Byta från 2- till 6-stifts kastbroms på ambassadeur? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byta från 2- till 6-stifts kastbroms på ambassadeur?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Byta från 2- till 6-stifts kastbroms på ambassadeur?

För ett tag sen införskaffade jag mig en 4500 cs pro rocket via tradera, som har den äldre typen av kastbroms med två pyttesmå pluppar som sitter på två små stift. Hur funkar denna typ av kastbroms i förhållande till den nyare modellen med sex stift? För- respektive nackdelar med de båda varianterna?

Jag har även fått intrycket av att det skall gå att byta till 6-stiftsmodellen. Är det lönt att göra det, dvs är skillnaden så mycket större att det är värt mödan och slantarna? Och har någon en uppfattning om ungefär hur mycket det kan kosta?

Tack på förhand!

Att byta är plättlätt. Svåraste är väl att komma ihåg att vända ringen som fäster vikterna åt rätt håll. Du måste dock byta pinjongen, vilket innebär att du bör byta huvuddreved. Men då passar du på att byta till 6,3:1 istället och carbon matrix-broms
    Rullen får lite bredare register i kastvikt, ffa nedåt. Om man nu orkar öppna gaveln varje gång...
    Lundgrens har kit för 259kr och femtiolapp för bromslamellerna typ, om du spanar in deras hemsida. Jag har gjort det på två rullar och tycker det har varit värt det. Mest för att det är kul, haha.
    Senast ändrad av barnmorskan; 2011-10-02, 16:33. Anledning: glömde bromsen...

Kommentera

Tack för tipset, får fundera lite på om jag tycker det är värt det.

Ingen annan som har lite åsikter om skillnaden mellan de olika kastbromsarna?

Kommentera

Jag tycker det är värt jobbet, man får mycket lättare att ställa in bromsen, 6 stifts är skitenkla att aktivera och avaktivera genom att snäppa fast dom detta går inte med 2 stifts.

Kommentera

Utöver det, med 6-stifts broms får man bort problemet att c-vikterna kan ramla av från sina pinnar och du kan tappa dem.

Med 6-stifts får du ett bredare register gentemot 2-stifts. Du kan justera bromsen mycket lättare. Tänk på att men 2-stifts du måste ta av c-vikterna och ersätta dem med andra. Det finns 3 olika typer av c-vikter, som jag vet. Eller du måste ta av en eller båda c-vikterna som finns i rullen och stoppa de i en påse. Detta ska du göra när du fiskar. Med 6-stifts du skulle bara öppna rullen och aktivera/avaktivera c-vikterna. De kan inte ramla av sina pinnar.
          Tight lines!
          CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Tackar för tips och råd, verkar som om jag får göra en liten operation på min rulle.

Jag måste nog sluta att fråga om råd här på FS, slutar bara med att det är en massa nya grejer som "måste" köpas in...

Kommentera

Precis. Därför om vi fortsätter snacka kommer du fram att efter att du uppgraderar rullen det spö som du har till den passar inte längre. Då får du köpa nytt spö också. Och när rullen med det nya spöet kastar så bra skulle du behöva nya drag. O.s.v.

Bra om du slutar fråga om råd på FS!
              Tight lines!
              CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Kan inte annat än att hålla med. Det som i början känns som en tveksam uppgradering till en kostnad på 300kr, blir efter ett tag både självklar och billig. Plötsligt tycker man att 1500kr för en ny vev kanske är i dyraste laget, men ändå på något sätt går att motivera för den utsökta och berömda "känslan".

Kommentera

Man behöver inte lägga c-viktrna i en påse för att avaktivera på 2-stifts. Ta av c-vikterna och vänd och tryck in dem igen så åker dem inte ut.

Kommentera

Ursprungligen postat av CDan Visa inlägg
                    Utöver det, med 6-stifts broms får man bort problemet att c-vikterna kan ramla av från sina pinnar och du kan tappa dem.

Med 6-stifts får du ett bredare register gentemot 2-stifts. Du kan justera bromsen mycket lättare. Tänk på att men 2-stifts du måste ta av c-vikterna och ersätta dem med andra. Det finns 3 olika typer av c-vikter, som jag vet. Eller du måste ta av en eller båda c-vikterna som finns i rullen och stoppa de i en påse. Detta ska du göra när du fiskar. Med 6-stifts du skulle bara öppna rullen och aktivera/avaktivera c-vikterna. De kan inte ramla av sina pinnar.

Man behöver inte lägga c-viktrna i en påse för att avaktivera på 2-stifts. Ta av c-vikterna och vänd och tryck in dem igen så åker dem inte ut.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    31 940 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf
                    av Gösalf