Trim kullager synpunkter önskas - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trim kullager synpunkter önskas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trim kullager synpunkter önskas

God fortsättning!

Lite lagerfrågor igen....;-)

Har bytt till ett par HPCR lager i en 2500 CI, Har även lättad linspridare+keramisk knivbult från UT - och rullen funkar bra

(ABU har i sina »HPCR-lager« valt en rostfri legering som
    är något mer saltvattenstålig än den legering som traditionellt
    används, men den är å andra sidan inte lika tålig mekaniskt.)

Men köpte ett par från Kullagergrossisten, Keram ABEC5

Men känner nu ingen större skillnad...Rullen känns precis som innan.

(Har tvättat ur lagren samt smort om dem med ABUs Rocket fuel)

Någon som testat och kan tycka till om det är värt denna "uppgradering"?

(Visst finns kanske placeboeffekten men trodde nog att det skulle snurra på lite bättre med nya lager..)

är det UT lager annars som gäller om man skall märka någon skillnad - och gör man det???

Önskar gärna lite tyck o tänk synpunkter från er rutinerade rullmeckar...

Mvh
    Anders

Hej!
    Jag är väl ingen "rutinerad" meckare men ändå...
    När jag köpte min 25'a i fjol rasslade det rejält i lagren så jag beställde "1132911 SV-30" från ABU utan att ens provat rullen.
    Är det dessa lager du köpte från ABU?
    Jag vill minnas att Kullagergrossisten inte hade lager i den dimensionen när jag skulle handla...
    Jag satte även i en keramisk knivbult (+ UT-vev, fixad broms)
    Slutsatsen efter provat den i somras var ju att det var en fantastisk fin liten rulle som kastade stabilt och bra!

Om du tycker att rullen funkar bra så kanske man kan stanna upp där och känna sig nöjd?
    .....eller så resonerar du som jag, bra kan bli bättre....t.o.m. bäst!?

I höstas köpte jag "resten" som krävdes för att den skulle kunna kallas en fullmatat UT-rulle och nu är allt monterat.
    Om det blir bättre väder så kanske jag snart kan ge dig svar på din fråga men jag undrar om inte den låga temperaturen skulle kunna ge missvisande resultat..

Efter vad jag förstått så är det mycket som påverkar hur bra den kastar.
    ABUs olja, hur bra är den i lägre temperaturer?....många förordar TG's gula olja.
    Är det centrifugalbromsen som "sätter stopp", kanske ska du prova att ta bort en kastvikt......om du nu använder 2?
    UT's lager kanske ska kombineras med UT-spole för att komma till sin rätt?

......eller så löper du linan ut och kompletterar din rulle med resten av UT's prylar, då är ju det i alla fall en go känsla att använda rullen!
    Om inte annat så blir den snyggare om man även lägger till ett kromat stativ (i mina ögon iaf!)

Kommentera

Hej Kenneth!

Tack för svar...

Jo bromsen är också fixad med carbontex lameller

Tror det var dessa lager, ca 130kr st från ABU Service

Kör med två vikter nu - ska testa med en.... längtar efter våren redan ...

Kanske ska stanna där så länge som du säger - då det finns fler rullar att "fixa"...;-)

Har också kommit på att 2500 är en jädritt go liten rulle som pallar mer än man tror (har 4 st nu som används till olika fiske)

Din rulle/bild var en ren fröjd att titta på så här på första jobbdagen..

Simma lugnt

Mvh
      Anders

Kommentera

Ursprungligen postat av MrMustang Visa inlägg
        Hej Kenneth!

Tack för svar...

Jo bromsen är också fixad med carbontex lameller

Tror det var dessa lager, ca 130kr st från ABU Service

Kör med två vikter nu - ska testa med en.... längtar efter våren redan ...

Kanske ska stanna där så länge som du säger - då det finns fler rullar att "fixa"...;-)

Har också kommit på att 2500 är en jädritt go liten rulle som pallar mer än man tror (har 4 st nu som används till olika fiske)

Din rulle/bild var en ren fröjd att titta på så här på första jobbdagen..

Simma lugnt

Mvh
        Anders
        Hej Anders!
        Jag är lika nyfiken som dig på vad man kan förvänta sig av lagren, trimprylar osv.....hoppas det finns någon mer "nörd" här på forumet som kan fylla i med sina erfarenheter.
        Om du kommer fram till något så hoppas jag att du delger dina "resultat" här på fiskesnack, det finns säkert fler som är nyfikna!

Jo, jag känner mig helnöjd med rullen men det kliar i fingrarna nu...

Om du känner att du har en 25'a för mycket så hör av dig, jag kan tänka mig en till!

//Kenneth

Kommentera

Så här tycker jag! En 1500C/2500C med trim kastar väl så långt som ngn annan "smårulle" (typ Mörrum SX, Curado etc.) om inte längre.. Den riktigt stora fördelen är att linspridaren är synkroniserad och därmed slipper man ta hänsyn till hur spridaren står..vilket man får göra med Mörrum/Curado etc. Många brukar hävda att en linspridare som är synkroniserad hämmar kastlängden eftersom den genererar ett motstånd under kastet. Detta är säkert helt riktigt, men om en 1500C/2500C ändå presterar lika bra eller bättre än övriga smårullar så är jag skitnöjd med detta. En annan fördel är att 1500C/2500C är så stabila att kasta med..nästan svårt att få skatbon. Ska man nämna en nackdel så är det linintaget som ibland känns lite snålt. Utväxling om 5,3 eller ännu hellre UT´s nya 6.0 är att föredra.

Kommentera

Abus HPCR+ lager är riktigt bra. Minst i klass med UT lager.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
              Så här tycker jag! En 1500C/2500C med trim kastar väl så långt som ngn annan "smårulle" (typ Mörrum SX, Curado etc.) om inte längre.. Den riktigt stora fördelen är att linspridaren är synkroniserad och därmed slipper man ta hänsyn till hur spridaren står..vilket man får göra med Mörrum/Curado etc. Många brukar hävda att en linspridare som är synkroniserad hämmar kastlängden eftersom den genererar ett motstånd under kastet. Detta är säkert helt riktigt, men om en 1500C/2500C ändå presterar lika bra eller bättre än övriga smårullar så är jag skitnöjd med detta. En annan fördel är att 1500C/2500C är så stabila att kasta med..nästan svårt att få skatbon. Ska man nämna en nackdel så är det linintaget som ibland känns lite snålt. Utväxling om 5,3 eller ännu hellre UT´s nya 6.0 är att föredra.
              Ang. utväxling 6,0 från UT;
              6,0 finns även att köpa från Avail på "japantackle.com" men jag blev lite fundersam om hållbarheten på utväxlingen.
              Egentligen skulla man vilja veta om det gäller samma med utväxlingen som köps av UT......eller är det så att det är en avail-utväxling UT säljer?

"6.0:1 Super high speed gear set for ABU 1500C and 2500C right hand.
              Please set drag at lower than 1kg force. Suitable for up to 8lb mono"

Kommentera

Det är samma utväxling, och kopplingen på pinjonget är lite klent i godset. Men för finlirsfiske är det garanterat inget problem. Har bara provat min utväxling under en HÖ-helg på Gotland..

Ang. lager så håller jag inte med Engqvist, ABUs är bra men UT´s bättre = ) men jag är kanske partisk.
                För övrigt Engqvist så funkar den gröna 25an jag köpte av dig finfint som den är, helt orginal....för det var väl dig jag köpte den av?

Kommentera

Kenneth....Jag kan kanske tänka mig det, vill ha/önskar en 1500 oxå...;-) och kommer jag fram eller hittar några andra bra komponenter så mailar jag hit självklart.

Jörgen: Tack för svar.. och det var ju väldigt intressant...i vilken rulle/ar har du testat i?

Hippo: Tack för svar..jag håller med, en riktigt stabil rulle... vidare;4:7 känns som sagt lite klent idag - 5,3 eller 6,0 är ju klart trevligare (håller med -igen).

Mvh
                  //Anders

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
                    Det är samma utväxling, och kopplingen på pinjonget är lite klent i godset. Men för finlirsfiske är det garanterat inget problem. Har bara provat min utväxling under en HÖ-helg på Gotland..

Ang. lager så håller jag inte med Engqvist, ABUs är bra men UT´s bättre = ) men jag är kanske partisk.
                    För övrigt Engqvist så funkar den gröna 25an jag köpte av dig finfint som den är, helt orginal....för det var väl dig jag köpte den av?
                    Tack Hippo, du blåste bort köpdemonerna som ville att jag skulle byta utväxling, nu känner jag mig nöjd med 5,3!
                    Du får gärna argumentera för varför du tycker UT-lagren är bättre....skit samma om du är partisk, jag är nyfiken och dessutom så om man ser till trådskaparens första inlägg och frågor så verkar även han nyfiken!

Jörgen, då vet jag vart den gröna tog vägen!....men jag är inte ledsen för det, jag är helnöjd med den du sålde till mig!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    31 892 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf
                    av Gösalf