Du kan lita på mig när jag säger att det inte blir ett fiskeförbud i Sverige under din eller min livstid. Det kan jag lova dig. Jag försvarar alla som vill fiska på sin fritid när den dagen kommer, var så säker.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
En anledning???
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Ari
Stora gäddor är mycket roligare att ha på kroken än små och att ha roligt när man fiskar är väl själva grundtanken för en sportfiskare. Alltså fiskar jag med så stora gäddor (även andra arter) som möjligt, som mål. Att fiska för matens skull har sedan länge kallats för "husbehovsfiske" i Sverige. Jag vet inte hur husbehovsfiskare gör när dem av misstag får en "oätlig" fisk men för en sportfiskare är det ända rätta att återutsätta den fisk man inte avser att äta. Att spilla liv i onödan kan aldrig vara rätt... Att fiska för nöjes skull, efter stora fiskar eller en annan kanske efter små fiskar, är det som gör oss till sportfiskare. Att avstå fiske efter stora eller små fiskar, för att man inte äter det ena eller det andra, för att istället fiska något som man tycker är tråkigt, ja då har ju hela grundtanken gått förlorad. Att fiska efter fisk som man kan tänka sig att äta men tycker är tråkig att ta på spö, då är man inne på husbehovsfiskarens marker.Ursprungligen postat av Roland MohlinOm man inte vill använda stora gäddor till mat så fiskar man inte sådana och då behöver man inte klubba heller.
Det är inte så ofta man råkar få 8kg:s gäddor.
Kommentera
-
Ibland blir bara diskussionerna för konstiga, alla förespråkar olika saker fram och tillbaks osv...osv...
Så här ligger det till när det gäller fiskar och allt levande.
Inget levande vill (förutom vissa sjuka människor) bli plågade eller infångade. Blir de fångade och utsatta för smärta och "de får välja" (inte för att så många djur har intelligent vilja) så väljer de frihet före att avlivas.
Alltså:
1. OPÅVERKAD FRIHET
2. FRIHET EFTER INFÅNGANDET
3. DÖDEN EFTER INFÅNGANDET
Och nu kan diskussionen avslutas, skönt eller hur!!!!!!!!
Sen hur ni agerar utifrån ovanstående är er egen vilja, inte fiskens.
Att utöva C&R är en sak, men att påstå att det är det mest humana är bullshit. Att inte fiska alls är det, men det är ju varken spännande eller närande!
Att sätta tillbaks fiskar gör man bara för sitt eget bästa, ABSOLUT INGET ANNAT, fisken trivs bäst av att inte komma upp alls.
Jag sätter tillbaks större delen av fiskarna, men det gör jag för att jag älskar att fiska och inte vill behålla all fisk (i ett större perspektiv) inte för att fisken mår bättre av det. Ser man i det större perspektivet så är det naturligvis att olika behandling och påverkan som C&R, avlivning av vissa storlekar påverkar biotopen, men det har ABSOLUT inget med varje fisk att göra.
Så kan inte alla få fiska som de vill efter detta???Senast ändrad av Sturgeon; 2005-01-21, 23:24.sigpic
Kommentera
-
Rasmus, Jag skulle inte vara alltför säker på detta med tanke på vilka korkade OCH snabba beslut våra politiker tar alltför ofta.Ursprungligen postat av RasmusDu kan lita på mig när jag säger att det inte blir ett fiskeförbud i Sverige under din eller min livstid. Det kan jag lova dig. Jag försvarar alla som vill fiska på sin fritid när den dagen kommer, var så säker.
Vad gör inte regeringen för att få med sig den gröna klicken?
Biltullar, elskatter, bensinskatter m.m.
Varför inte fiskeförbud?Ola
Kommentera
-
Ursprungligen postat av xaphodOm du inte fiskar för att äta fisken du krokar. Varför fiskar du då? För att plåga fisken?
Sluta fiska om du inte äter fisk!
Stizo: Jag hoppas oxå att vi klarar oss utan fiskeförbud i framtiden... den som lever får se. Jag tror att chanserna ökar att slippa fiskeförbud om man fiskar efter såna fiskarter som man äter.
Rasmus: Varför skulle den svenska allmänheten se annorlunda på C&R än vad den tyska och hollänska gör?
Vänligen /xaphod
Man fiskar givetvis för att det är spännande med t ex hugget och fighten från fisken, inte för att plåga fisken, sen tillkommer naturupplevelsen och kanske en god måltid gjord på fisken också, men det primära är givetvis känslan av att få fisken att hugga. Är ätandet det primära kan du lika väl börja lägga nät. Tyvärr Xaphod, din argumentation visar att du totalt missuppfattat vad sportfiske handlar om.Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Ola jag tänker inte vara rädd för det och ser det som en långsökt grej som inte är att oroa sig över. Det står mycket på spel när det gäller just fiske som intresse, då över 1 miljon svenskar fiskar någon gång varje år. Sen inbringar fisketurismen ofantligt mycket pengar till Sverige och glesbygden i synnerhet. De som är för ett totalt sportfiskeförbud kan nog räknas på fingrarna.
Trots att man kan tycka att politiker är lite knäppa och fattar konstiga beslut har de iallafall förnuft nog till att se att en sådan här sak är ogenomförbar.
Nu tackar jag för mig
Edit: Vet att även Peter Eriksson (språkrör för miljöpartiet) är en hängiven spöfiskare, säkerligen finns det ännu fler i regeringen som har det som fritidssysselsättning.
Så var inte oroliga ni som känner er rädda för att er hobby skall förbjudas.Senast ändrad av Rasmus; 2005-01-21, 23:40.
Kommentera
-
Självklart har du rätt i att det mest humana är att inte físka alls. Men är det ett alternativ? Hur mycket plågas en gädda som krokats i munnen? Xaphod? frågade om jag fiskar utan krok, och så är självklart inte fallet. Men på vilket sätt kan Xaphod verifiera att en fisk plågas av den behandlingen? Man kan inte "Bambifera" en fisk. Om nu Xaphod skulle kasta sig efter en krokförsedd BicMac en gång så borde han inte göra det nästa gång en McFeast med trekrokar passerar? Fiskarna har inte den typen av hjärna eller smärtcentra så att de lider av en krokning i käkregionen. Det finns det flera av oberoende forskningsresultat som påvisar. Sen om man tror på forskning eller på Walt Disney på julafton får man ju givetvis bestämma själv...Ursprungligen postat av SturgeonIbland blir bara diskussionerna för konstiga, alla förespråkar olika saker fram och tillbaks osv...osv...
Så här ligger det till när det gäller fiskar och allt levande.
Inget levande vill (förutom vissa sjuka människor) bli plågade eller infångade. Blir de fångade och utsatta för smärta och "de får välja" (inte för att så många djur har intelligent vilja) så väljer de frihet före att avlivas.
Alltså:
1. OPÅVERKAD FRIHET
2. FRIHET EFTER INFÅNGANDET
3. DÖDEN EFTER INFÅNGANDET
Och nu kan diskussionen avslutas, skönt eller hur!!!!!!!!
Sen hur ni agerar utifrån ovanstående är er egen vilja, inte fiskens.
Att utöva C&R är en sak, men att påstå att det är det mest humana är bullshit. Att inte fiska alls är det, men det är ju varken spännande eller närande!
Att sätta tillbaks fiskar gör man bara för sitt eget bästa, ABSOLUT INGET ANNAT, fisken trivs bäst av att inte komma upp alls.
Jag sätter tillbaks större delen av fiskarna, men det gör jag för att jag älskar att fiska och inte vill behålla all fisk (i ett större perspektiv) inte för att fisken mår bättre av det. Ser man i det större perspektivet så är det naturligvis att olika behandling och påverkan som C&R, avlivning av vissa storlekar påverkar biotopen, men det har ABSOLUT inget med varje fisk att göra.
Så kan inte alla få fiska som de vill efter detta???Senast ändrad av KG?; 2005-01-21, 23:43.
Kommentera
-
VARFÖR SKALL VI GÅ IN PÅ SAMMA VÄG ÄNNU EN GÅNG???Ursprungligen postat av KG?Självklart har du rätt i att det mest humana är att inte físka alls. Men är det ett alternativ? Hur mycket plågas en gädda som krokats i munnen? Xaphod? frågade om jag fiskar utan krok, och så är självklart inte fallet. Men på vilket sätt kan Xaphod verifiera att en fisk plågas av den behandlingen? Man kan inte "Bambifera" en fisk. Om nu Xaphod skulle kasta sig efter en krokförsedd BicMac en gång så borde han inte göra det nästa gång en McFeast med trekrokar passerar? Fiskarna har inte den typen av hjärna eller smärtcentra så att de lider av en krokning i käkregionen. Det finns det flera av oberoende forskningsresultat som påvisar. Sen om man tror på forskning eller på Walt Disney på julafton får man ju givetvis bestämma själv...
Vad har Xaphod med det jag skrev att göra??? Det du skriver går ju inte an på det jag skrivit även om vi menar samma sak, så varför citera min text???
Det jag skrivit gäller, basta!!!
sigpic
Kommentera
-
Därför att jag höll med dig om ditt första påstående, sen drog jag med Xaphod för att spara plats...Dessutom svarar han bara på hälften av mina inlägg, den andra hälften om frysboxar och överfiske förblir obesvarad. Antagligen av uppenbara skäl...f.ö ska Göteborgare och dylikt ägna sig åt havsfiske och för övrigt vara tysta....Ursprungligen postat av SturgeonVARFÖR SKALL VI GÅ IN PÅ SAMMA VÄG ÄNNU EN GÅNG???
Vad har Xaphod med det jag skrev att göra??? Det du skriver går ju inte an på det jag skrivit även om vi menar samma sak, så varför citera min text???
Det jag skrivit gäller, basta!!!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av KG?Därför att jag höll med dig om ditt första påstående, sen drog jag med Xaphod för att spara plats...Dessutom svarar han bara på hälften av mina inlägg, den andra hälften om frysboxar och överfiske förblir obesvarad. Antagligen av uppenbara skäl...f.ö ska Göteborgare och dylikt ägna sig åt havsfiske och för övrigt vara tysta....
Men vad skall BBRF ägna sig åt då??? 
För övrigt är vi överens om att var och en är sin egen lyckas smed?Senast ändrad av Sturgeon; 2005-01-22, 00:11.sigpic
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 127 visningar