Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Oljebronslager?
Collapse
X
-
På min gamla röda ambassadeur 5000 sitter det i alla fall bussningar i mässing, ganska säker på att det är orginal.
De i mässing ser man att de är svarvade helt enkelt, oljebrons är typ pressat bronspulver som sedan impregnerats.Hälften av alla som drunknar har alkohol i blodet - Alla som drunknar har vatten i lungorna.
Kommentera
-
Det där är mässing, samma som i min likadana rulle :-)Ursprungligen postat av niax Visa inlägg[ATTACH=CONFIG]38098[/ATTACH]
Kommentera
-
Det där är ett par bussningar av oljebrons.Ursprungligen postat av niax Visa inlägg[ATTACH=CONFIG]38098[/ATTACH]
1. Sätt ugnen på 90 grader.
2. Lägg bussningarna på en gammal tidning och släng in den i ugnen i 1 timma, så alla gammal härsken olja får blöda ur.
3. Tag fram en äggkopp, häll upp en halv cm Rockt Fuel Red Label i den.
4. lägg i bussningarna i äggkoppen och ställ in den i ugnen på samma temp.
5. Efter fem minuter kan du stänga av ugnen, men låt äggkoppen vara kvar därinne och tag inte ut den förrän allt har svalnat till rumstemp.
Rengör resten av rullens snabba delar från all gucka och smörj delarna med Red Label, i med bussningarna och "off you go".
Gammal rulle bättre än en ny!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av UT Visa inläggDet där är ett par bussningar av oljebrons.
1. Sätt ugnen på 90 grader.
2. Lägg bussningarna på en gammal tidning och släng in den i ugnen i 1 timma, så alla gammal härsken olja får blöda ur.
3. Tag fram en äggkopp, häll upp en halv cm Rockt Fuel Red Label i den.
4. lägg i bussningarna i äggkoppen och ställ in den i ugnen på samma temp.
5. Efter fem minuter kan du stänga av ugnen, men låt äggkoppen vara kvar därinne och tag inte ut den förrän allt har svalnat till rumstemp.
Rengör resten av rullens snabba delar från all gucka och smörj delarna med Red Label, i med bussningarna och "off you go".
Gammal rulle bättre än en ny!
Jag har gjort på liknande sätt men har använt Yellow Label. Vad blir skillnaden?
Kommentera
-
Red Label är tjockare, har högre viskositet, vilket gör den bättre lämpad för glidlagring.Ursprungligen postat av niax Visa inläggJag har gjort på liknande sätt men har använt Yellow Label. Vad blir skillnaden?
Men med ett par välinslitna ABUbussningar av oljebrons är det inte överdrivet kritiskt, men spolen skall "snurra på" utan skavljud eller motstånd genom hela kastet, och gör den inte det, eller om du märker att spolen glappar radiellt, då är det bara att gå upp i viskositet. Det har hänt att bussningarna i hårt slitna rullar kräver tjockare olja ändå, och då har det blivit motorolja för äldre bilar, men då har det också krävts lite högre temperatur för att impregneringen skall bli bra.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av UT Visa inläggRed Label är tjockare, har högre viskositet, vilket gör den bättre lämpad för glidlagring.
Men med ett par välinslitna ABUbussningar av oljebrons är det inte överdrivet kritiskt, men spolen skall "snurra på" utan skavljud eller motstånd genom hela kastet, och gör den inte det, eller om du märker att spolen glappar radiellt, då är det bara att gå upp i viskositet. Det har hänt att bussningarna i hårt slitna rullar kräver tjockare olja ändå, och då har det blivit motorolja för äldre bilar, men då har det också krävts lite högre temperatur för att impregneringen skall bli bra.
Jag testade kasta idag. Det är lite glapp men annars gick det bra. Får testa med Red Label. Vilka temperaturer krävs för impregnering med motorolja?Senast ändrad av niax; 2012-02-20, 01:11.
Kommentera
-
Märkte du ifall nån olja läckte ur dem?
Skiljer det mellan rullar, ser att niax har 4 skruvar i gaveln och min rulle har 3, är det olika årgångar?
Blev osäker på bussningarna och prövade UTs tips men det verkar vara mässing i mina.Hälften av alla som drunknar har alkohol i blodet - Alla som drunknar har vatten i lungorna.
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
|
41 svar
32 285 visningar