Sportfiske .se - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sportfiske .se

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg
    lite kuriosa,

    Den "snärtiga smällen" som hörs ibland när man råkar snärta för mycket med fluglinan kommer av chockvågen från när tafsspetsen bryter igenom ljudvallen.

    Då kan man förstå att det blir ganska stora krafter och förslitningar på tafsen!

    Får du en sån smäll när du fiskar kommer du märka att flugan ibland är borta, linan klarar helt enkelt inte av vikten från flugan vid den hastigheten.
    Kanske inte riktigt så ändå men det är iaf höga farter! Spetsen på en piska kan tydligen nå farter dubbla ljudvallen. Tafsar kan lätt få det tufft om timingen är fel kan man nog säga iaf...
    https://www.scientificamerican.com/a...f-whips-crack/

    Kommentera


    • #32
      Jag har uppfattat detta med slitage på tafsen, jag hade alltså ingen aning och tydligen inte butiksförsäljare heller!

      Nu vet jag och går vidare!
      Det blir ett vision sisu med rätt spöfodral och köper några extra tafsar med!
      Funderar bar om jag ska våga chansa med 8 fot istället för 9!

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av abe
        Det är ej affärens fel att snärten kommer, men fick ingen info om detta.
        Intressant situation.
        Nog kan man fråga sig vad en butik bör informera om. Att en tafs slits vid övningskast är kanske inget en butiksanställd tänker på att upplysa om vid försäljning
        av flugfiskeprylar.

        Ursprungligen postat av abe
        Jag har uppfattat detta med slitage på tafsen, jag hade alltså ingen aning och tydligen inte butiksförsäljare heller!
        De kan knappast ge en komplett grundkurs till varje kund, även om så naturligtvis vore önskvärt.
        Att få med precis varje nybörjartips lär vara omöjligt, vare sig det rör sig om en kund ny på flugfiske eller exempelvis kast med multirulle.
        Jag försvarar generellt inte butiker men i det här fallet tycker jag nog att kunden själv gör bäst i att lära sig detaljerna från flera källor.

        Däremot är det klart slarvigt att sälja ett paket med en tub där rulle inte ryms om kund specifikt har önskat detta.

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Intressant situation.
          Nog kan man fråga sig vad en butik bör informera om. Att en tafs slits vid övningskast är kanske inget en butiksanställd tänker på att upplysa om vid försäljning
          av flugfiskeprylar.


          De kan knappast ge en komplett grundkurs till varje kund, även om så naturligtvis vore önskvärt.
          Att få med precis varje nybörjartips lär vara omöjligt, vare sig det rör sig om en kund ny på flugfiske eller exempelvis kast med multirulle.
          Jag försvarar generellt inte butiker men i det här fallet tycker jag nog att kunden själv gör bäst i att lära sig detaljerna från flera källor.

          Däremot är det klart slarvigt att sälja ett paket med en tub där rulle inte ryms om kund specifikt har önskat detta.
          Ok, men OM jag ringer efteråt och ej är nöjd med tafsens styrka så kanske säljaren kan informera om att den kan slitas vid övning?
          men jag returnerar och är nöjd.

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
            Ok, men OM jag ringer efteråt och ej är nöjd med tafsens styrka så kanske säljaren kan informera om att den kan slitas vid övning?
            men jag returnerar och är nöjd.
            Både ja och nej anser jag, som svar på frågan.
            En säljare kan säkerligen (något dumt månne) i princip ta för givet att handhavandefel och/eller slitage har skett.
            Flugtafsar är ofta tunna, som nämnts i tråden, och det krävs inte mycket för att slita ut dem.
            Materialet är också relativt billigt, därför kan jag tänka mig att en butik är tveksamma till retur baserat på eventuellt brott på tafsen.
            Säger dock absolut inte att den inställningen är rätt men jag förstår tankegångarna.

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
              Jag har uppfattat detta med slitage på tafsen, jag hade alltså ingen aning och tydligen inte butiksförsäljare heller!

              Nu vet jag och går vidare!
              Det blir ett vision sisu med rätt spöfodral och köper några extra tafsar med!
              Funderar bar om jag ska våga chansa med 8 fot istället för 9!
              Säljaren kanske är en spinnfiskare rättigenom och lät bilderna tala.... En slittafs ytterst kan vara en god ide. Googla kring flugfiske om fisketekniker, knutar, kast mm så du blir mer förberedd.

              Förr när jag var lite mer påläst och fiskade nån gång så gällde nog 9' som standard, undra om inte kortare kräver lite mer timing i kasten? Kort är bra i trång miljö medan längre når längre.

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                Kanske inte riktigt så ändå men det är iaf höga farter! Spetsen på en piska kan tydligen nå farter dubbla ljudvallen. Tafsar kan lätt få det tufft om timingen är fel kan man nog säga iaf...
                https://www.scientificamerican.com/a...f-whips-crack/
                Då kan jag mycket väl ha fel! Jag har alltid trott att smällen när man viftar på för entusiastiskt är just en "ljudbang", rörelsen påminner ju väldigt mycket om just en pisksnärt när det skiter sig : )

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg

                  Då kan jag mycket väl ha fel! Jag har alltid trott att smällen när man viftar på för entusiastiskt är just en "ljudbang", rörelsen påminner ju väldigt mycket om just en pisksnärt när det skiter sig : )
                  Tja men ungefär så trodde jag med! Hastigheterna i fråga är ju mer än väl "där uppe" så... räcker ju egentligen att konstatera att tafsar inte mår bra av det.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lethul, 2011-09-08, 21:27
                  99 svar
                  26 375 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Cosmoz 08  
                  Startad av Detanvändarnamnetanvändsredan, 2015-01-28, 13:39
                  134 svar
                  29 658 visningar
                  18 gillar
                  Senaste inlägg JontaK
                  av JontaK
                   
                  Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                  112 svar
                  22 935 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Johaan
                  av Johaan
                   
                  Startad av engqvist, 2022-12-31, 11:17
                  23 svar
                  3 553 visningar
                  2 gillar
                  Senaste inlägg BrainDisorder  
                  Startad av Young Waterfoot, 2023-04-27, 14:00
                  22 svar
                  1 373 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Arbetar...
                  X