Trim kullager synpunkter önskas - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trim kullager synpunkter önskas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
    Det är inte alls omöjligt att du fick keramhybrider. Beställde keramhybrider från Abu idag till min 6000 ct rulle. Priset på dem var 146 kr st.
    De använder dem i sina fabriks trimmade.
    De vanliga rostfria tror jag kostar 25-30kr st.
    Jag hade inget att anmärka på ABU's lager i alla fall, de fungerade fint!......men nu ligger de till ingen nytta, funderar på skaffa en 25'a till som jag kan trycka i dom i.
    Ang. UT's nya lager så om jag minns rätt så är en stor fördel att de är "förlåtande", de klarar en del skevgång utan att påverka prestandan.
    När våren kommer ska det bli mycket tester av både UT's nya lager och resten av trimprylarna till 25'an!

Kommentera

Hejsan,

ABUs 1132911 SV-30, är det av den traditionella 6000 storleken, 4x10x4?
      Likaså, är 1132911 artikelnumret?

Lite sugen på att beställa.
      Har sedan tidigare UT lager och lager från Kullagergrossisten, så det skulle vara kul att jämföra.
      Hittills håller jag UT lager för att vara de bästa men det kan mycket väl vara psykologiskt...

Kommentera

Ursprungligen postat av Pelé Branco Visa inlägg
        Hejsan,

ABUs 1132911 SV-30, är det av den traditionella 6000 storleken, 4x10x4?
        Likaså, är 1132911 artikelnumret?

Lite sugen på att beställa.
        Har sedan tidigare UT lager och lager från Kullagergrossisten, så det skulle vara kul att jämföra.
        Hittills håller jag UT lager för att vara de bästa men det kan mycket väl vara psykologiskt...
        Nix, det är lager till Ambassadeur 2500 (och 1500 skulle jag tro) och de har måtten;
        Ytter diam. 11,0 mm inner diam 4,98 mm höjd 3,98 mm (enl. ABU)
        Beteckningen på dom fick jag av ABU när jag efterfrågade deras bästa lager de hade till 25'orna.

Kommentera

Tack KeBa!

Då vet man, jag ska slå en signal till ABU och höra vad de kan göra för mig och min Pro Rocket!

Mvh,
          Jonas

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
            Shimano Core märker jag. Är nog svårt att hitta något som kastar bättre och är lika stabil som den, direkt ur kartong och petar man dessutom i ett par värstinglager
            Curado är inte så mkt efter en core, om vissa delar bytts ut.
            Vill man ta det till nästa nivå, då måste man investera i en liten calcutta te gt ( conquest) eller vissa dyra daiwa rullar.

Häls /T
            Senast ändrad av tonyex; 2012-01-08, 00:29.

Kommentera

Hej igen!

Ni då som kör med trim lager hur ofta tvättar ni ur lagren (beror ju självklart på fisketid, söt och saltvatten mm)??

UT säger:
              Smörjning högfartssystemet:
              Spollagren: 2 – 4ggr per år skall varje lager tvättas ur med aceton eller kemiskt ren bensin och få en droppe Rocket Oil i
              kanten som snurras in i lagret.

Men önskar få era personliga erfarenheter... räcker detta eller är det "för mkt" resp "för lite"

men hänsyn till att man vill ha en rulle som sjunger fint och ska hålla lääänge....

Till alla: Ha en bra dag!

Mvh
              //Anders

Kommentera

Precis som du själv nämner så beror det naturligtvis på hur ofta, hur och var du fiskar.
                Numera fiskar jag bara ca 40 dagar per år mest i sötvatten men jag tvättar och smörjer (TG Gul) mina rullar ca 10 ggr/år.
                Inte för att det behövs utan för att jag är beroende av att snurra lager på toppen av en penna...

I mitt fall tror jag det är fullt tillräckligt att tvätta och smörja lagren 2 ggr per år.
                Jag tror faktiskt inte de skulle må helt dåligt om jag tvättade och smorde en gång per år eller mindre.
                Faktum är att jag misstänker att mitt meckande och smörjande sliter mer på rullarna än fisket...

Jag har fått uppfattningen att min JB med bronsbussningar faktiskt mår bättre av att lämnas orörd...
                Den känns bara bättre och bättre ju längre det går mellan serviceintervallen.
                Jag tror att inte bronsbussningarna ska tvättas i onödan.

Kommentera

Det är väl mest om man har tid som avgör hur ofta lagren tvättas.
                  Sitter man i en stuga med goa gubbar så plockas den (dom) isär varje kväll efter fisket.
                  Men är man hemma så slarvas det nog en hel del med det.

Håller med om JB'n inte rört min på 3 säsonger nu bara går och går. Tänkte köra tills det händer något med den
                  En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pelé Branco Visa inlägg
                    Tack KeBa!

Då vet man, jag ska slå en signal till ABU och höra vad de kan göra för mig och min Pro Rocket!

Mvh,
                    Jonas
                    1132194 är reservdelsnumret på ABUs 4x10x4 hybridlager. 117 SEK + moms.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    31 924 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S