Daiwa sweepfire - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa sweepfire

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av poddel Visa inlägg
    Helt klart en prisvärd rulle.
    Du kan köpa typ 3 olika storlekar för ca en tusenlapp helt okej om man inte har specialkrav på rullarna. Om du jmf med andra märken med "högre kvalite" och högre pris finns det en skillnad men den spelar inte så stor roll om man inte fiskar varje dag eller så.

Jag tror att daiwa sweepfire är likvärdiga mina andra rullar jag haft.. Har inte haft en enda haspelrulle över 500kr. Fiskar varje dag så länge inte det är is. Men skulle jag få problem med den rullen så är det ju 5års garanti.

Kommentera

Ursprungligen postat av twinpower_feskarn Visa inlägg
      jag jobbar i en fiskebutik och vi haft så många reklamationer på de rullarna vilket ledde till att vi nästan gav bort de sista vi hade. Pga detta så säljer vi nästan enbart shimanorullar för de är överlägsna i alla tillfällen.
      Problemet med daiwa i Sverige stavas BIOS! De gör tyvärr att daiwa för en tynande tillvaro här. Och ryktet är uselt. Annat är det i utlandet där daiwa är grymt stora och har otroligt bra rykte! Daiwa gör grymt fina grejer och är då klart inte sämre än shimano!
      Dock kan jag inte uttala mig om rullen i tråden. Den är säkert ingen höjdare. Vill bios ha ca 500kr för den kan den inte kosta många dollar utanför Sverige!

Kommentera

Grabben och frugan har vars en i Daiwa 4000 storlek, kostade runt 400 kr styck och dom funkar hur fint som helst, den äldre är nog 4 år gammal och har aldrig strulat, detta gäller även lin-upplägget.....

Dom har även 4 Shimano att dela på, dessa är något dyrare men bara en som funkar tillfredsställande dom andra 3 skapar ständiga bollar och annat skit, jag tycker även att kraften vid invevning är för dålig på dom...

I lägre prisklasser skulle jag köra Daiwa och ev. Okuma, Shimano har ju självklart många bra rullar men då kostar dom lite mer......

Kommentera

Ursprungligen postat av snusdennis Visa inlägg
          Okej. Vad för fel brukar det bli på dom rullarna?
          huvuddrevet har gått av, spolen har lossnat, slirbromsen har slutat att fungera mm
          [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

helt klart

Ursprungligen postat av snusdennis Visa inlägg
            Jag tror att daiwa sweepfire är likvärdiga mina andra rullar jag haft.. Har inte haft en enda haspelrulle över 500kr. Fiskar varje dag så länge inte det är is. Men skulle jag få problem med den rullen så är det ju 5års garanti.
            Garantin är på tillverknings fel antar jag, inte slitage. Klart generöst tilltagen tid. Funderar på att gå över till sweepfire igen över hela linjen, tycker de är mer prisvärda än t ex shimanos rullar i 1000 kronorsklassen (läs bättre). Då de också är ojämna i samma serie, annorlunda vevförmåga, småglapp o annat tjofs som man gärna kan vara utan.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
              Jag köper alltid Okuma-rullar i första hand.
              Ingen av mina Okumarullar har gått sönder på något sätt och jag har inte heller märkt att de försämrats något alls med tiden.

Man får 3 Okumarullar till priset av en enda likvärdig (storleksmässigt) Shimanorulle och jag tror att ingen med gott samvete kan säga att en Shimanorulle är 3 gånger mer hållbar, 3 gånger mer sofistikerad eller 3 gånger bättre på något vis.

Shimano är för folk som har för mycket pengar i plånboken och gillar märkessaker.
              Håller med dig.., har heller aldrig haft några problem med Okuma-rullar men även dom lägger man numera på en hel del enbart för namnet., mest prisvärd idag är enligt mig japansk-thailändska-kinesiska Tokushima, å dom har ännu inte drabbats av påslag p.g.a märket..

Kommentera

Har nu fått hem rullen.. Känns som att rullen är väldigt svag på nå vis.. Känns inte robust alls.. Den får nog funka som vertikal rulle istället.. Så får jag köra Min spro rulle på mitt 30grams spö, och en rovex varona 5000 på mitt -80 spö.

Kommentera

Lyter denna tråd lite efter bra tag, undrar om trådskaparen har testat rullen och hur det funkade o allt sånt?

Kommentera

Nu var inte frågan ställd till mig men min bror har en sådan och den funkar absolut okej. Han fiskar mestadels efter abborre, gös och gädda och den har helt klart fyllt sin tilltänkta funktion.

Jag ägde tidigare en Shimano Sienna (kanske deras billigaste rulle?) vilken inte gjorde en lycklig så att hävda att Shimano alltid är bäst är löjligt.
                    http://enamatorfiskare.blogspot.se
                    Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Lyter denna tråd lite efter bra tag,
                      Trådskaparen har inte gjort några inlägg dom senaste 5 åren

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      32 109 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf
                      av Gösalf