Aliexpress/E-bay och tullavgifter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aliexpress/E-bay och tullavgifter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
    Tjääna
    En kommentar var att det skall inte löna sig att handla saker för några tior längre utan det får man gå till den lokala handlaren och köpa i framtiden.

På dom igen
    Bb
    Problemet med det tänket är dock att en sak "för några tior" kostar garanterat i svensk butik mer än de flesta anser att produkten är värd och därför faller hela grejen med att folk kommer gå till den lokala handlaren och köper produkten. Man köper ofta saker på t.ex aliexpress som man kanske egentligen inte behöver men som är så billiga att man inte kan låta bli. Istället för att köpa en bankstick för 20 kronor så köper man fyra, men i svensk butik kostar motsvarigheten en hundring styck och då blir det att man inte köper dom, möjligtvis kanske bara en.

Dessutom finns ett ENORMT utbud av produkter av bra kvalitet om man vet hur man ska leta, men i svenska butiker (jag pratar om fiskeprylar som banksticks m.m) är utbudet skrattretande och de "billiga" modellerna är av skitdålig kvalitet, som om de var gjorda av en amatör och i tungt stål eller i nån lättmetall som böjer sig. Handlarna skyller utbudet på grossisterna som de "tvingas" köpa av och priset på moms och omkostnader.

Straffavgifter som den här "administrationsavgiften" på varje försändelse oavsett vikt och värde är inte rätta vägen att gå. Visst ska moms betalas, även tull. Men att gå tillväga på det här sättet som de vill göra nu bara för att Kina har en gammal överenskommelse om billig frakt är fel. Istället borde man helt enkelt ta bort den här överenskommelsen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
      Jag tycker det är bra att det blir moms och tull framöver.

Svenska handlare betalar både frakt, tull och moms på det de köper från kina, varför skall inte privatpersoner göra det samma?
      Alternativet är att handlare skulle slippa tull, moms och frakt, då hade det blivit billigare i butikerna och mer attraktivt att handla i Sverige istället.. Men klart det ska in skatter i statskassan....
      Tjääna
      Moms och tull är en sak. Men vad menar när de säger en kännbar avgift.
      På dom igen
      Bb
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Fast i sak är det väl bara ett slags Alexanderhugg för att lösa problemet: att varor från Kina ökade så mycket att man inte hinner med att processera dem.

Från nästan alla andra icke-EU länder kommer man åka på tull och moms (samt avgift) på varans värde samt fraktvärdet. Den enda anledningen man nästan regelbundet sluppit det på varor från Kina är att de överväldigat systemet genom sin ofantliga mängd.

Det är knappast förenligt med gott lagstyre att i praktiken låta ett land få konkurrensfördelar visavi andra länder genom att ett enskilt land slipper de regelrätta tullarna. Därför bekommer beslutet mig inte så mycket.
        Ska tullarna till Kina slopas så ska det ske genom avtal där svenska varor är tullfria i Kina.

Kommentera

Jag tror inte heller dom avgifterna kommer "rädda" svensk handel, inte så det blir märkbart i alla fall.
          Varför ska det tex finnas Svenska Distributörer för ett så litet land. Varför är allting billigare i Tyskland ett land med samma lön och skattesystem som i Sverige.
          Svenska handlare lever på kundernas lojalitet och tradition. Jag köper gärna hos svenska handlare men inte om jag behöver betala mer än onödigt för samma prylar.
          Money talks!
          Se över prisbilden. Kapa bort onödiga led i distributionskedjan. Varför köper svenska återförsäljare Shimanorullar av Normark när Shimano har egen distribution i övriga Europa tex?? Inte konstigt att det blir dyrare då!?

Grejorna från Kina är dessutom så pass mycket billigare att även med tull/moms och straffavgift från PostNord kommer det löna sig!

Varsågod o svälj!!
          /Gustav

Kommentera

Men här är inte sakerna producerade av "barnarbetare"
            Säger Inte att allt är det, men väldigt mycket tyvärr.
            Det är en Stor andledning till att jag Inte handlar från Kina T.ex...
            Ja, jag vet att det finns många företag som gör så här men jag försöker undvika i den mån jag kan.

Så tänker jag och betalar gärna några tior extra hos mina lokala handlare
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Poängen är nog inte att rädda svenska handlare, utan att upprätthålla de tullregler vi ingått/bestämt i lag.

Håller dock med vad gäller mellanhänder. Men det är inte handlarnas fel. Distributörer betalar ofta för ensamrätten till ett geografiskt område, vanligtvis ett land. Om en näringsidkare importerar direkt från Shimano Europa och säljer till kund så kommer distributören - Normark - att dra dem inför rätta. Inte handlarnas fel alltså.

Systemet är för all del förlegat och kommer försvinna på sikt när behovet av centrallager och enskilda distributörer försvinner. Den dagen kommer samma dag som Amazon levererar wobblers med drönare till din dörr

För övrigt är både skatter och avgifter lägre i Tyskland, det är en grov förenkling att säga att det är samma förutsättningar och därmed jämförbart med Sverige.

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
                Men här är inte sakerna producerade av "barnarbetare"
                Säger Inte att allt är det, men väldigt mycket tyvärr.
                Det är en Stor andledning till att jag Inte handlar från Kina T.ex...
                Ja, jag vet att det finns många företag som gör så här men jag försöker undvika i den mån jag kan.

Så tänker jag och betalar gärna några tior extra hos mina lokala handlare
                Och vem tror du att det är som gör varorna du köper i Sverige? Grossisterna köper också där det är billigast.

Kommentera

"Men här är inte sakerna producerade av "barnarbetare" "

Du kan ha rätt Claes, men bara när det gäller varor som är helt och hållet tillverkade i Sverige. Både Volvo S90 och kostymen från HM är gjorda i Kina. Apples VD Tim Cook gjorde ett intressant uttalande för en tid sedan: att vi lägger mer affärer i Kina är inte pga kostnadsläget, utan för att de är duktiga och innovativa och har ett bra (bättre än väst) utbildningssystem.
                  Slut på off topic från mig!!

Jag har aldrig köpt något dyrt direkt från Kina och därför aldrig betalat moms eller tull. Däremot överväger jag att beställa en gitarr därifrån, och då tar jag med i kalkylen moms och tull.

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
                    Och vem tror du att det är som gör varorna du köper i Sverige? Grossisterna köper också där det är billigast.
                    Ja, står Made in Sweden på dom flesta saker jag har "Abufan" som man är.
                    Inte bra om det är så, men vill gärna tro att våra handlare har koll och det känns bättre för mig när jag T.ex handlar inne på Söders.

Sen skrev jag "inte alla, men många"

Jag T.ex skule inte kunna titta på mina barn samtidigt som jag beställde från Kina, med vetskapen att det KAN vara barn som gjort detta
                    Denna diskussion kan bli hur lång som helst och jag ville bara säga hur Jag gör och tänker

P.S
                    Nu vill jag ha Vår
                    Skitfiske på er...
                    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                    Flugfiske är en Livs-stil
                    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
                      Jag tycker det är bra att det blir moms och tull framöver.

Svenska handlare betalar både frakt, tull och moms på det de köper från kina, varför skall inte privatpersoner göra det samma?
                      Alternativet är att handlare skulle slippa tull, moms och frakt, då hade det blivit billigare i butikerna och mer attraktivt att handla i Sverige istället.. Men klart det ska in skatter i statskassan....
                      Jag kan bara hålla med. Vill jag köpa en rulle som bara finns i Japan eller Kina vill jag väl antagligen det även inkl. moms och tull? Annars är det ju inte mycket till drömrulle.

Vill jag däremot bara slippa moms och tull på en rulle som kan köpas i Sverige så är det kanske lockande att spara de kronorna, men samtidigt orättvist mot killarna i fiskebutiken.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                      130 svar
                      25 310 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Benjamin S, 2023-10-08, 18:58
                      6 svar
                      1 227 visningar
                      0 gillar