Insight Genesis - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Insight Genesis

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Aha.....

    Kommentera


    • Hej! Har ett par problem jag hade varit väldigt tacksam för o få hjälp med! Bifogar bilder.Click image for larger version

Name:	20140705_144742[1].jpg
Views:	1
Size:	1 006,4 KB
ID:	1774019Click image for larger version

Name:	20140705_145039[1].jpg
Views:	1
Size:	992,9 KB
ID:	1774020Click image for larger version

Name:	20140705_145201[1].jpg
Views:	1
Size:	995,2 KB
ID:	1774021

      Bild 1 och 2 är problemet, kartan blir extremt detaljerad o skum (har 3ft på alla) Bild 3 är en korrekt logg där resultatet är som det skall. På första bilden saknas dessutom mycket av loggen.. Tacksam för hjälp!
      Senast ändrad av Matte71; 2014-07-05, 14:27.

      Kommentera


      • Fick hem min Elite 5 HDI från ebay för ett par dagar sen och börjat pilla på lite inställningar osv. Fiskar bara i småsjöar så finns såklart inte med på kartan som ligger på enheten från början. Hur fungerar det med Insight Genesis om jag bara laddar upp en liten del av sjön och sen vill ha den i lodet, får jag då med konturerna på hela sjön som den ritas upp på datorn med Google Maps eller får jag bara en litet område där jag faktiskt loggat?

        Lite luddig fråga men hoppas någon förstår vad jag menar
        Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!

        Kommentera


        • Det er litt "bingo" med strandlinjen i ett kart med lite data. Noen ganger får du med strandlinjen til hele sjøen og noen ganger ikke. Hvis sjøen er rund i formen får du som regel hele omrisset selv med lite data, men er strandlinjen komplisert kan det hende du må ha data fra alle områdene i sjøen før du får hele omrisset. Skulle du få kun en del av sjøen, så send en mail til support med linken til kartet ditt.
          Team Colibri

          Kommentera


          • Tackar för svaret

            När jag var ute och fiskade nu ikväll loggade jag tre filer. Laddade upp dom till sidan och när jag kollar alla var för sig ser det bra ut. Men när jag mergat alla tre så blir bara första delen som den ska med contours, andra två ser man bara spåret jag körde. Vad kan det bero på? Jag ändrade inte några inställningar på sjön mellan de tre loggningarna.

            Bild på hur Merge ser ut:
            http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2...8#.U8G5EPl_ve8
            Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!

            Kommentera


            • Det der ser ut som en feil i IG Sebastian. Send linken til det mergede kartet sammen med brukernavnet ditt til support så fikser de det. (Hadde samme problemet på ett av mine kart, og det ble løst i løpet av et døgn). Jeg lurer på om IG fortsatt sliter litt med opplastingen til Social Map og serverkrasjen som jeg skrev om litt tidligere i denne tråden.... Jeg ser i hvertfall at det tar lengre tid å merge nå enn det gjorde før sommeren.
              Team Colibri

              Kommentera


              • Hade fått mail idag om att det blivit något fel så jag testade merge igen och nu funkade det klockrent. Sjön fick rätt namn dessutom, förut var det bara "Unknown body of water"

                Vore ju bra om det gick att köra IG fullscreen på datorskärmen men kanske kommer i framtiden förhoppningsvis. Och fixa så man ser meter på djupkartan såklart, är ju skandal att det inte finns än. Borde ju inte vara svårt och fixa tycker man
                Senast ändrad av TriNitro; 2014-07-13, 17:13.
                Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!

                Kommentera


                • Helt enig Sebastian. Gutta bak IG virker ivrige på å utvikle tjenesten dog. For en drøy uke siden ble jeg spurt om hva jeg ønsker av endringer/ utvikling, og det du nevner var blant punktene på listen min også. IG er nettopp blitt kompatibelt for Mac, som nok er en viktig sak for IG rent markedsmessig, spesielt i USA, så tjenesten er under stadig utvikling. Time will show.
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • Har nu loggat ett antal fisketurer på min sjö och oftast funkar det bra. Men ibland när jag startar loggningen så fryser mitt Elite 5 HDI helt efter någon sekund och jag är tvungen att dra ut strömsladden och sätta i igen för att det ska starta om. När det händer så förstår jag att den loggen blir korrupt och inte kan läsas. Men ibland har jag varit ute några timmar och kanske loggat 3-4 filer utan några problem men när jag laddar upp dom till IG så får jag ett mail om att en eller kanske ett par är korrupta osv. Har såklart uppdaterat den till senaste mjukvaran, det gjordes innan första turen.

                    Förstår inte riktigt varför, kör samma inställningar på lodet och samma view hela tiden.

                    Hur gör ni andra med fönstren medan ni loggar förresten. Har för mig jag läste på någon sida att när man loggar ska man helst hålla sig på samma fönster och inte hålla på och byta mellan de olika. Kanske inte spelar någon roll iofs sålänge en av dom är vanliga 200khz?

                    edit: Har läst att man kan kolla igenom filerna i Sonar Viewer för att se om det är något fel på dom men jag lyckas inte få någon av filerna att öppnas i den. Först fick jag felmeddelanden att det saknades någon fil (Win7) och när jag fixade det så får jag igång programmet men när jag trycker open och väljer någon fil så händer inget, openrutan stängs och det blir samma gråa bakgrund som alltid i Sonar Viewer. Har testat med flera filer, både såna som enligt IG är korrupta och såna som funkar fint i IG.
                    Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!

                    Kommentera


                    • SW har helt klart et problem med W7. Jeg har min SW på en gammel PC, så jeg har aldri prøvd å fikse det på min nye etter at jeg ikke fikk den til å fungere. (Samme feilmelding som deg). Det er litt synd at SW ikke oppdateres, siden den er bedre til å se igjennom sonarloggen enn den varianten som finnes i IG.

                      Ta en sjekk på om det ligger mange spor lagret i Eliten din. Disse enhetene har mindre minne og svakere prosessor enn HDS, og er følsomme for overbelastning av minnet. Den vanligste årsaken til "frys" er dog problemer med strømtilførselen. Jeg vil anbefale at alle (uansett merke og modell) har tilførselsspenning (måles i V) som overlegg på skjermen, da har men i hvertfall en viss mulighet til å følge med.

                      Jeg aldri prøvd det selv, men lurer på om man kan spille av en sonarlogg i Elite slik man kan i HDS? Dessverre er utfordringen som dukker opp med logger fra Elite sjeldent knyttet til dyp, men til posisjon, og det fanger du ikke opp på den måten.

                      Uten at jeg skal garantere det, spiller det ikke noe rolle hvilket vindu du står i under logging. Lowrance bruker 200 kHz som sin primærkilden for dybde, så du bør ikke bruke "stopp sonar" på 200 kHz, men bortsett fra det logger jeg selv uavhengig av vindu med mine egne HDS. (Jeg har noen Elite, men bruker primært HDS selv.)
                      Team Colibri

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      156 029 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 704 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 974 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                      2 svar
                      495 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                      2 svar
                      354 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Arbetar...
                      X