Jula fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jula fiskekajak

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Efter att ha tappat två knivar i sjön från kajaken så gjorde jag mig lite säkerhetsremmar av spiralskosnören förra året.Satte det på spön, håv tänger, kniv och allt möjligt. Nu såg jag denna på Jula: https://www.jula.se/catalog/fritid/b...etsrem-004376/
    Verkar smart eftersom man kan ta loss dom med snabbspännet när man skall använda grejerna. Med min lösning satt dom fast hela tiden och det var inte jättesmidigt.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Henrik-W Visa inlägg
      Efter att ha tappat två knivar i sjön från kajaken så gjorde jag mig lite säkerhetsremmar av spiralskosnören förra året.Satte det på spön, håv tänger, kniv och allt möjligt. Nu såg jag denna på Jula: https://www.jula.se/catalog/fritid/b...etsrem-004376/
      Verkar smart eftersom man kan ta loss dom med snabbspännet när man skall använda grejerna. Med min lösning satt dom fast hela tiden och det var inte jättesmidigt.
      Ja de där är smarta, köpte själv ett par stycken från Wish i fjol. Men om skosnörena är billiga kan du väl sätta en karbinhake eller nåt?

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Henrik-W Visa inlägg
        Efter att ha tappat två knivar i sjön från kajaken så gjorde jag mig lite säkerhetsremmar av spiralskosnören förra året.Satte det på spön, håv tänger, kniv och allt möjligt. Nu såg jag denna på Jula: https://www.jula.se/catalog/fritid/b...etsrem-004376/
        Verkar smart eftersom man kan ta loss dom med snabbspännet när man skall använda grejerna. Med min lösning satt dom fast hela tiden och det var inte jättesmidigt.

        Kommentera


        • Jag har redan hakar på men bara i ena änden, så snöret blir hängande i spöt om jag hakar loss. Här är ett par bilder:

          Click image for larger version

Name:	IMG_20161016_135149.jpg
Views:	1
Size:	973,5 KB
ID:	1787059
          Click image for larger version

Name:	IMG_20161016_135053.jpg
Views:	1
Size:	973,3 KB
ID:	1787060

          Ena änden är en ögla med lås och andra änden är en karbinhake. Har snyggat till skarvarna sedan bilderna togs.

          Kommentera


          • En annan fråga: bästa alternativa placering av ekolodsskärmen? Jag har varit lite motståndare till ekolod på kajaken men nu kom jag över ett Lowrance 5Ti billigt som jag tänkte komplettera med scupperhole hållare för givaren. Men eftersom jag redan har ockuperat den mest lämpliga platsen för att sätta skärmen så vill jag ha förslag på alternativa placeringar.

            - Kan man sätta den framför ena foten eller blir det för långt bort när man skall knappa på den?
            - Är det bättre att sätta den på en svängbar arm så den är ur vägen när man inte använder/tittar på den?
            - Blir den i vägen vid paddling om man sätter den på relingen nära sittplatsen?

            Många frågor! Hur har ni gjort?

            Click image for larger version

Name:	IMG_20170327_200920.jpg
Views:	1
Size:	898,3 KB
ID:	1787062

            Kommentera


            • Hej,

              Är det någon som har Julas pro kajak som kan säga mig hur stabiliteten på den är? Funderade på en sådan till fiske/fågeljakt på insjö och innomskärs.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Suecooso Visa inlägg
                Hej,

                Är det någon som har Julas pro kajak som kan säga mig hur stabiliteten på den är? Funderade på en sådan till fiske/fågeljakt på insjö och innomskärs.
                Gå tillbaka lite i denna tråden så hittar du en:
                https://www.fiskesnack.com/forum/sho...=1#post1131723

                Jag är också lite nyfiken på det.
                Senast ändrad av Henrik-W; 2018-05-03, 14:53.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Suecooso Visa inlägg
                  Hej,

                  Är det någon som har Julas pro kajak som kan säga mig hur stabiliteten på den är? Funderade på en sådan till fiske/fågeljakt på insjö och innomskärs.
                  Har tagit en premiär i min än så länge. Första gången jag satt i en kajak öht, och det slutade med att jag stod upp och kastade i en insjö med 2-5m/s i ryggen och det var inga problem

                  Kommentera


                  • Det blev ett par pontoner monterade på den lilla baljan nyligen, ett lyft för stabiliteten helt klart men ändå inte tillräckligt för att stå i kajaken tycker jag. Dessutom blir det ett annat problem när man kan vara ute i lite mer sjö än tidigare - vågorna sköljer in genom handtagen på sidan och fyller ganska snabbt kajaken, ingen bra effekt men ett resultat av att man är en aning för tung för den här modellen egentligen. Nu skall jag försöka sätta något för handtagshålen så att det åtminstone inte rinner in vatten där - frågan är bara vad.


                    Click image for larger version

Name:	image1 (2).jpg
Views:	1
Size:	1,10 MB
ID:	1787140

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
                      Det blev ett par pontoner monterade på den lilla baljan nyligen, ett lyft för stabiliteten helt klart men ändå inte tillräckligt för att stå i kajaken tycker jag. Dessutom blir det ett annat problem när man kan vara ute i lite mer sjö än tidigare - vågorna sköljer in genom handtagen på sidan och fyller ganska snabbt kajaken, ingen bra effekt men ett resultat av att man är en aning för tung för den här modellen egentligen. Nu skall jag försöka sätta något för handtagshålen så att det åtminstone inte rinner in vatten där - frågan är bara vad.


                      [ATTACH=CONFIG]100386[/ATTACH]
                      Snygga pontoner! Måste vara helt omöjligt att välta.

                      Har du pluggarna i när du kör? Jag har alltid mina ur och då brukar vattnet hålla sig borta.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 553 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 991 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      284 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 225 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X