Ja det testet var ju lika intetsägande och halvhjärtat som alla andra test, och det för att tillverkaran inte tillåter (läs vågar) att man testar den viktigaste funktionen som på ett bilbatteri såväl som ett båtbatteri är "kallstartskapacitet" samt hur lång tid det tar innan batteriet återhämtat sig från det, enkelt förklarat hur mycket ström batteriet maximalt kan leverera under 30 sek maxbelastning (simulerad kallstart), det är då man skiljer billiga batterier från A-klassade bra batterier.
Det är också därför som A-klassade batterier ofta har ett tredje värde angett så det kan stå tex 12V 75Ah 960ECN (sista värdet är kallstartseffekten och anges i några olika standarder men ju högre värde desto bättre.
Jag gjorde ett sånt test mellan ett Exide75Ah A-klassat med 960ECN och jämförde med ett BT 75Ah och det kom bara upp i hälften av den kallstartseffekt som Exide batteriet, det är sånt som gör hela skillnaden vid starter speciellt när det är kyligt!!
Det är också därför som A-klassade batterier ofta har ett tredje värde angett så det kan stå tex 12V 75Ah 960ECN (sista värdet är kallstartseffekten och anges i några olika standarder men ju högre värde desto bättre.
Jag gjorde ett sånt test mellan ett Exide75Ah A-klassat med 960ECN och jämförde med ett BT 75Ah och det kom bara upp i hälften av den kallstartseffekt som Exide batteriet, det är sånt som gör hela skillnaden vid starter speciellt när det är kyligt!!
Kommentera