Vilken rulle ? spinnare-jerk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken rulle ? spinnare-jerk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken rulle ? spinnare-jerk

Tjenare, är ny har på forumet.
    Jag undrar om någon har något tips på vilken rulle som skulle passa mig, jag har blandade drag.
    Från 7g spinnare till jerk 46g. Jag skulle vilja ha en rulle runt 500:- som håller och fungerar. Skulle också vara bra om ni kunde rekommendera något spö som passar båda, spöt jag har nu kommer jag ingenstans med när jag har spinnare men sviktar när jag kör jerk.

(vet inte om jag lagt tråden rätt på forumet)

Emil
    Senast ändrad av fettot1337; 2011-09-23, 16:42. Anledning: fel stavning

Du får lägga mer pengar om du skall ha något som håller och fungerar bra.

Min rekommendation Shimano Curado 201E, fast spinnare på 7g är ju naturligtvis gränsfall.
    Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Jag har en Curado 201E7 som jag kör lättare jerk med och även kastar små beten.
      Inga problam att kasta 10g små wobblers med den, en riktigt trevlig rulle som jag varmt kan rekommendera!
      Har inte provat med lättare beten men det beror på att spöt jag har är klassat 15g-60g men jag har svårt att tro att det inte skull gå att kasta 7g spinnare om man vill det och har rätt spö för ändamålet
      Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

För dom pengarna så blir det svårt... kanske en av abus låg profilare kan klara det? dom ligger i samma pris klass... 500-700kr på rea.

spö är ju problemet där.. jerk kräver lite styvar ryggrad och styvare topp så den inte flexar vid jerkning ... styv topp gör dock lättare beten svåra att kasta.

Annars för lite mer pengar... lite mer exakt 2500-3000. så kan du ju köpa dig en amba c3 eller liknande och trimma den på http://www.utreel.com

Då kan du kasta extremt bra med lättare beten och rullen håller till jerk!

Kommentera

okej, tack för svaren ! http://www.sigmafiske.se/content/boyang-sw50 är dedär något att ha ? elelr är det bara skit ?

Emil

Kommentera

Du kan ju testa en ambassadeur black max.. Har en sådan själv men inget jag skulle rekommendera. kastar dock 75gram utan problem.. Men tycker det är så jäkla dåligt att linspridaren står still när man kastar och eventuellt när man drillar fisk. Dels så blir det ojämn broms och dels så förlorar du kastlängd..

Kommentera

Ursprungligen postat av fettot1337 Visa inlägg
              okej, tack för svaren ! http://www.sigmafiske.se/content/boyang-sw50 är dedär något att ha ? elelr är det bara skit ?

Emil
              Spontant tycker jag det ser ut som ett lite för anonymt företag (finner inga kontaktupgifter) som försöker sälja kinaprylar aldeles för dyrt. För dom pengarna kan du köpa märkesgrejer (dvs med servicecenters). Mitt råd är att följa något av de bra råd du redan fått!

Kommentera

men curado låg ju på 2-3000:- "/
                länka gärna

Emil

Kommentera

Ursprungligen postat av fettot1337 Visa inlägg

Emil
                  Är det inte de rullarna som säljs på Tradera i massor?
                  Är böjd att hålla med "barnmorskan", verkar vara nån billig kina-rulle till ett ovanligt högt pris...
                  Har tyvärr inga bra idéer på rullar i rätt priskategori som klara dina krav.
                  Hur har du förresten tänkt dig, haspel eller multi?
                  Haspel borde du kunna hitta en hyfsad begagnad, var en Cardinal 802 utan bud för 590kr som gick ut tidigare idag, annars kan du skaffa en Penn Battle 2000 eller 3000 från Tyskland för ungefär samma pengar som den du länkade till.
                  Senast ändrad av Mooki; 2011-09-23, 23:19.
                  Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                  En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

jag har ju alltid kört haspel men är lite sugen på multi, så de spelar ingen roll faktist.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 308 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S