Aliexpress/E-bay och tullavgifter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aliexpress/E-bay och tullavgifter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
    Jag gjorde en snabb sökning för att jämföra skattetrycket med Tyskland eftersom jag handlar en hel del därifrån. Dom har lägre marginalskatt i Tyskland och högre skatt på låga löner, en jämnare fördelning alltså. Företagsskatten är i princip lika med skatten i sverige men momsen 19%.
    Slutpriserna till kund i snitt ligger dock ca 20% under svenska priser.
    Det handlar nog mest om volym alltså. Tyskland hqr ca 10ggr så många invånare som Sverige.
    Sverige omsätter för lite helt enkelt och dom påslag som görs av distribution och frakt och återförsäljare drabbar oss kunder för att dom ska få behålla sin lönsamhet.
    Vi är med i EU och betalar dyrt för medlemskapet. Utnyttja det!
    Tråkigt för butikerna i Sverige om dom pga avtal är hindrade från att köpa billigare från tex tyska distributörer men det är inte mitt problem!
    eBay, Amazon mfl tjänar massor av pengar som svensk handel missar även på försäljning från övriga Europa.
    Dom sitter bara o surar o tycker synd om sig istället för att tänka om, samarbeta och utvecklas.

Alla vill bli rika men ingen vill betala!
    Money Talks!
    Glöm inte avgifterna, det är de som är den stora kostnadsskillnaden som gör att arbetskraften blir dyr och slutpriserna högre. Arbetsgivaravgiften är en stor spelare i sammanhanget.

Det är ingen som säger att du måste vara lojal med svenska handlare och man ska handla där priset och bekvämligheten passar en bäst. Inget snack om den saken! Jag vänder mig bara mot uppfattningen att det är handlarna som sniket profiterar. Småaktörer i detaljhandeln täljer inte guld med smörkniv överlag.

Kommentera

Ursprungligen postat av riggs Visa inlägg
      Glöm inte avgifterna, det är de som är den stora kostnadsskillnaden som gör att arbetskraften blir dyr och slutpriserna högre. Arbetsgivaravgiften är en stor spelare i sammanhanget.

Det är ingen som säger att du måste vara lojal med svenska handlare och man ska handla där priset och bekvämligheten passar en bäst. Inget snack om den saken! Jag vänder mig bara mot uppfattningen att det är handlarna som sniket profiterar. Småaktörer i detaljhandeln täljer inte guld med smörkniv överlag.
      Nädå jag upplever inte handlarna som snikna eller giriga (möjligtvis ICA då) men faktum är att ett så litet land som Sverige har svårt att konkurera med prisbilden på grund av att volymerna i detaljhandel alltid kommer vara förhållandevis små. Näthandeln såväl inom sverige men även konkurrens från utlandet gör det allt svårare för butikerna att få ihop ekonomin. Jag är helt med på det. Att då skära bort ett i mitt tycke onödigt och dyrt inhemskt distributionsled låter i mitt tycke som en riktig lösning. En distributör/tillverkare borde arbeta över hela EU för att få ner kostnader och öka utbudet. Normarks sortiment av Shimanos dyrare rullar är ju tex helt skrattretande. Är man distributör ska man kunna tillhandahålla hela sortimentet från en tillverkare. Inget behov att hålla detta i lager men på beställning ska detta kunna ordnas till ett förutbestämt pris som en service till kunderna.
      Varför Normark inte håller hela sortimentet av Shimano, Rapala mfl märkesprodukter vet jag inte. Även många andra märkesprodukter saknas i svensk detaljhandel i alla fall har jag inte lyckats få tag i dom. Dom pengarna jag lagt ut på fiskeprylar de senaste åren kunde säkert gjort nytta i Sverige men nu har jag varit tvungen att handla från Tyskland, England, USA, Japan, Kina, Australien, Spanien, Italien, Bulgarien, Rumänien, Estland, HongKong, Thailand, Holland, Frankrike, Polen (har nog glömt några länder också) för att prylarna faktiskt inte finns att få i Sverige antingen för att de inte ingår i sortimentet eller för att dom är slut. Tiotusentals kronor som nu tyvärr flytit iväg utomlands och troligen är jag inte ensam om detta. När jag dessutom ofta dessutom lyckats spara pengar jämfört med svenska priser (trots frakt, moms och tull i många fall) tja va ska man göra liksom. Vill du ha en 100-lapp eller en smäll på käften, valet e givet liksom.

Som senaste exempel kan jag nämna mitt nya Abu Veritas V2 1022ML 8-32g haspelspö.
      Jag ringde runt till butikerna här i Skåne. Nope, ingen som hade ett sånt hemma.
      Dom Svenska nätbutikerna. Nope! Jo det vill säga spöt fanns på på deras hemsida och var märkt "finns i lager" men när jag ringde upp för att kolla (vis av tidigare dåliga erfarenheter) så var dom slut och dom kunde inte ge mig något besked om eller när dom kunde ordna ett spö.
      Tyskland då? Japp! No problemo! 400 spänn billigare dessutom ön i Sverige!! En veckas leveranstid o 200:- i frakt så det är inte mer än från de flesta svenska webshopparna.
      Hade spöt funnits i en av dom 3 butiker jag först ringde så hade jag köpt det där oavsett priset men nu tjänade jag 400:- och slapp köra 15 mil.
      Känns väldigt konstigt att behöva jaga Abu prylar utomlands men så är det bara.

Så jag menar om svensk handel ska överleva så får dom nog skärpa sig.

PS Jag är ingen expert på skattesystemen i Sverige och övriga EU länder men jämfört med Tyskland får jag utifrån det jag läst i ämnet inte uppfattningen att det är svårare och dyrare att driva företag i Sverige.
      Senast ändrad av Husse0416; 2018-01-26, 15:43.

Kommentera

Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
        Nädå jag upplever inte handlarna som snikna eller giriga (möjligtvis ICA då) men faktum är att ett så litet land som Sverige har svårt att konkurera med prisbilden på grund av att volymerna i detaljhandel alltid kommer vara förhållandevis små. Näthandeln såväl inom sverige men även konkurrens från utlandet gör det allt svårare för butikerna att få ihop ekonomin. Jag är helt med på det. Att då skära bort ett i mitt tycke onödigt och dyrt inhemskt distributionsled låter i mitt tycke som en riktig lösning. En distributör/tillverkare borde arbeta över hela EU för att få ner kostnader och öka utbudet. Normarks sortiment av Shimanos dyrare rullar är ju tex helt skrattretande. Är man distributör ska man kunna tillhandahålla hela sortimentet från en tillverkare. Inget behov att hålla detta i lager men på beställning ska detta kunna ordnas till ett förutbestämt pris som en service till kunderna.
        Varför Normark inte håller hela sortimentet av Shimano, Rapala mfl märkesprodukter vet jag inte. Även många andra märkesprodukter saknas i svensk detaljhandel i alla fall har jag inte lyckats få tag i dom. Dom pengarna jag lagt ut på fiskeprylar de senaste åren kunde säkert gjort nytta i Sverige men nu har jag varit tvungen att handla från Tyskland, England, USA, Japan, Kina, Australien, Spanien, Italien, Bulgarien, Rumänien, Estland, HongKong, Thailand, Holland, Frankrike, Polen (har nog glömt några länder också) för att prylarna faktiskt inte finns att få i Sverige antingen för att de inte ingår i sortimentet eller för att dom är slut. Tiotusentals kronor som nu tyvärr flytit iväg utomlands och troligen är jag inte ensam om detta. När jag dessutom ofta dessutom lyckats spara pengar jämfört med svenska priser (trots frakt, moms och tull i många fall) tja va ska man göra liksom. Vill du ha en 100-lapp eller en smäll på käften, valet e givet liksom.

Som senaste exempel kan jag nämna mitt nya Abu Veritas V2 1022ML 8-32g haspelspö.
        Jag ringde runt till butikerna här i Skåne. Nope, ingen som hade ett sånt hemma.
        Dom Svenska nätbutikerna. Nope! Jo det vill säga spöt fanns på på deras hemsida och var märkt "finns i lager" men när jag ringde upp för att kolla (vis av tidigare dåliga erfarenheter) så var dom slut och dom kunde inte ge mig något besked om eller när dom kunde ordna ett spö.
        Tyskland då? Japp! No problemo! 400 spänn billigare dessutom ön i Sverige!! En veckas leveranstid o 200:- i frakt så det är inte mer än från de flesta svenska webshopparna.
        Hade spöt funnits i en av dom 3 butiker jag först ringde så hade jag köpt det där oavsett priset men nu tjänade jag 400:- och slapp köra 15 mil.
        Känns väldigt konstigt att behöva jaga Abu prylar utomlands men så är det bara.

Så jag menar om svensk handel ska överleva så får dom nog skärpa sig.

PS Jag är ingen expert på skattesystemen i Sverige och övriga EU länder men jämfört med Tyskland får jag utifrån det jag läst i ämnet inte uppfattningen att det är svårare och dyrare att driva företag i Sverige.
        Tjääna
        Bra skrivet.
        Jag tänkte på det här med prisbilden och volymer. Kan det inte vara samma fenomen när det gäller sortimentet/utbudet.
        På dom igen
        Bb
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
          Tjääna
          Bra skrivet.
          Jag tänkte på det här med prisbilden och volymer. Kan det inte vara samma fenomen när det gäller sortimentet/utbudet.
          På dom igen
          Bb
          Jo det är säkert som du säger att det inte "lönar sig" att ha dom exclusivaste dyraste rullarna tex i sortimentet då dom kanske bara säljer någon enstaka rulle om året i lilla Sverige. Men om dom har "ensamrätt" så är det det jävligt dålig service och ett stort långfinger i luften till kunder som ändå är intresserade.

Kommentera

Att starta ett företag som säljer fysiska produkter och sen inte vilja ha ett laget (på åtminstone några stycken av varje produkt) hemma så kanske man ska skita i att starta ett företag och istället söka jobb någonstans där folk vet hur man driver ett framgångsrikt företag, just saying.

Kommentera

Ja, jag är ingen vän av monopol eller oligopol men saken är komplex givet bransch, konkurrenssituation och företags-, löne- och inkomstskatter och inte minst volymer. Att bortse från detta när man diskuterar priser är inte hederligt, man blandar äpplen med päron även om det är samma äpplen...

Distributörer kan säkert skärpa sig i förekommande fall. Lite mer tillmötesgående vore önskvärt, men att hålla lager på alla tusentals varor som t.ex Shimano har och som kostar i inköp men där mycket knappt rör sig är sannolikt ingen god affär eller så begriper inte distributörer hur enkelt det uppenbarligen är att göra affärer...

Ju mer vi köper utomlands via nätet ju tuffare, dyrare blir det för svenska distributörer, detaljister och butikspersonal, fler arbetslösa och lägre skatteintäkter till deras a-kassa eller sjukpenning - men vad gör det om man kan köpa billigt...

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
                Att starta ett företag som säljer fysiska produkter och sen inte vilja ha ett laget (på åtminstone några stycken av varje produkt) hemma så kanske man ska skita i att starta ett företag och istället söka jobb någonstans där folk vet hur man driver ett framgångsrikt företag, just saying.
                Det är inte lätt för att säga nästan helt omöjligt att ha allt på lager, det skulle aldrig löna sig då. Men en butik eller ÅF måste ha kunskap o intresse för kundens behov och anstränga sig lite mer när man frågar efter en produkt.
                Det vanliga är att när man frågar efter något dom inte har så blir erbjuden något annat som de säger är minst lika bra och sen försöker kränga det istället.
                Det rätta bemötandet är istället att i så fall beställa hem produkten utan köptvång och demonstera varan. Skulle kunden ångra sig så borde generalagenten kunna ta varan i retur. Det vore bra service, har dock sällan varit med om det tyvärr. Därimot har det blivit allt vanligare att man som kund ska betala i förskott eller lägga en rejäl handpenning (oftast 20%) innan dom beställer produkten och detta är något man aldrig ska gå på. Skulle firman gå i konkurs innan man fått sina grejor blir man blåst på pengarna. Har tyvärr hänt mig så det gör jag inte om. Det handlar inte om misstro från min sida utan såna här ekonomiska problem kan hållas dolt för personal och chefer från ägare och banker utan att dom som jobbar har en aning om att firman är i fara. Om man ändå vill lägga en handpenning ska man se till att betala med kreditkort. Då har man ett visst köpskydd eftersom kreditbolagen är prioriterade av konkursförvaltningen. Som betalande kund står man längst ner i näringskedjan tyvärr o får aldrig ett öre om man betalt kontant.
                När det gäller större summor vägrar jag ändå i regel lämna en handpenning eller så tar jag en vara i motsvarande värde som pant som sedan returneras vid leveransen.

Något annat jag kan bli förvånad över är att många handlare inte vill gå ner i pris på en vara de inte ens har i lager.Man frågar om de kan beställa hem varan och berättar att deras pris ligger 5-10% högre är i någon annan affär. Trots att de inte ens haft den i lager, inga räntekostnader alltså, så skiter dom hellre i att göra affär om dom inte kan få sin vanliga vinst. Jag har flera gånger varit med om att få höra "Då får du väl köpa den på det andra stället om det är så mycket billigare! Vi har lokal o personalkostnader som vi måste betala så vi kan inte ge rabatt hur som helst!"
                Visst, tack o hej sa jag och satte aldrig min fot där igen!!

Men det ska också sägas att många butiker anstränger sig o gör ett mycket bra jobb men det saknas kanske bra support o service från generalagenterna/distributörerna för att man ska kunna köpa det man önskar.... till rätt pris i alla fall.

Nu finns det ändå många bra butiker i detta landet, speciellt dom större som både har butik o en bra webshop. Dom kan hålla konkurrenskraftiga priser, har oftast grejorna i lager och har snabba leveranser.
                Jag har nog handlat 90% av mina prylar från Olssons, Söders, Doggers och ElGe av det jag köpt i Sverige dom senare åren. Snabba leveranser o bra bemötande när något strulat. Så en stor tumme upp till dom!

Skitfiske!
                Senast ändrad av Husse0416; 2018-01-26, 19:32.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Ja, jag är ingen vän av monopol eller oligopol men saken är komplex givet bransch, konkurrenssituation och företags-, löne- och inkomstskatter och inte minst volymer. Att bortse från detta när man diskuterar priser är inte hederligt, man blandar äpplen med päron även om det är samma äpplen...

Distributörer kan säkert skärpa sig i förekommande fall. Lite mer tillmötesgående vore önskvärt, men att hålla lager på alla tusentals varor som t.ex Shimano har och som kostar i inköp men där mycket knappt rör sig är sannolikt ingen god affär eller så begriper inte distributörer hur enkelt det uppenbarligen är att göra affärer...

Ju mer vi köper utomlands via nätet ju tuffare, dyrare blir det för svenska distributörer, detaljister och butikspersonal, fler arbetslösa och lägre skatteintäkter till deras a-kassa eller sjukpenning - men vad gör det om man kan köpa billigt...
                  Nja jag skulle nog vilja vända på resonemanget. Ju mer den svenska handeln försöker överleva genom att blunda för verkligheten desto snabbare kommer dom gå under och DET drabbar Sverige. Eller menar du att jag som kund ska få dåligt samvete när jag importerar prylar själv som kanske inte ens finns att köpa i Sverige eller som är 30-40% dyrare och då talar jag om märkesvaror. Kinakopior är inget jag själv är så intresserad av men tittar man på Fladens sortiment så kan man hitta en del rebrandade rullar på AliExpress till en tredjedel av priset.

Kommentera

Nä köp på du, var och hur har absolut ingen betydelse alls för någon eller något annat än din plånbok och din utländska leverantör...

Vad menar du att svenska distributörer, detaljister ska göra då som är så förlösande och som de till skillnad mot dig inte fattat? Att driva lönsam rörelse verkar barnsligt enkelt om man ska tro på allt som sägs...

Att du köper produkter utomlands som inte finns i Sverige är naturligtvis inte primärt det jag diskuterar, att du lyfter den just saken och att jag ska behöva kommentera detsamma blir nästan larvigt i sammanhanget.

Jag har också köpt lite saker utomlands under åren men inte inbillar jag mig att jag inte kan göra annat än så i alla lägen eller att det kan fortgå utan några som helst lokala konsekvenser...

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Nä köp på du, var och hur har absolut ingen betydelse alls för någon eller något annat än din plånbok och din utländska leverantör...

Vad menar du att svenska distributörer, detaljister ska göra då som är så förlösande och som de till skillnad mot dig inte fattat? Att driva lönsam rörelse verkar barnsligt enkelt om man ska tro på allt som sägs...

Att du köper produkter utomlands som inte finns i Sverige är naturligtvis inte primärt det jag diskuterar, att du lyfter den just saken och att jag ska behöva kommentera detsamma blir nästan larvigt i sammanhanget.

Jag har också köpt lite saker utomlands under åren men inte inbillar jag mig att jag inte kan göra annat än så i alla lägen eller att det kan fortgå utan några som helst lokala konsekvenser...
                      Oj det var många negationer i en o samma mening i det sista du skrev så jag vet inte om du inte håller med eller inte gillar att handeln inte har svårt att inte hålla konkurenskraftiga priser...... hehe.

Att driva företag är ingen dans på rosor, varken i Sverige eller utomlands. Kina har faktiskt betydligt högre företagsskatt än Sverige (men låga löner såklart).
                      Det jag menar är att man ofta hör Svensk handel försvara sig med att sverige är så dyrt att göra buissnes i och att det är anledningen till dom höga priserna men "sanningen" (enligt mig haha) är att dom inte alls är speciellt intresserade av att försöka pressa priserna för att närma sig övriga Europa tex.
                      Jag anser inte heller att Sverige är ett dyrare land skattemässigt än många andra länder i Europa.
                      Vi svenskar har gott om pengar och "vi" betalar även om det är dyrare så varför skulle dom vilja sänka eller effektivisera sina distributions/importled eller pressa sina marginaler vilket dom mycket väl skulle kunna om dom ville. Det skrivs ofta att vojne vojne vår svenska handel kommer försvinna pga näthandel och import. Bullshit tycker jag. Dom kommer tvingas att anpassa sig. Visst en del företag kanske stryker med men det är väl så fritt företagande o marknadsekonomi fungerar.
                      Kina kan man inte konkurrera med men dom saknar ju också ett kvalitetssortiment och dom flesta märkesprodukter går ändå inte att köpa där.
                      Så det finns stora möjligheter att tjäna pengar för driftigt folk i Sverige både nu och i framtiden. Men man kan inte längre bara ha en liten sunkig fiskebutik med ett futtigt sortiment halvgamla fiskeprylar av utgångna årsmodeller. Sportfisket omsatte runt 6 miljarder 2017 och vi entusiaster står nog för en stor del av detta. Det kräver intresanta nya produkter till rätt pris om man ska få vara med att dela på den kakan.
                      Som jag nämnde ovan tycker jag många Svenska handlare gör ett utmärkt jobb och jag är inte orolig för framtiden för företag som inser att världen förändras.

Money Talks!
                      Senast ändrad av Husse0416; 2018-01-26, 21:14.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                      130 svar
                      25 313 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Benjamin S, 2023-10-08, 18:58
                      6 svar
                      1 228 visningar
                      0 gillar