Aliexpress/E-bay och tullavgifter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aliexpress/E-bay och tullavgifter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

OT!
    Rekommenderar inte att köpa åtminstone akustiska instrument direkt från asien då klimatskillnaden kan förstöra instrumentet. Polare som gjort detta misstag. Importerade instrument behöver alltid vila på vägen så luftfuktigheten samt temperaturskillnaden inte kommer som en chock för träet.
    BACK TO TOPIC!

Riggs slår huvudet på spiken. Det är faktiskt inte handlarnas fel att prisläget är som det är. Som exempel då att normark äger rätten att sälja shimano i sverige. svenska butiker ÄR BUNDNA att handla sina rullar av normark.

Däremot. Kolla Daiwa, dom klippte sig loss från BIOS och blev direkt billigare, tror att samma sak kan hända med Shimano så småningom...

Dock handlar ju inte allt om fiske, men vet att det ser liknande ut i många branscher. Marginalerna på vissa typer av kapitalvaror är ju så kassa så man knappt tror det då man hör det. Är ju inte för inte flera stora elektronikfirmor gått omkull de senaste åren. En jädra prispress har drivit ner marginalerna till den nivån att de inte mäktar med att få verksamheten att snurra.

Huruvida det ska vara med tillägg mm är väl en sak, men klart om det utgår massa extra arbetstid för att importera ett paket så är det väl inte heller så konstigt att det ska behöva kosta pengar...? Frakten hos postnord är ju redan subventionerad så då kan jag tycka att det är i sin ordning. Men tull och moms ska betalas, annars blir det ju osund konkurrens då olika villkor gäller för handlare eller privatperson.
    http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

man kan alltid köpa grejer fron Japan och Kina utan tull, moms osv.
      You have to be smart

Kommentera

Om det nu är så att butikerna MÅSTE handla sina Shimano-rullar från Normark så är det rent ut sagt för jävligt och då ska väl inte vi som kunder bli bestraffade för det? Butiksägarna borde enkelt kunna gå ihop och kräva en ändring i lagen som tvingar bort Normark (och alla andra ocker-grossister på svenska marknaden) som enda leverantör av en vara. Vill svenska butiksägare ha fler som handlar så får de engagera sig och trycka på för förändringar men det är de kanske för lata för.

Att sen Postnord och tullen inte behagar att göra jobbet (tullen har aktivt valt att skippa detta på paket från Kina som inte är värda så mycket, fastän alla varor ska tullas enligt lag) ska inte leda till att vi som kunder straffas med höga avgifter. Visst, posten får gärna sätta en "administrationsavgift" på ett par procent av varans värde för att de sköter distributionen vilket är deras enda jobb. Men att sätta en avgift på alla paket oavsett värde är ett straff och inget som hör hemma i ett modernt samhälle.

Posten har som sagt ett enda jobb som de har skött dåligt för att uttrycka mig snällt, de ska leverera brev och paket till rätt adress. Sedan de gick ihop med danska katastrof-motsvarigheten har posten havererat totalt. Nu vill de ha en enkel lösning på ett komplicerat problem och sätter därför en avgift som kunderna får betala dyrt för.

Kommentera

Varför ska jag betala mer för att en helt onödig distributör ska kunna leva på mina pengar? För att Svensk handel ska överleva? Det är handlarens o distibutörens problem inte mitt.
          Lycka till säger jag bara, jag sysslar inte med välgörenhet till företagare.
          Vill jag ge bort pengar så gör jag jag det till någon i nöd.

Money Talks!

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
            Att sen Postnord och tullen inte behagar att göra jobbet (tullen har aktivt valt att skippa detta på paket från Kina som inte är värda så mycket, fastän alla varor ska tullas enligt lag) ska inte leda till att vi som kunder straffas med höga avgifter. Visst, posten får gärna sätta en "administrationsavgift" på ett par procent av varans värde för att de sköter distributionen vilket är deras enda jobb. Men att sätta en avgift på alla paket oavsett värde är ett straff och inget som hör hemma i ett modernt samhälle.
            Den straffavgiften (adm.avgift) har postnord haft i många år....tidigare alltid fått betala en hundring till dom på det som de behagat kolla i tullen...även på billigare varor, nu senast (dec.) var den höjd till 125:-...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Visst är det surt att betala men modellen med distributörer är inte ny, tror att lejonparten av de importerade varor vi har i Sverige har distributörer/importörer i landet t ex bilar, kläder, mat och elektronik. De varorna kommer inte hit av sig själva kostnadsfritt utan t ex för att någon har frågat leverantör eller motsvarande om de kan få sälja produkten här i landet...

Kommer man överens med en leverantör om att få sälja med ensamrätt för att få lönsamma volymer så kostar det säkert en slant och om den distributören marknadsför produkten i landet till en kostnad så kan jag förstå att de behöver marginaler... utan distributörer blir det svårare att reklamera och få tag i reservdelar eller ens få tag i produkten i landet men det kostar lite...

Få klagar på Dagab eller Axfood när de köper sin dyra gröt eller ost från ICA... Fastän det generellt är långt lönsammare att driva en sådan butik än att sälja sportfiskeprodukter... Fast svårt det där, monopol eller oligopol är sällan bra för kund... vare sig det gäller rullar, mat eller banklån...
              Senast ändrad av anteman; 2018-01-26, 11:14.

Kommentera

Jo det är bra med distributörer och återförsäljare. Man märker ju att dom har det svårt.
                ICAs bruttovinst förra året hade ju minskat rejält. Bara 1,2 MILJARDER!!!! Måste kännas jobbigt.

Jag handlar gärna via andra affärer och undviker ICA/Coop och är övertygad om att konkurrens lönar sig. Världen förändras och globalisering är ett faktum (fast Mr Trump inte gillar det).
                Handelsavtal , skatter o tull måste anpassas när världen förändras. Tyvärr kan man inte direkt säga att skattelättnader tidigare som tex sänkt moms har kunnat ses på slutpriset.
                I vissa länder har dom alla priser utan moms. Den läggs på i kassan. Smart tycker jag för en skattelättnad eller höjning ses då direkt på priset.

Angående service o garanti har jag skickat 2 returer dom sista åren till Tyskland på fiskeprylar. Det tog båda gångerna ganska precis 14 dagar totalt så att ha en generalagent i Sverige ser jag INTE alls som något nödvändigt.

Kommentera

Jag gjorde en snabb sökning för att jämföra skattetrycket med Tyskland eftersom jag handlar en hel del därifrån. Dom har lägre marginalskatt i Tyskland och högre skatt på låga löner, en jämnare fördelning alltså. Företagsskatten är i princip lika med skatten i sverige men momsen 19%.
                  Slutpriserna till kund i snitt ligger dock ca 20% under svenska priser.
                  Det handlar nog mest om volym alltså. Tyskland hqr ca 10ggr så många invånare som Sverige.
                  Sverige omsätter för lite helt enkelt och dom påslag som görs av distribution och frakt och återförsäljare drabbar oss kunder för att dom ska få behålla sin lönsamhet.
                  Vi är med i EU och betalar dyrt för medlemskapet. Utnyttja det!
                  Tråkigt för butikerna i Sverige om dom pga avtal är hindrade från att köpa billigare från tex tyska distributörer men det är inte mitt problem!
                  eBay, Amazon mfl tjänar massor av pengar som svensk handel missar även på försäljning från övriga Europa.
                  Dom sitter bara o surar o tycker synd om sig istället för att tänka om, samarbeta och utvecklas.

Alla vill bli rika men ingen vill betala!
                  Money Talks!
                  Senast ändrad av Husse0416; 2018-01-26, 12:34.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
                    Om det nu är så att butikerna MÅSTE handla sina Shimano-rullar från Normark så är det rent ut sagt för jävligt och då ska väl inte vi som kunder bli bestraffade för det? Butiksägarna borde enkelt kunna gå ihop och kräva en ändring i lagen som tvingar bort Normark (och alla andra ocker-grossister på svenska marknaden) som enda leverantör av en vara. Vill svenska butiksägare ha fler som handlar så får de engagera sig och trycka på för förändringar men det är de kanske för lata för..
                    Det handlar väl snarare om att vissa grossister han ensamrätt från ett visst märke att sälja på en viss marknad.
                    Sen finns det ju de som går förbi detta genom s.k gråimport. Detta i sin tur är ju helt ok.

Men har svårt att tro att om en säljare börja importera Shimano vid sidan av Normark kommer bli populärt.... svårt att köpa något annat från dem då.

Men ja, det är ju där ett problem ligger. Det är ju inte gjort för konsumenterna utan det är gjort för att en kedja ska tjäna pengar och för att butikerna enkelt ska kunna beställa en hel drös med saker från samma säljare.
                    Ingen fisk är chans för fisk.
                    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Saken är mer komplex än så, mer än jag orkar skriva men att vi köper i Sverige är faktiskt viktigare än man kan tro om du, vi vill försöka behålla en viss nivå av service och välfärd.

Flera kända kedjor har lagt ned butiker i Sverige på senare tid och om allt fler serviceyrken försvinner så blir det tufft ekonlmiskt för många i den sektorn, vad ska de arbeta med? För att inte tala om den utarmning av service och butiker som sker i glesbygd och numera också i stadsdelar och citykärnor. Allt hör i hop, mer eller mindre...

Klart är att en firma måste tjäna tillräckligt med pengar annars går de omkull och alla anställda får söka a-kassa. Men vinster kan bli stora i sektorer med få dominerande aktörer och liten prispress. Det beror delvis på hur du och jag gör när vi handlar och lånar...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                      130 svar
                      25 234 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Benjamin S, 2023-10-08, 18:58
                      6 svar
                      1 214 visningar
                      0 gillar