Jula fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jula fiskekajak

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Henrik-W Visa inlägg
    Snygga pontoner! Måste vara helt omöjligt att välta.

    Har du pluggarna i när du kör? Jag har alltid mina ur och då brukar vattnet hålla sig borta.

    Ha ha, skulle jag köra med pluggarna ur så skulle vattnet stå som en fontän in genom hålen istället......gubben här viktar in på 115 kg.

    Nej jag tror att jag måste bocka staget till pontonerna lite så att dom ger lite mer flytkraft tidigare och lyfter upp aktern på kajaken lite mer....

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
      Ha ha, skulle jag köra med pluggarna ur så skulle vattnet stå som en fontän in genom hålen istället......gubben här viktar in på 115 kg.

      Nej jag tror att jag måste bocka staget till pontonerna lite så att dom ger lite mer flytkraft tidigare och lyfter upp aktern på kajaken lite mer....

      Jag funderar på att skaffa en Jula-kajak men jag är lite osäker på det här med bärigheten...
      Max belastning 150kg enligt produktinfon men jag läste långt tidigare i denna tråd att nån inte rekommenderade denna modell om man väger över 100kg.
      Länge sedan vågen fick besök men en kvalificerad gissning är nog ca 107-110kg.
      Kajaken kommer enbart användas i små lugna insjöar/tjärnar.
      Vad tror folket - funkar denna till de med lite mer "muskler" eller ska man kika på annan variant?

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av nappaförböveln Visa inlägg
        Jag funderar på att skaffa en Jula-kajak men jag är lite osäker på det här med bärigheten...
        Max belastning 150kg enligt produktinfon men jag läste långt tidigare i denna tråd att nån inte rekommenderade denna modell om man väger över 100kg.
        Länge sedan vågen fick besök men en kvalificerad gissning är nog ca 107-110kg.
        Kajaken kommer enbart användas i små lugna insjöar/tjärnar.
        Vad tror folket - funkar denna till de med lite mer "muskler" eller ska man kika på annan variant?
        Som sagt, jag viktar in på en bra matkasse över 100 strecket och har inte haft några problem med julakajaken - visst den går ganska djupt i vattnet och man kan ju inte ta med sig hela fishbagen, men det finns ju inte plats för ändå.
        Jag har med mig tre spön, håv, extra låda med dragg, ekolod, batteri och beten när jag är ute och har inte sjunkit ännu. Pontonerna är mest för ökad stabilitet.

        Kommentera


        • Jag har den stora julakajaken och har varit ute några gånger och fiskat med den.
          Jag gillar kajaken mer och mer! Den är stabil och man sitter väldigt bra i den. Komforten med en stol i båten är guld värd.
          Man kan luta sig över kanten och titta ner i vattnet utan att riskera något, inte en chans att den välter. Men det går inte att stå i den.

          Sätet har två lägen, det högsta är bäst, jag använder endast det lägsta när den står på land för att sätet inte ska sticka ut när jag tippar upp den på kant.

          Upptäckte idag något som ser ut som att dom konstruerat sätet lite fel för det lägsta laget går inte att klicka ner fullständigt i låsningen, det är en skruv i sätet på varje sida som tar i förvaringsfacket som är bredvid sitsen. Vet inte hur dom tänkte, kanske skruven bara är skruvad från fel håll på min eller så har dom använt en dubbelt så långt skruv som dom behövt.. Det går snabbt att fixa själv.
          Men det spelar ingen roll för mig eftersom att jag aldrig sitter lågt i den.
          Jag har ännu inte sett en enda anledning till att sitta i det låga läget.

          Ett problem jag har är rodret, fästena dom gjort på fot pedalerna fungerar inte. Linan hoppar igenom stoppen på pedalen för mig och man måste ta i jättehårt för att påverka rodret det minsta. Man måste göra en knut eller något bakom för att stoppa linan att göra det.
          Vilket gör att man måste ändra på den stoppen varje gång man ändrar på fotstöden som är ställbara.Jag är inte säker på om pedalerna ens funkar då heller för kabeln är mycket trög för att vrida rodret.
          Jag gav upp med fötterna och måste ta i hårt med handen och dra i roder snöret för att vrida rodret.
          Jag har inte kollat igenom hela systemet, det kanske är något jag inte ställt in riktigt men just nu är kablarna supertröga och funkar dåligt.

          Den stora luckan framtill är ett eget utrymme, det är inte en öppning ner i själva skrovet så det går inte att stoppa ner ett helt fiskespö där inne.

          Kajaken går naturligtvis inte lika lätt i vattnet som en riktig kajak men tillräckligt för att det ska vara skönt att paddla med den, man kommer fram i tillfredsställande hastighet.
          Jag rekommendera starkt att köpa den absolut längsta paddeln med dom största bladen du kan få tag på, för vanliga paddlar är för korta, dom går inte att använda med den här kajaken. Inte ens om man är tjurig. Försök inte ens för du kommer att bli ursinnig!
          En vanlig paddel slår i kanterna hela tiden och kastar in vatten över benen när man lyfter upp den för att ta ett paddeltag på andra sidan, man får inga riktiga paddeltag gjorda och blodtrycket stiger snabbt! En sån går inte att paddla med!

          Sätet är jättebekvämt och ryggen på sätet kan man ställa lutning på hur man vill, snabbt och enkelt, bra för att räta upp sätet om man vill paddla snabbt och jättebekvämt att luta bak det för bekvämt fiske eller myspaddling eller för att bara njuta i solen med färdkost.

          Längsta turen jag varit på var ca 4km nedströms och sedan tillbaks uppströms i en lugn och mycket långsam älv, gick hur bra som helst och jag blev inte ens trött trots att jag är färsk när det gäller paddling.
          Fiskade en hel del under nerfärden och körde nonstop uppströms.

          Kajaken är bärkraftig.100kg ska gå bra tror jag.

          Hålen är jättebra. Skvätter det in vatten vid paddling eller vad som helst så rinner det ut av sig själv.
          Du kan slakta en fisk i båten och sedan bara skopa i vatten direkt ner i kajaken och skölja ut allt blod genom hålen i skrovet.

          Spöfästena framtill är utom räckhåll och man måste kliva upp ur sätet för att nå, synd men samtidigt bra med utrymmet i båten till annat.
          Man kan ta loss några av stjärnfästena som är skruvade framtill och sätta dom på sidorna om man vill, det ska jag snart göra.
          Stjärnfästena är kopior av dom som finns på dyra kajaker så samma tillbehör fungerar!
          Billiga spöhållare från Kina passar i dom.


          Kajaken går väldigt grunt och man kan i princip köra överallt med den ända in till land.


          Man får relativt mycket kajak för pengarna.
          Den är stor och rymlig för fiskeutrustning man vill ha nära till hands.
          Helt klart duglig som fiskekajak.


          Till er som också har stora julakajaken, hur bra eller dåligt fungerar era roder och roderpedaler?
          Har ni några tips på bra modifikationer som man kan göra på kajaken?
          Senast ändrad av .art; 2018-05-26, 00:02.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av .art Visa inlägg
            Jag har den stora julakajaken och har varit ute några gånger och fiskat med den.
            Jag gillar kajaken mer och mer! Den är stabil och man sitter väldigt bra i den. Komforten med en stol i båten är guld värd.
            Man kan luta sig över kanten och titta ner i vattnet utan att riskera något, inte en chans att den välter. Men det går inte att stå i den.

            Sätet har två lägen, det högsta är bäst, jag använder endast det lägsta när den står på land för att sätet inte ska sticka ut när jag tippar upp den på kant.

            Upptäckte idag något som ser ut som att dom konstruerat sätet lite fel för det lägsta laget går inte att klicka ner fullständigt i låsningen, det är en skruv i sätet på varje sida som tar i förvaringsfacket som är bredvid sitsen. Vet inte hur dom tänkte, kanske skruven bara är skruvad från fel håll på min eller så har dom använt en dubbelt så långt skruv som dom behövt.. Det går snabbt att fixa själv.
            Men det spelar ingen roll för mig eftersom att jag aldrig sitter lågt i den.
            Jag har ännu inte sett en enda anledning till att sitta i det låga läget.

            Ett problem jag har är rodret, fästena dom gjort på fot pedalerna fungerar inte. Linan hoppar igenom stoppen på pedalen för mig och man måste ta i jättehårt för att påverka rodret det minsta. Man måste göra en knut eller något bakom för att stoppa linan att göra det.
            Vilket gör att man måste ändra på den stoppen varje gång man ändrar på fotstöden som är ställbara.Jag är inte säker på om pedalerna ens funkar då heller för kabeln är mycket trög för att vrida rodret.
            Jag gav upp med fötterna och måste ta i hårt med handen och dra i roder snöret för att vrida rodret.
            Jag har inte kollat igenom hela systemet, det kanske är något jag inte ställt in riktigt men just nu är kablarna supertröga och funkar dåligt.

            Den stora luckan framtill är ett eget utrymme, det är inte en öppning ner i själva skrovet så det går inte att stoppa ner ett helt fiskespö där inne.

            Kajaken går naturligtvis inte lika lätt i vattnet som en riktig kajak men tillräckligt för att det ska vara skönt att paddla med den, man kommer fram i tillfredsställande hastighet.
            Jag rekommendera starkt att köpa den absolut längsta paddeln med dom största bladen du kan få tag på, för vanliga paddlar är för korta, dom går inte att använda med den här kajaken. Inte ens om man är tjurig. Försök inte ens för du kommer att bli ursinnig!
            En vanlig paddel slår i kanterna hela tiden och kastar in vatten över benen när man lyfter upp den för att ta ett paddeltag på andra sidan, man får inga riktiga paddeltag gjorda och blodtrycket stiger snabbt! En sån går inte att paddla med!

            Sätet är jättebekvämt och ryggen på sätet kan man ställa lutning på hur man vill, snabbt och enkelt, bra för att räta upp sätet om man vill paddla snabbt och jättebekvämt att luta bak det för bekvämt fiske eller myspaddling eller för att bara njuta i solen med färdkost.

            Längsta turen jag varit på var ca 4km nedströms och sedan tillbaks uppströms i en lugn och mycket långsam älv, gick hur bra som helst och jag blev inte ens trött trots att jag är färsk när det gäller paddling.
            Fiskade en hel del under nerfärden och körde nonstop uppströms.

            Kajaken är bärkraftig.100kg ska gå bra tror jag.

            Hålen är jättebra. Skvätter det in vatten vid paddling eller vad som helst så rinner det ut av sig själv.
            Du kan slakta en fisk i båten och sedan bara skopa i vatten direkt ner i kajaken och skölja ut allt blod genom hålen i skrovet.

            Spöfästena framtill är utom räckhåll och man måste kliva upp ur sätet för att nå, synd men samtidigt bra med utrymmet i båten till annat.
            Man kan ta loss några av stjärnfästena som är skruvade framtill och sätta dom på sidorna om man vill, det ska jag snart göra.
            Stjärnfästena är kopior av dom som finns på dyra kajaker så samma tillbehör fungerar!
            Billiga spöhållare från Kina passar i dom.


            Kajaken går väldigt grunt och man kan i princip köra överallt med den ända in till land.


            Man får relativt mycket kajak för pengarna.
            Den är stor och rymlig för fiskeutrustning man vill ha nära till hands.
            Helt klart duglig som fiskekajak.


            Till er som också har stora julakajaken, hur bra eller dåligt fungerar era roder och roderpedaler?
            Har ni några tips på bra modifikationer som man kan göra på kajaken?
            Jag kan svara på två saker du skrev: Jag stod i min den första turen jag var ute med den någonsin. Tror det har mer med balans att göra om man klarar det eller ej!
            Rodret stoppas av de små genomskinliga plaströren son linan löper igenom. Dem låser linan när man drar i den. Så vill du ha ett fungerande roder så ta bort dem helt eller ersätt med hårda rör som inte kan böja sig det gjorde jag iaf och då funkar det mycket bättre! Sedan flyttade jag spöhållaren fram och satte fast dem mellan de två svarta fästplattorna bakom sätet, vilket gjorde att det blev väldigt lättåtkomliga.
            Click image for larger version

Name:	IMG_20180416_193916.jpg
Views:	1
Size:	1 022,6 KB
ID:	1787197Click image for larger version

Name:	IMG_20180416_193908.jpg
Views:	2
Size:	1,03 MB
ID:	1787198Click image for larger version

Name:	IMG_20180416_152540.jpg
Views:	2
Size:	978,9 KB
ID:	1787200Click image for larger version

Name:	IMG_20180416_193901.jpg
Views:	2
Size:	1,03 MB
ID:	1787199
            Senast ändrad av Aspir3; 2018-05-27, 22:41.

            Kommentera


            • Nu är det kampanj på stora Jula kajaken, 5999:-.

              https://www.jula.se/catalog/fritid/b.../kajak-003781/

              Står inget om tillgängligheten och man kan inte beställa den på nätet, så man får kolla med sin lokala butik om de har den som det verkar.

              Kommentera


              • Har bara hört bra om den med tanke på priset

                Kommentera


                • Är det någon som har två kajaker så att man kan få följa med och testa jula-kajaken och kajakfiske?
                  Gärna skåne eller närliggande.

                  Kommentera


                  • Kanske sent ute men till någon annann som går i funderingar så finns det tips här kanske.
                    https://www.jaktsidan.se/ipb/topic/4...A5n-havskajak/
                    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                    /Stefan

                    Kommentera


                    • Funkar det med nitmutter direkt i skrovet om man vill montera ankarspel t ex?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 552 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 991 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      284 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 225 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X