Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
    Bägge delarna kan fungera, dock just nu skulle jag leta upp storstenig strand gärna med uddar typ större sten ut i vattnet eller som sagt rena uddar, längs samma strand gärna sånt som "bryter av" bland stenen, dock bör kanske inte strand ifråga vara väldigt långgrund, större djup bör finnas strax utanför, sund aldrig fel heller speciellt inte om vatten kanske blir något strömt, kolla vindriktning, en hyfsad pålandsvind är aldrig fel, grumlar vattnet, förvirrar bytena kanske.....
    I tillägg gärna i vatten du VET öring förekommer regelbundet, kolla ditt sjökort för passande och hoppas att inte alltför mycket privatväg samt sommarstugetomter ligger i vägen bara.....
    Dessutom, de är sällan lätta men det händer.......
    Variera din inspinning och var inte rädd för att veva på ordentligt ibland!
    Epoxidrag inte dumma, du kan fiska betydligt grundare samt öringen kan stå grunt så grunt så du skulle knappast tro det.
    Hej TamTam;

Skulle jag ge mig ut på Havsöringsjakt idag och fiska från land då blev det Lervik, Ljusterö vid färjeläget eller södra Gålöstranden....

Å andra sidan tycker jag att kastfiske efter Havsöring är fångstmässigt lönsammast på våren. På hösten brukar trolling svara för cirka 90 % av våra fångster både igår och idag....

För den som vill bli en riktigt framgångsrik Havsöringsfiskare gäller det att skaffa sig minst tjugo egna "Hot Spots", dvs kontaktpunkter där Havsöringen brukar hugga....
    Go for the Big Trouts!

Old Firehand
    Senast ändrad av Old Firehand; 2013-11-26, 19:11.

Lämna en kommentar:

• TAMTAM
    replied
    Ursprungligen postat av Gurchan Visa inlägg
    Tack för svaren TAMTAM. Vet en del ställen längre ut i skärgården som jag hört/sett/tror är heta. Långa båtturer på senhösten är kalla men framförallt kostar det dyrbar soppa. Men tar med dig det du skrivit om sund och allt det andra! Blir jakt på silver nästa vecka! Cant wait!
    Detta var ett exempel... läs noga, ge dej inte ut på onödiga resor i första hand, se till de grundtips som jag redan givit vad gäller HÖ, det sista exemplet var en desperatgrej för att rädda dagen och det gick hem.... du anar inte hur många som definitivt INTE gick hem men det är så man lär sej... som sagt lycka till i jakten!

Lämna en kommentar:

• TAMTAM
    replied
    Tack för svaren TAMTAM. Vet en del ställen längre ut i skärgården som jag hört/sett/tror är heta. Långa båtturer på senhösten är kalla men framförallt kostar det dyrbar soppa. Men tar med dig det du skrivit om sund och allt det andra! Blir jakt på silver nästa vecka! Cant wait!
    Lycka till, detta var i en annan tid definitivt.... dock fisken har knappast ändrat vanor och beteende på 20-25 år som är nedärvda under hundratals generationer...., idag,räkna med att de är betydligt mindre i storlek pga allt för högt tryck samt "sommarstugeägarnas" intresse för nät, på den tiden var stugorna tomma vid denna tid på året och ingen jävel visste att sådant simmade runt bryggan av och till lovar........

Lämna en kommentar:

• Gurchan
    replied

Lämna en kommentar:

• TAMTAM
    replied
    Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
    Bägge delarna kan fungera, dock just nu skulle jag leta upp storstenig strand gärna med uddar typ större sten ut i vattnet eller som sagt rena uddar, längs samma strand gärna sånt som "bryter av" bland stenen, dock bör kanske inte strand ifråga vara väldigt långgrund, större djup bör finnas strax utanför, sund aldrig fel heller speciellt inte om vatten kanske blir något strömt, kolla vindriktning, en hyfsad pålandsvind är aldrig fel, grumlar vattnet, förvirrar bytena kanske.....
    I tillägg gärna i vatten du VET öring förekommer regelbundet, kolla ditt sjökort för passande och hoppas att inte alltför mycket privatväg samt sommarstugetomter ligger i vägen bara.....
    Epoxidrag inte dumma, du kan fiska betydligt grundare samt öringen kan stå grunt så grunt så du skulle knappast tro det.
    Ska berätta egenupplevd historia vad gäller sund och HÖ, detta är naturligtvis generellt och ofta tillfälligheter samt var naturligtvis inte i går direkt......
    Iaf för många år sedan, senhöstresa (nov) på HÖ från båt, fiskade av ALLA våra kända ställen i snabb takt, tvärdött hände absolut ingenting, satte mej ned i båten tänkte efter vaihelvete gör vi nu?
    Kollade vindriktning mot kompass och sjökort, blåste ordentligt minst sagt, svåra förhållanden att manövrera båt i.
    Noterade att vindriktning var helrätt för ett litet sund i ytterskärgården där vi fått några fina våröringar tidigare, tänkte, det är ett antal distans över större fjärdar men det händer ju inget där vi är, är det värt resan tro?
    Testar väl då och snurrade igång maskin, blev nästan otäckt på öppet vatten vid utpassagen, iaf tog oss över och in bland kobbar och skär, mycket riktigt gick stark SO vind rätt in genom det lilla sundet, såg strömt ut, sund ifråga hade större sten längs ena kanten, strand in mot sund/sten hände ingenting men när jag la kast alldeles intill sten small det omgående.... 5 kilos blanking landad, drev igenom, vände och gick mot vinden på andra sidan kobbe och la mej rätt i läge för att driva igenom igen, den andra vägde 4,5 kg och tog draget alldeles invid båtkant, halva kroppen ovan ytan vid hugget, riktigt kul!
    Tidigare hade vi fått några fina där då på vårkanten, första gången på senhöst/vinter då det är långväga att köra.
    Sund med vind rätt in och storstenigt kan vara guld men det finns ideala (enligt ögon och kort) som aldrig producerar.
    Kom ihåg, låter väl naturligtvis storkäftigt och så, HÖ i skärgården, nov-dec aldrig fel (men de kan hugga mycket tidigare på almanackan oxå), kyla, i princip är det bara du själv och is som är begränsningarna för fisket, öringen den hugger i absolut isvatten om du träffar rätt vilket inte är det vanligaste direkt...... fisketidningarna är fulla av tips oftast av rätt typ faktiskt.
    Senast ändrad av TAMTAM; 2013-11-26, 18:29.

Lämna en kommentar:

• PuttePP
    replied
    Bompass i Furusund igår, lite surt men ändå skönt att vara ute.

Lämna en kommentar:

• TAMTAM
    replied
    vet att frågan ställts mången gång men blir inte riktigt klok.. är det uddar/sund som gäller på hösten och vikar på våren? eller funkar vikar nu på hösten också? tenta på torsdag så tänkte göra en veckas långt försök på att få min första HÖ nästa vecka! har någon tips på specifika platser, kanske inte händer men enbart C&R iaf, så tas det tacksamt emot. Annars generella hösttips uppskattas! Fiskar i Silverbågens trakter!
    Senast ändrad av TAMTAM; 2013-11-25, 18:06.

Lämna en kommentar:

• Gurchan
    replied
    vet att frågan ställts mången gång men blir inte riktigt klok.. är det uddar/sund som gäller på hösten och vikar på våren? eller funkar vikar nu på hösten också? tenta på torsdag så tänkte göra en veckas långt försök på att få min första HÖ nästa vecka! har någon tips på specifika platser, kanske inte händer men enbart C&R iaf, så tas det tacksamt emot. Annars generella hösttips uppskattas! Fiskar i Silverbågens trakter!

Lämna en kommentar:

• Silverbågen
    replied
    Ursprungligen postat av aliosh Visa inlägg
    Hur funkar spöt?
    Det har kommit ett annat inköp emellan som varit med ute de senaste två turerna så det långa har fått vänta....rapport kommer när jag testat det (kan ev bli en kort tur imorgon....)

/S

Lämna en kommentar:

• aliosh
    replied
    Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
    Det börjar brännas nu.....eller så nära men ändå så långt borta...

Samma repa idag som igår......matade Vicke i Trälhavet och Furusundsleden....bom idag med men på i stort sett samma plats som Harlequine hade kontakt med sin sprallis igår så hade jag en liten öring som bommade sitt hugg mitt framför fötterna på mig...

Självklart frustrerande men ändå ett steg närmare att spräcka nollan...

Nu ser vi fram emot torsdagens fiske.

/S
    Hur funkar spöt?

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Jojje2, 2024-06-29, 22:01
1 svar
427 visningar
0 gillar
Senaste inlägg skyler
av skyler

Startad av Freddy78, 2024-07-13, 20:26
3 svar
498 visningar