Mina tankegångar kring linval till abborrfiske. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mina tankegångar kring linval till abborrfiske.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

    Jag personligen tänker ofta "vad vore det mest optimala?" Jag försöker vara så väl anpassad som möjligt och i mitt huvud innebär detta att ha såpass optimal utrustning som möjligt. Sedan får man inte glömma att utrustning inte är allt. Man kan fiska som en kråka trots att man äger rullar för 100000 kr. Det är däremot verktyg till att lyckas. Största anledningen till att jag köper så mycket rullar dock är för att jag är prylnörd. Det är en kul del av fisket. Optimal utrustning och entusiastutrustning gör fisket roligare för mig.
    Amen!

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
      Jag tror det ligger mycket i det som Xerupskriver, nämligen att amerikansk bassfiske ofta bedrivs på annorlunda sätt än abborrfisket här hemma, bl a beroende på att bassens och abborrens beteende skiljer sig åt och att miljöerna ofta ser helt annorlunda ut än svenska sjöar och skärgårdar.

      Relativt korta kast och grundgående beten, där kan säkert nylon/fc ha sina fördelar, men om jag tittar på mitt eget abborrfiske så bedrivs det i huvudsak på djup mellan 3 och och 6 meter. Eftersom jag fiskar från paddelkajak så fiskar jag också oftast stationärt, dvs ankrar upp och försöker täcka så stort område som möjligt vid varje stopp. Det innebär att jag allt som oftast sular iväg mina beten för kung och fosterland. Jag kan bara konstatera efter att ha testat Stroftlinan att nylon inte funkar optimalt vid den typen av fiske, i alla fall inte för mig.

      Jag tror inte heller att det blir någon avgörande skillnad med någon annan nylon- eller fc-lina. Det jag ev. skulle vinna med nylon/fc i form av färre tappade fiskar när de väl sitter på kroken skulle jag med råge förlora på alla hugg som jag skulle känna för sent eller inte känna alls.
      Jag skulle säga att spöt spelar en avgörande roll vilken lina som passar. Spön designade för norden är gjorda för flät.

      Kommentera


      • #53
        Har fiskat med Stroft LS 0,18 några gånger nu. Funkar bra och känns stummare än andra nylon jag testat. Men den har linminne deluxe, som en telefonsladd. Gnids den lite emot något så blir den som presentsnöre. Är den så eller kan det va dåligt exemplar eller pga den är så tunn.

        Kastar superfint och fiskar bra.

        Kommentera


        • #54
          Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg
          Har fiskat med Stroft LS 0,18 några gånger nu. Funkar bra och känns stummare än andra nylon jag testat. Men den har linminne deluxe, som en telefonsladd. Gnids den lite emot något så blir den som presentsnöre. Är den så eller kan det va dåligt exemplar eller pga den är så tunn.

          Kastar superfint och fiskar bra.
          Tycker jag låter lite märkligt. Kör LS i 0,16 0,18 0,22 0,25 och har inte den erfarenheten
          låter mer som en FC lina

          Kommentera


          • #55
            Mina stroft i 0.14 och 0.16 har inget minne alls.

            Nu ska man väl ha i åtanke att så här tunna linor för multirulle har ett väldigt begränsat berättigande bland de flesta användarna av multirullar.

            Det kastar lätta beten bra... riktigt lätta beten runt två gram. Det är väldigt få som verkligen fiskar med så lätta beten effektivt. Minsta kastvind och man riskerar problem.

            Att kasta ett mer "normalt" bfs/ul-bete på 4-7 gram går utmärkt även med 0.28 nylon eller en flätlina runt 0.13 och många kommer spara pengar på att gå på dessa alternativ.

            Kommentera


            • #56
              Några bilder på Stroft LS 0,18 utdragen från rullen. Telefonsladd lina på bilden där rullen är med. Två andra bilderna visar linan när den gnidit lite mot nånting, inte ens hårt. Utan ex dragit ut nån meter lina från rullen och linan har snuddat grässtrå när den vevats in igen. T.o.m svårt att knyta på bete när linan är krullig och svårt att trä igenom wobblers nosögla.

              Är det fel på linan eller är den sån?
              Bifogade filer

              Kommentera


              • #57
                Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                Mina stroft i 0.14 och 0.16 har inget minne alls.

                Nu ska man väl ha i åtanke att så här tunna linor för multirulle har ett väldigt begränsat berättigande bland de flesta användarna av multirullar.

                Det kastar lätta beten bra... riktigt lätta beten runt två gram. Det är väldigt få som verkligen fiskar med så lätta beten effektivt. Minsta kastvind och man riskerar problem.

                Att kasta ett mer "normalt" bfs/ul-bete på 4-7 gram går utmärkt även med 0.28 nylon eller en flätlina runt 0.13 och många kommer spara pengar på att gå på dessa alternativ.

                Är ny inom bfs fisket. Men tycker att jag fiskat effektivt med 1,8g Salmo hornet senaste två gångerna. Fiskar i små strömpartier med 10-15m kast ungefär. Prickar rättså bra dit jag vill utan att ha tungan mitt i mun och skatbo vartannat kast. Även fast spöt inte är den optimalaste för så lätta beten. LA Moustique 2-10gram, Dark wolf ultra och stroft LS 0,18.

                Slänger jag på 5-6g betet känns det nästan tungt efter 2-3g beten. Dark Wolf ultra verkar vara riktigt grym med lättare beten.

                Kommentera


                • #58
                  Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg
                  Några bilder på Stroft LS 0,18 utdragen från rullen. Telefonsladd lina på bilden där rullen är med. Två andra bilderna visar linan när den gnidit lite mot nånting, inte ens hårt. Utan ex dragit ut nån meter lina från rullen och linan har snuddat grässtrå när den vevats in igen. T.o.m svårt att knyta på bete när linan är krullig och svårt att trä igenom wobblers nosögla.

                  Är det fel på linan eller är den sån?
                  Det där ser ju bara konstigt ut. Sådär brukar ju en nylonlina se ut när man dragit loss en misslyckad knut eller nått..

                  Nu kör du förvisso stroft ls men jag har förbrukat en hel del spolar stroft gtm som tafs när jag flugfiskat. Aldrig sett nått liknande då..

                  Kommentera


                  • #59
                    Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg
                    Några bilder på Stroft LS 0,18 utdragen från rullen. Telefonsladd lina på bilden där rullen är med. Två andra bilderna visar linan när den gnidit lite mot nånting, inte ens hårt. Utan ex dragit ut nån meter lina från rullen och linan har snuddat grässtrå när den vevats in igen. T.o.m svårt att knyta på bete när linan är krullig och svårt att trä igenom wobblers nosögla.

                    Är det fel på linan eller är den sån?
                    Du har nog tvinnat linan när du spolade på linan från första början. Lägger man stroftspolen i en hink vatten när man ska spola upp på rullen blir det bättre.

                    har du möjlighet att få ut all lina från rullen så skulle jag börja där.

                    Kommentera


                    • #60
                      Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg
                      Några bilder på Stroft LS 0,18 utdragen från rullen. Telefonsladd lina på bilden där rullen är med. Två andra bilderna visar linan när den gnidit lite mot nånting, inte ens hårt. Utan ex dragit ut nån meter lina från rullen och linan har snuddat grässtrå när den vevats in igen. T.o.m svårt att knyta på bete när linan är krullig och svårt att trä igenom wobblers nosögla.

                      Är det fel på linan eller är den sån?
                      Den ser riktigt tvinnad ut den där linan. Om så inte är fallet är det något väldigt fel på den. Jag skulle byta ut den omgående.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 320 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 454 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 317 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 553 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X