Bra batterier? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra batterier?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja det testet var ju lika intetsägande och halvhjärtat som alla andra test, och det för att tillverkaran inte tillåter (läs vågar) att man testar den viktigaste funktionen som på ett bilbatteri såväl som ett båtbatteri är "kallstartskapacitet" samt hur lång tid det tar innan batteriet återhämtat sig från det, enkelt förklarat hur mycket ström batteriet maximalt kan leverera under 30 sek maxbelastning (simulerad kallstart), det är då man skiljer billiga batterier från A-klassade bra batterier.

Det är också därför som A-klassade batterier ofta har ett tredje värde angett så det kan stå tex 12V 75Ah 960ECN (sista värdet är kallstartseffekten och anges i några olika standarder men ju högre värde desto bättre.

Jag gjorde ett sånt test mellan ett Exide75Ah A-klassat med 960ECN och jämförde med ett BT 75Ah och det kom bara upp i hälften av den kallstartseffekt som Exide batteriet, det är sånt som gör hela skillnaden vid starter speciellt när det är kyligt!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Ja det testet var ju lika intetsägande och halvhjärtat som alla andra test, och det för att tillverkaran inte tillåter (läs vågar) att man testar den viktigaste funktionen som på ett bilbatteri såväl som ett båtbatteri är "kallstartskapacitet" samt hur lång tid det tar innan batteriet återhämtat sig från det, enkelt förklarat hur mycket ström batteriet maximalt kan leverera under 30 sek maxbelastning (simulerad kallstart), det är då man skiljer billiga batterier från A-klassade bra batterier.

Det är också därför som A-klassade batterier ofta har ett tredje värde angett så det kan stå tex 12V 75Ah 960ECN (sista värdet är kallstartseffekten och anges i några olika standarder men ju högre värde desto bättre.

Jag gjorde ett sånt test mellan ett Exide75Ah A-klassat med 960ECN och jämförde med ett BT 75Ah och det kom bara upp i hälften av den kallstartseffekt som Exide batteriet, det är sånt som gör hela skillnaden vid starter speciellt när det är kyligt!!
      Helt enig med dig Rospigg.
      Du har aldrig testat Optima batterier någon gång?

Kunde varit intressant att veta prossedyren med den testen du gjort, vad behövs för grejer? Kanske jag redan har det hemma, hmmmmm.

mvh
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
        Helt enig med dig Rospigg.
        Du har aldrig testat Optima batterier någon gång?

Kunde varit intressant att veta prossedyren med den testen du gjort, vad behövs för grejer? Kanske jag redan har det hemma, hmmmmm.

mvh
        Jodå jag har gjort motsvarande test på Optima och dem har ännu bättre värde än dem 960 som Exide batteriet fick (minns inte vilken modell det var av deras dock) men "törs" inte tillverkaren ange kallstartseffekten på batteriet så är det inte ett A-klassat batteri.

Det Du behöver är en belastningsprovare som oftast inte ingår i privatpersoners normala utrustning men finns på alla verkstäder och bil/båt elektriska företag, även en syra mätning skvallrar lite om kvaliten och skicket på batteriet, men belastningsprovaren skiljer ovillkorligen bort skräpet från kvalitet

Proceduren är enkel belastningsprovaren simulerar förbrukning som vid tex en start eller körning med hög förbrukning som bogpropp eller ankarspel utan att man har någon motor eller annat kopplat till batteriet, det skulle ju inte funka att köra såna tester med tex en startmotor den skulle ge upp ganska snart om man körde den upprepat.

Appropå Optima så ordnade jag ett sånt till en bekant som ville ha ett "värstning" batteri till sin bogproppeller som ju drar massor med ström under kort körning, han hade haft det batteri som rekomenderats av tillverkaren men jag mätte det och var inte imponerad så jag lät honom testa ett Optima och han blev lyrisk när han testade det
        Senast ändrad av Rospigg; 2007-11-27, 00:27.

Kommentera

Jodå jag har gjort motsvarande test på Optima och dem har ännu bättre värde än dem 960 som Exide batteriet fick (minns inte vilken modell det var av deras dock) men "törs" inte tillverkaren ange kallstartseffekten på batteriet så är det inte ett A-klassat batteri.

Det Du behöver är en belastningsprovare som oftast inte ingår i privatpersoners normala utrustning men finns på alla verkstäder och bil/båt elektriska företag, även en syra mätning skvallrar lite om kvaliten och skicket på batteriet, men belastningsprovaren skiljer ovillkorligen bort skräpet från kvalitet

Proceduren är enkel belastningsprovaren simulerar förbrukning som vid tex en start eller körning med hög förbrukning som bogpropp eller ankarspel utan att man har någon motor eller annat kopplat till batteriet, det skulle ju inte funka att köra såna tester med tex en startmotor den skulle ge upp ganska snart om man körde den upprepat.

Appropå Optima så ordnade jag ett sånt till en bekant som ville ha ett "värstning" batteri till sin bogproppeller som ju drar massor med ström under kort körning, han hade haft det batteri som rekomenderats av tillverkaren men jag mätte det och var inte imponerad så jag lät honom testa ett Optima och han blev lyrisk när han testade det
          Ok, Rospigg då vet jag. Det betyder grova kablar (har på lager) och högeffektmotstånd (låg-ohmiga), har delvis på lager. Inklusive pressisionsvolt/Amp mätare. Hummmmmmm. Kanske man skall göra en en testjigg.

Kul med Optima´n, Har bara sett reklamen på dem, men du bekräftar den, helt klart, så kanske Optima batterier är värd pengarna (som startbatteri eller till anv. området du beskriver)

mvh
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Nu har grunden i elsystemet i princip färdigställts, funderar dock över en sak och det är om det är värt besväret att sätta en huvudsäkring på kabel mellan motor och startbatteriet? Någon som gjort eller inte gjort detta? I det schema vi utgått från ingår huvudsäkring på 400ah..

Mvh Magnus

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Ängelholm Visa inlägg
              Nu har grunden i elsystemet i princip färdigställts, funderar dock över en sak och det är om det är värt besväret att sätta en huvudsäkring på kabel mellan motor och startbatteriet? Någon som gjort eller inte gjort detta? I det schema vi utgått från ingår huvudsäkring på 400ah..

Mvh Magnus
              Motorn har väl en egen säkring som sitter under kåpan för att skydda den eller??

Brukar vara så iaf och en sån ska man absolut ha i reserv om något händer, det har räddat mig från att behöva ta bogsering hem vid ett tillfälle!

Kommentera

Motorn har väl en egen säkring som sitter under kåpan för att skydda den eller??

Brukar vara så iaf och en sån ska man absolut ha i reserv om något händer, det har räddat mig från att behöva ta bogsering hem vid ett tillfälle!
                Ok Rospigg jag skall undersöka detta med motorleverantören, tack!

Mvh Magnus

Kommentera

Piggen har helt rätt finns alltid en motorhuvudsäkring någonstans under kåpan något som man ser om tittar efter lite noggrannare.
                  Dock ytterst sällan den löser ut om du hanterar din utombordare som avsett.
                  Aldrig varit med om det själv mvh och good luck
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Som Rospigg säger, en reservsäkring av samma typ som sitter på motorn kan inte vara fel att ha med sig. Bara du inte monterar en huvudströmbrytare mellan starbatteri och motor så är allt ok.

mvh
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Ängelholm Visa inlägg
                      Skall köpa 2 batterier till båten och överväger Biltema. Någon som har synpunkter på deras kvalitet alt. Tudor, Varta osv.? Inte aktullt med dyra gelbatterier.

Mvh Magnus
                      Köpte två stycken fritidsbatterier a' 75Mah från Biltema för 8 år sedan. De är lika kraftfulla idag som då. Har du köpkraft skall inget hindra dig...

/Storfiskaren
                      The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
                      Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
                      Klickbara länkar följer nedan
                      Nattplockad mask
                      Gädda äter Sissy
                      Abborre vs mask
                      Abborre vs mört
                      Måånga gäddor samlade vid betet
                      Gädda äter gädda
                      Spännande fiskemetod efter gädda
                      FS SPARADE TRÅD
                      Laxhugg!

Kommentera

Foton