Daiwa Scandinavia - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Scandinavia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ja tråkigt att såväl Daiwa som Shimano uppenbarligen tappat märkbart i service i Sverige... och världen. (Eller ja tappat har de nog men var den någonsin ens nära "utmärkt" på totalen?)


    Som jag sagt förr, kanske snart lika bra, smidigt att snart köpa allt i Kina... Om de nämnda inte ger oss några "märkesfördelar" bortom "skönast gång en stund" och/eller god service iom köp i Sverige... så varför stångas dyrt med dem?

    Snart köper alla max en mellanklassrulle och byter den när den ger upp...betänk vad JontaK sa - där en lyxrulle som SHIMANO STELLA, där det inte ens finns drev att köpa ett drygt handfull år senare - just när de ev. behövs!!

    Daiwa och även Shimano har uppenbarligen medverkat därtill, ja t o m drivit på i den riktningen och jag undrar verkligen om den strategin är genomtänkt...

    Jag misstänker att de snart hamnar där ABU (Mitchell, DAM...) tyvärr nästan är till fullo...
    Ett (tidigare) välrenommerat märke som snart kör samma prylar och produktion som Tsurinoya eller Kastking... att kliva tillbaka när andra kliver fram är kanske ekonomiskt en andhämtning men knappast långsiktigt hållbart??

    För övrigt är det förvånande att stora europeiska biltillverkare blivit så tagna på sängen av bl a "bebisen" Tesla att de inte ens i dag ca 12 år senare är i fatt totalt vad gäller pris, prestanda, laddningsinfra och energieffektivitet - har de tappat pucken och sovit i o m feta löner och fina säljsiffror på gårdagens teknik? Tja...

    T o m i bilsammanhang unga Korea spöar många europeiska tillverkare som ändå byggt bilar bortåt 80-120 år! Den västerländska och japanska eran är snart ren historia.... :-( Vad ska vi förädla härnäst till världens "fromma" och vår förtjänst?

    Sånt och den tilltagande vidriga trumpismen är sammantaget det sannolikt sämsta för att möta utmaningar i världen och gör åtminstone mig lite nervös... eller i vart fall nästan lite tacksam över att det var jäkligt länge sen jag var 20 bast... puh typ!

    Shit vad jag svävar iväg! Skyller på Daiwa! :-)
    God jul till er alla så länge det, ehh.. varar !
    Senast ändrad av anteman; 2020-12-25, 06:01.

    Kommentera


    • #32
      Fasen, drömmen hade varit att ha en mindre maskinpark (med småmaskiner) och pirattillverka drev och annat i material som piskar originaldelarna på fingrarna. Det finns inget i en modern fiskerulle som är så avancerat att det inte borde gå att fixa.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Ja tråkigt att såväl Daiwa som Shimano uppenbarligen tappat märkbart i service i Sverige... och världen. (Eller ja tappat har de nog men var den någonsin ens nära "utmärkt" på totalen?)


        Som jag sagt förr, kanske snart lika bra, smidigt att snart köpa allt i Kina... Om de nämnda inte ger oss några "märkesfördelar" bortom "skönast gång en stund" och/eller god service iom köp i Sverige... så varför stångas dyrt med dem?

        Snart köper alla max en mellanklassrulle och byter den när den ger upp...betänk vad JontaK sa - där en lyxrulle som SHIMANO STELLA, där det inte ens finns drev att köpa ett drygt handfull år senare - just när de ev. behövs!!

        Daiwa och även Shimano har uppenbarligen medverkat därtill, ja t o m drivit på i den riktningen och jag undrar verkligen om den strategin är genomtänkt...

        Jag misstänker att de snart hamnar där ABU (Mitchell, DAM...) tyvärr nästan är till fullo...
        Ett (tidigare) välrenommerat märke som snart kör samma prylar och produktion som Tsurinoya eller Kastking... att kliva tillbaka när andra kliver fram är kanske ekonomiskt en andhämtning men knappast långsiktigt hållbart??

        För övrigt är det förvånande att stora europeiska biltillverkare blivit så tagna på sängen av bl a "bebisen" Tesla att de inte ens i dag ca 12 år senare är i fatt totalt vad gäller pris, prestanda, laddningsinfra och energieffektivitet - har de tappat pucken och sovit i o m feta löner och fina säljsiffror på gårdagens teknik? Tja...

        T o m i bilsammanhang unga Korea spöar många europeiska tillverkare som ändå byggt bilar bortåt 80-120 år! Den västerländska och japanska eran är snart ren historia.... :-( Vad ska vi förädla härnäst till världens "fromma" och vår förtjänst?

        Sånt och den tilltagande vidriga trumpismen är sammantaget det sannolikt sämsta för att möta utmaningar i världen och gör åtminstone mig lite nervös... eller i vart fall nästan lite tacksam över att det var jäkligt länge sen jag var 20 bast... puh typ!

        Shit vad jag svävar iväg! Skyller på Daiwa! :-)
        God jul till er alla så länge det, ehh.. varar !
        Precis de tankarna har jag också. Varför köpa en shimano eller daiwa rulle som bara håller några få år och dessutom finns inga delar .
        Kvalitet är a och o! Och själklart ska man kunna hålla liv i sin 10-15 år gamla rulle.
        Om alla rullar ska bli slit och släng kan man ju lika gärna köpa direkt från Kina och slänga den när den går sönder.

        Kommentera


        • #34
          Hörde av mig till Daiwa på deras officiella instagram för en fråga om reservdelar till en Lexa. Gått ca 2v och ingen återkoppling. Horribelt hur man hanterar sina kunder och får mig verkligen att ifrågasätta om jag vill köpa flera Daiwarullar...

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
            Hörde av mig till Daiwa på deras officiella instagram för en fråga om reservdelar till en Lexa. Gått ca 2v och ingen återkoppling. Horribelt hur man hanterar sina kunder och får mig verkligen att ifrågasätta om jag vill köpa flera Daiwarullar...
            Jo, tog nog mig 2 veckor innan jag fick svar via deras mejl. Känns som om dom skulle behöva lite fler anställda, dessvärre tror jag inte att det är vad dom planerar...

            Kommentera


            • #36
              Nu har jag tillslut fått delar till min Daiwa lexa. Fick ett mejl tidigare i veckan om att mitt paket finns att hämta ut. Sista gången jag var i kontakt med Daiwa var 7:e december 2020, alltså ganska precis 1 år sedan. Då hade dom enligt egen utsago redan skickat reservdelarna 2 ggr. Jag gav då upp och tänkte att det är väl bara att fiska på tills rullen rasar. Det enda positiva jag har att säga om Daiwa är att istället för att skicka den spool pin jag beställt, så skickade dom en helt ny komplett spole. Det är såklart riktigt bra.

              Nu blir det till att skruva dit de nya delarna, rulle är numera reservrulle. Jag tröttnade som sagt och köpte för några veckor sedan en Ambassadeur VC Pike. Där är det sällan problem med reservdelar och Abu ska enligt många vara väldigt behjälpliga.

              Kommentera


              • #37
                Är sisådär med supporten i Sverige på det mesta men det funkar helt ok med reservdelar från Japan .har
                man garanti ska dom ju ta det härifrån naturligtvis
                Senast ändrad av Sundström76; 2021-12-18, 19:35.

                Kommentera


                • #38
                  Ett år för en reservdel är ju helt befängt dålig. Jag begriper inte vad de sysslar med.
                  Inte ens Buster skriver här längre, antingen får han inte eller så är han upptagen med att jag hjälpa grabben (?) skruva rullar på serviceavdelningen... å de beställer nog delar på japanska så det kan ta tid... ;-)

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Ett år för en reservdel är ju helt befängt dålig. Jag begriper inte vad de sysslar med.
                    Inte ens Buster skriver här längre, antingen får han inte eller så är han upptagen med att jag hjälpa grabben (?) skruva rullar på serviceavdelningen... å de beställer nog delar på japanska så det kan ta tid... ;-)
                    Jag kan meddela att Buster inte längre är säljare för Daiwa. Den nya säljaren har jag mött en gång, när han var besök på butiken jag jobbar i, och då pratade jag med honom om service och väntetiderna. Minns jag rätt sa han att Daiwa hade gjort någon förändring (troligtvis mer personal än tidigare) och att saker och ting borde ordna upp sig lite efter det. Vi får se om detta stämmer, men jag vågar hoppas att det blir bättre än tidigare.

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Ett år för en reservdel är ju helt befängt dålig. Jag begriper inte vad de sysslar med.
                      Inte ens Buster skriver här längre, antingen får han inte eller så är han upptagen med att jag hjälpa grabben (?) skruva rullar på serviceavdelningen... å de beställer nog delar på japanska så det kan ta tid... ;-)
                      Jo ett år för lite reservdelar till en utav de mest populära rullarna är pinsamt. Än mer pinsamt blir det då jag var i kontakt med dom första gången och lade en beställning redan i september. Ingen skugga ska dock falla på den person som sitter i de fiska skogarna och skruvar på rullarna. Det är betydligt högre upp problemet ligger när man medvetet skiter i allt vad service heter.

                      Kan det vara ett år sedan som shimano satsade med att öppna lokaler i Uppsala där man bla skulle serva rullar mm. Någon som vet hur det har funkat?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2011-09-08, 21:27
                      99 svar
                      26 357 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Cosmoz 08  
                      Startad av Detanvändarnamnetanvändsredan, 2015-01-28, 13:39
                      134 svar
                      29 614 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                      112 svar
                      22 849 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Johaan
                      av Johaan
                       
                      Startad av engqvist, 2022-12-31, 11:17
                      23 svar
                      3 531 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg BrainDisorder  
                      Startad av Flex, 2023-03-20, 20:44
                      2 svar
                      546 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Robbansfiske  
                      Arbetar...
                      X