Vad stör ni er mest på inom fiskevärlden? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad stör ni er mest på inom fiskevärlden?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• När det är kallt å jag fryser så in i helvette om fingrarna så jag inte kan knyta och att spöringarna fryser ihop.
    Å gapiga fulla finnar som fiskar i älven..

Kommentera

• De som ska åka direkt till rampen och göra alla förberedelser där istället för att bara backa ner och sjösätta skyndsamt.
      Alumacraft så klart!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
        Om man ska dela in Sverige i tre lika långa delar från norr till söder så innebär det att jag, som bor i Umeå, bor i den nordligaste delen av Mellansverige. En snabb mätning på Eniro.se säger mig att Sverige är c:a 157mil långt, om man mäter fågelvägen från Treriksröset till Smygehuk. Fågelvägen Treriksröset-Umeå är c:a 58 mil.

Själv brukar jag envist hävda att allt söder om Umeälven är Ö-vik, allt söder om Ångermanälven är Stockholm och allt söder om Stockholm är Afrika.
        Haha, härlig indelning! Jag tycker att du borde få skriva nästa upplaga av kartboken!!

Självbor jag mot gräsmyr, så egentligen är jag då Östersundsbo.. ?
        Jag är en fotograf och filmskapare som älskar det kontrollerade kaos som följer med kajakfiske.

Sponsor: https://Kajakfiskarna.se

Kommentera

• Ursprungligen postat av RoineO Visa inlägg
          Haha, härlig indelning! Jag tycker att du borde få skriva nästa upplaga av kartboken!!

Självbor jag mot gräsmyr, så egentligen är jag då Östersundsbo.. ?
          Nä, du bor på en vit fläck på kartan där kartritaren har ritat dit ett och annat fantasifullt monster.
          All you need is Lubb.

Kommentera

• Kanske,
            ... att Fränstam spelat in film/klipp i mitt "egna" hemmavatten...
            Det är inte så eget längre, sa egoisten.

Kommentera

• Solklart är det värsta som finns inom sportfisket alla brutalt fula tröjor av typen "Tournament".....skrikiga långärmade tröjor med stora loggor.
              <*)))>< <*)))>< <*)))><
              Sitt inte där och slöa, ut och fiska!!!

Kommentera

• Storfiskhetsen, trailandet (tillföljd av det), fisketävlingar (arrangerade av en organisation som säger sig värna om fisken), att det har blivit cool med sportfiske, att åka ut med döskallebuffys, stylade båtar med 100hk motor och rejsa till bästa spotsen, slafsa omkring med elmotorer i vegetationen, svalla upp vassar, grumla upp vattnet, 100 båtar på samma ställe och tro att man värnar om fiskbeståndet enbart för att man bedriver C&R, när man i själva verket är ett lika stort problem för fiskens reproduktion som bonkarligan.

Kort och gott, hela den nya generationen med sportfiskare, som inte fiskar för att de älskar att vara på "sjön" och älskar fisket, utanför att de älskar att tävla, älskar att hitta de största fiskarna som de stolt kan presentera och få likes för. Vart tog alla vägen som grät av lycka för en stor gädda, istället för att vara missnöjd för att den inte nådde upp till en viss viktgräns? Alla verkar tro att vi går framåt, jag skulle säga att det sportfisket vi bedriver idag är väldigt destruktivt för fiskbestånden, om än bättre än att slå ihjäl allting såklart.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Anvihl Visa inlägg
                  Storfiskhetsen, trailandet (tillföljd av det), fisketävlingar (arrangerade av en organisation som säger sig värna om fisken), att det har blivit cool med sportfiske, att åka ut med döskallebuffys, stylade båtar med 100hk motor och rejsa till bästa spotsen, slafsa omkring med elmotorer i vegetationen, svalla upp vassar, grumla upp vattnet, 100 båtar på samma ställe och tro att man värnar om fiskbeståndet enbart för att man bedriver C&R, när man i själva verket är ett lika stort problem för fiskens reproduktion som bonkarligan.

Kort och gott, hela den nya generationen med sportfiskare, som inte fiskar för att de älskar att vara på "sjön" och älskar fisket, utanför att de älskar att tävla, älskar att hitta de största fiskarna som de stolt kan presentera och få likes för. Vart tog alla vägen som grät av lycka för en stor gädda, istället för att vara missnöjd för att den inte nådde upp till en viss viktgräns? Alla verkar tro att vi går framåt, jag skulle säga att det sportfisket vi bedriver idag är väldigt destruktivt för fiskbestånden, om än bättre än att slå ihjäl allting såklart.
                  Finns det stöd i någon forskning för påståendet att C&R påverkar fiskbestånden negativt? Den enda jag känner till är Fränstams initiativ där 4 av 700 återutsatta gäddor strök med, en tämligen försumbar andel. I övrigt håller jag med dig såtillvida att jag helst skulle vara ensam på sjön, men det är ju inte realistiskt att förvänta sig.

Kommentera

• Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                    Finns det stöd i någon forskning för påståendet att C&R påverkar fiskbestånden negativt? Den enda jag känner till är Fränstams initiativ där 4 av 700 återutsatta gäddor strök med, en tämligen försumbar andel. I övrigt håller jag med dig såtillvida att jag helst skulle vara ensam på sjön, men det är ju inte realistiskt att förvänta sig.
                    Jag hörde/läste någonstans (hjälp någon?) att vissa gäddor påverkas negativt av att bli fångade och blir försiktigare i jakten och därmed påverkas negativt...

Detta motsägs väl förvisso av att alla som fiskar gädda varit med om gäddor som gång på gång bitit på samma bete...
                    Å andra sidan så kan jag förstå att det kanske inte är helt trevligt att bli uppdragen i en båt heller för en gädda.

Så... jag vet inte. Någon som läst samma?

Kommentera

• Ursprungligen postat av jonasby Visa inlägg
                      Kanske,
                      ... att Fränstam spelat in film/klipp i mitt "egna" hemmavatten...
                      Det är inte så eget längre, sa egoisten.

Hej Jonas;

Du försöker få Fränstam att framstå som Attila hunnernas hövding.. Sägnen säger att där Attilas häst har trampat där växer aldrig mer något gräs....

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                      Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 522 visningar
                      0 gillar