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UT-trim frågor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • UT-trim frågor

    Har letat en hel del på forumet men inte hittat svar på de frågor jag har så jag tänkte kolla om någon kan hjälpa mig att svara på dessa frågor.

    Har kollat en hel del på UT-trim till min Pro Rocket 5501 och har några frågor innan jag slår till. Rullen används på mitt jiggspö upp till ca 55-60 gram och jag har tänkt köpa ett Reel Performance kit till den då jag läst mycket positivt om detta kit.

    För det första: Är det ett bra val med just Reel performance eller bör jag välja något annat?
    Hur stor skillnad blir det om jag köper till den kullagrade evighetsskruven, lättade linspridaren och dem sakerna som man köper till utöver trimkitet? Är det värt pengarna?

    Sen har jag läst att det finns ett Reel Performance+ där just den kullagrade evighetsskruven ingår och även ett dubbelt kullagrat drivhjul till linspridaren. För som jag förstått så är det drivhjulet som ingår i det vanliga reel performance utan dessa kullager. Är det någon som provat detta eller vet vad som skiljer i pris på reel performance eller reel performance+?

    Mycket frågor men jag hoppas någon förstått det jag skrivit och kan hjälpa mig med lite svar innan jag bestämmer mig.

  • #2
    Maila Ulf direkt, han svarar på alla frågor och är jäkligt hjälpsam. Kan nog sina egna trimkit bättre än någon annan skulle jag tro.

    Kommentera


    • #3
      jo jag får väl kanske göra det. Men ni får gärna dela med er av era erfarenheter iallafall. Skadar inte med feedback från flera håll.

      Kommentera


      • #4
        Jag har ett UT reel performance och haft ett UT Pike kit.

        Det är nästan samma grejer, någon del mindre i pike kittet.

        Det gör väl några meter i skillnad med att linspridaren glider lättare. Kasten är alltid underbara på en UT rulle!
        Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

        Kommentera


        • #5
          Det räcker med ett Reel Performance till jigg och wobblerfiske. Ska du kasta typ Havsöringsdrag riktigt lååångt då kan man satsa på resten av prylarna.
          En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Pike1 Visa inlägg
            Det räcker med ett Reel Performance till jigg och wobblerfiske. Ska du kasta typ Havsöringsdrag riktigt lååångt då kan man satsa på resten av prylarna.
            Okej, det låter bra det! Blir lite väl mycket pengar om man ska gå all-in. För jag är bra sugen på en kullagrad enkelvev också!

            Kommentera


            • #7
              Om jag inte är helt fel informerad så räcker det med "normalt" underhåll, smörjning och liknande om du köper ett "standard" trim kit av UT.
              Om du köper kullagrad evighetsskruv och kullagrat drivhjul så får du nog räkna med att olja mycket, mycket oftare.
              Om man nu tycker den extra kastlängden är värt jobbet så är det ju inget att tveka på!

              Kommentera


              • #8
                Har haft UT Reel Performance på min Pro Rocket ett tag nu. Det blir en jäkla skillnad på lätta beten, kändes nästan inte som samma rulle i början. Helt klart värt pengarna.

                Kommentera


                • #9
                  Har precis satt på ett reel performance på en 5000 från sent 90tal, märker en stor skillnad på lätta beten och i motvind. Enda nackdelen jag kan se är linkapaciteten.

                  Kommentera


                  • #10
                    Finns en djupare spole till 5000 också ( ingår i muskykitet ), som tar ungefär lika mycket som en orginalspole. Har båda spolarna och tycker inte det är någon större skillnad på prestandan på dem. Den djupa spolen har jag till gäddfiske ( grövre flätlinor 0,32-0,36 ) och laxfiske ( längre lina 0,17-0,19 ). Grunda spolen till lättare spinn 0,19-0,23 . Finns ju även en riktigt grund spole som ingår i havsöringskitet. Har inte testat det kitet, men det funkar säkert kanon. Till finfisket använder jag själv lätta lågprofilare, men det är ju en smaksak. Pratar du med Ulf så plockar han givetvis ihop det kit du själv tycker passar ditt fiske. Tycker själv lättade och lagrade ( linspridare, evighetsskruv och mellanhjul ) gör ganska mycket för prestandan.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 250 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 175 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 667 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 250 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X