En anledning??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En anledning???

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

xaphod: Ja vill du tro på det så låter jag dig göra det. Låter lite som domme dags predikande.

Om vi ser till hur det funkade då torskfisket skulle stoppas mm. så skall det nog gå jäkligt långt innan det skulle bli ett fiskeförbud.

Var inte oroliga, jag kommer att se till att det inte blir något fiskeförbud. Var så säkra alla ni som är rädda
    Senast ändrad av Rasmus; 2005-01-21, 22:24.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rasmus
      xaphod: Ja vill du tro på det så låter jag dig göra det. Låter lite som domme dags predikande.
      Rasmus: Det har redan hänt i bl.a Tyskland!
      Smaken är som baken...

Kommentera

Som jag tidigare sagt på en annan tråd, principen är enkel släpp ALLT du inte själv tänker äta.....

Kommentera

När det gäller idiotförklaring av Svenssons tycker jag det är lättare att uppnå detta genom att berätta att man släpper i fisken igen. Typ: "Han fiskar jämt och ständigt och när han får något så släpper han i den igen!"

Om man drar hela argumentationen för C&R hjälper det oftast, men det är inte alltid man orkar med detta.

Jag tror inte det är speciellt många sportfiskare som har något emot att man klubbar fisk om man tar vara på den, som tex mat åt sig själv, katten, myrsloken eller vad som. Om man däremot klubbar allt och det mesta hamnar på soptippen är det en annan sak.

Förut (typ tom 80-talet) klubbade jag allt jag fick. Man var inte klok om man släppte i fisken levande igen, trots att man kastade den överbord död när fisketuren var slut. Det var den mentaliteten som gällde. När jag väl började att släppa tillbaka fisk vågade man knappt berätta det med risk att bli just idiotförklarad.

Tyvärr är det denna mentalitet som gäller hos många fortfarande, och det är inget som bara finns norröver som vissa tror. Som tur är har jag och många andra ifrågasatt denna mentalitet som antagligen har sin botten i tiden då fisk endast sågs som en källa till mat. Förhoppningsvis får denna och liknande debatter folk att tänka till och ifrågasätta den bild de matats med vad gäller fiske.

Miljöförstöring och yrkesfiskare har sett till att fisket inte är lika bra idag som förr, varför då inte dra sitt lilla strå till stacken och släppa tillbaka fisk man inte behöver?

Fiske är en stor källa till avkoppling och rekreation i dagens stressamhälle. En stor del av Sveriges befolkning sportfiskar mer eller mindre. Även grymt seriösa sportfiskare som är koncentrerade till 100% under själva fisket kan nog skriva under på att naturupplevelse och annat ger en avkoppling. Tveklöst är det så att fisken upplever smärta eller åtminstonde obehag av att dras upp och släppas i igen, men ställt mot det positiva som många sportfiskare upplever tror jag det är samhällsekonomiskt försvarbart.

En militant vegan ställer säkert aldrig upp på dessa argument, men å andra sidan har jag inte hört mycket hållbart från deras håll...

Jag tror inte C&R-fiskare slutar fiska om det mot förmoden blir förbjudet med C&R. Antingen kör man C&R ändå eller tar hem fisken och lägger i soptunnan. Då måste det vara bättre med tillåten C&R.

/Martin

PS: Nä, nu måste jag gå och lägga mig. Ska ut tidigt imorgon och köra flötestrolling med livebait efter fina gäddor jag ska göra C&R på
          Senast ändrad av Martin_G; 2005-01-21, 22:34.

Kommentera

Ursprungligen postat av Stizo
            Angående C&K snacket som har kommit upp pga en viss hemsida så har jag en fråga!

Föreställ er att jag har precis fångat en gädda på säg 8kg...

Kan någon ge mig en "BRA" anledning varför jag skall klubba den?
            Om man inte vill använda stora gäddor till mat så fiskar man inte sådana och då behöver man inte klubba heller.
            Det är inte så ofta man råkar få 8kg:s gäddor.
            C&R hit ... C&R dit ..... egentligen mest ett storstadsfenomen.

Kommentera

xaphod: Ja men då får vi väl vänta och se vad som händer här i Sverige då, se vad som hände med world trade center på manhattan. Tänk om samma sak händer här, bäst att vi river rasket och lever som grottmänniskor.
              Börjar tröttna lite på rädda människor som tror att världen går under för att det finns oliktänkande.

Som sagt när den dagen kommer så försvarar jag det jag håller på med. Finns absolut värre saker att förbjuda. Detta tror jag även att politiker inser. Det som har hänt i tyskland är bara att beklaga.

Kommentera

xaphod.

Xaphod,
                Var tror du gaddan vill? den har blivit uppdragen har lite tandvark osv. Tror du tandvarken ar sa farlig och plagar den sa mycket att det ar battre att bonka den. Fick fisken valja sa tror jag den valjer att inte bli bonkad

Kommentera

Ursprungligen postat av xaphod
                  Gäddjävel: Jo jag inser att det blir aningen teoretiskt, att det beror på storlek på vattnet, näringstillgång, osv. Ju fler fisk som tas upp via sportfiske, desto svårare blir det att ta upp nästa fisk.. typ. Och sen är det den här grejjen, om du vart där och tagit upp en stor gädda så har ju du försämrat möjligheterna för mig som kommer dan efter att få en stor gädda! På så vis måste man ju kunna påverka beståndet! Det tar ju ett tag för smågäddorna att växa till sig i alla fall.
                  japp, det stämmer... med det antagandet att du ska fiska på exakt samma plats som jag fiskade på. I övrigt är inte påståendet giltigt.
                  Men visst krävs det lite tid för att fisken ska växa till sig och är man "hissi" av sig (värmländska för snabb, otålig) så kan det ju vara jobbigt.
                  Dock är det som så (i alla fall för mig) att har någon klubbat den där gäddan jag så hett letat efter i låt oss säga sjön A så kan jag ju välja någon av alla de andra sjöarna (B-Ö)

Kommentera

Ursprungligen postat av Jenk
                    Xaphod,
                    Var tror du gaddan vill? den har blivit uppdragen har lite tandvark osv. Tror du tandvarken ar sa farlig och plagar den sa mycket att det ar battre att bonka den. Fick fisken valja sa tror jag den valjer att inte bli bonkad
                    Jenk: Det handlar inte om vad gäddan, öringen eller aborren vill eller inte vill. Det handlar om hur motiven till vårt sportfiske, till C&R, uppfattas av omgivningen.
                    Smaken är som baken...

Kommentera

Ursprungligen postat av Rasmus
                      xaphod: Ja men då får vi väl vänta och se vad som händer här i Sverige då, se vad som hände med world trade center på manhattan. Tänk om samma sak händer här, bäst att vi river rasket och lever som grottmänniskor.
                      Börjar tröttna lite på rädda människor som tror att världen går under för att det finns oliktänkande.

Som sagt när den dagen kommer så försvarar jag det jag håller på med. Finns absolut värre saker att förbjuda. Detta tror jag även att politiker inser. Det som har hänt i tyskland är bara att beklaga.
                      Tror gör man i kyrkan. Jag litar inte på att våra politiker löser detta för mig. Gör du verkligen det? Litar du på politikerna idag och även imorgon så ger det mig ytterligare en blåslampa där bak att försöka skapa opinion kring C&R och varför man fiskar.
                      Smaken är som baken...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 124 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen