Skillnad på hästkraft och hästkraft? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skillnad på hästkraft och hästkraft?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag själv var ju tvungen att montera ett enormt svänghjul på utombordaren då gäddorna jag fångar är så stora att de måste köras trötta med motorns hjälp. Jag märkte att gäddornas rusningar och tvära kast blev för min motorn övermäktiga. Nu motstår den dessa gäddor galant

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
      Frågan är fel ställd, du skulle hellre ha frågat "vilken propeller ska jag välja ?" Större än 500cm³ tror jag inte finns i vikter som din båt pallar.
      Absolut, det skrev jag inledningsvis fast jag har ju också motor att välja och rätt val där torde i bästa fall kunna påverka val av propeller för bästa, högsta fart? Alla cylindervolymer jag listade ovan rör 30 hk motorer så lagligt passar de alla min båt.

30 hk 747cc är en "nedtrimmad" 40 hk motor och väger som en sådan (ca 100 kg) , d v s lite mer än andra 30 hk - tror du den blir alltför tung för min akter?
      När man väljer motor så har man ju inte så mycket av teknisk information att välja på för att nå dit man vill (högsta fart för bra marschfart för mig) mer än hk, cylindervolym och slaglängd i bästa fall.

747 cc är trots allt drygt 25 % mer cylindervolym än närmaste konkurrent och det borde väl ändå ge något om det finns en viss koppling mellan volym och vrid...

Jag bor så pass att alla märken servicemässigt är mer eller mindre intressanta för mig, å då funderar jag på vilken motor som eventuellt kan klara en toppfartssnabbare propeller än de andra...
      Senast ändrad av anteman; 2015-04-30, 10:48.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Absolut, det skrev jag inledningsvis fast jag har ju också motor att välja och rätt val där torde i bästa fall kunna påverka val av propeller för bästa, högsta fart? Alla cylindervolymer jag listade ovan rör 30 hk motorer så lagligt passar de alla min båt.

30 hk 747cc är en "nedtrimmad" 40 hk motor och väger som en sådan (ca 100 kg) , d v s lite mer än andra 30 hk - tror du den blir alltför tung för min akter?
        När man väljer motor så har man ju inte så mycket av teknisk information att välja på för att nå dit man vill (högsta fart för bra marschfart för mig) mer än hk, cylindervolym och slaglängd i bästa fall.

747 cc är trots allt drygt 25 % mer cylindervolym än närmaste konkurrent och det borde väl ändå ge något i om det finns en viss koppling mellan volym och vrid...

Jag bor så pass att alla märken servicemässigt är mer eller mindre intressanta för mig, å då funderar jag på vilken motor som eventuellt kan klara en toppfartssnabbare propeller än de andra...
        Nu säger jag inte att det är såhär, utan det här är min personliga uppfattning.

Jag spenderar en hel del tid på amerikanska forum (där man älskar att prata motorstyrka) och min bild och den generaliserade bild folk verkar ha är att etec är den starkaste motorn (av 30hk) och den verkar till och med vara lika stark som en Yamma 40hk 4-takt.

Säga vad man vill om försäljare och videor men jag tror inte att detta är allt för långt från sanningen

Min uppfattning som sagts, personligen tycker jag det känns förlegat 2015 med en 100kilos 30hk motor. Däremot tror jag Yamaha erbjuder enastående driftsäkerhet och kvalite. De kostar ju en slant därefter.

Kommentera

Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
          Säga vad man vill om försäljare och videor men jag tror inte att detta är allt för långt från sanningen

Min uppfattning som sagts, personligen tycker jag det känns förlegat 2015 med en 100kilos 30hk motor. Däremot tror jag Yamaha erbjuder enastående driftsäkerhet och kvalite. De kostar ju en slant därefter.
          Intressant video Synd att man inte får veta vad propellervalet var och om det var den bästa för uppgiften...
          + 100 kg och 30 hk är sämst på "pappret" s a s men borde ge mer vrid (även om videon ovan säger annat...) och så kan den möjligen vässas?

Kommentera

Att dieselmotorer har högt vrid har ingenting med överladdningen att göra, turbomotorer klarar inte för hög kompression, och kompressionen är generellt lägre idag tack vare att man lyckats bättre med att ta hand om energin på dieslar idag med variabla turbo och bättre programmering av spridare och motorstyrning. Så hade diesel motorn varit utan turbo så hade man haft högre komp. Mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av Kricke82 Visa inlägg
              Att dieselmotorer har högt vrid har ingenting med överladdningen att göra, turbomotorer klarar inte för hög kompression, och kompressionen är generellt lägre idag tack vare att man lyckats bättre med att ta hand om energin på dieslar idag med variabla turbo och bättre programmering av spridare och motorstyrning. Så hade diesel motorn varit utan turbo så hade man haft högre komp. Mvh

Nähä, ta och googla upp specifikationerna för oladdade dieslar så får du se hur svaga de är i förhållande till cylindervolymen, hur mycket kompression de än har. Utan turbon är dieslarna som Stål-Långben utan superjordnötter. En 1,6 liters oladdad diesel brukar vara på ca 50-60hk, en tvåliters är på runt 70hk och 120-130Nm och med ett kompförhållande runt 18:1 som effekt och vridmässigt är jämförbart med en 1,5 liters bensinmotor.

Kommentera

Så vad säger, tror och känner ni andra, 30 hk via 747cc 3-cyl, 103 kg eller 578cc och 2-cyl, 83 kg om bästa topp- å marschfart önskas?
                Senast ändrad av anteman; 2015-05-01, 00:03.

Kommentera

TS inledande frågor är intressanta men för flertalet tyvärr svårbesvarade.
                  Få har nog prövat olika 4-t motorer på samma båt och det är ju då man verkligen kan säga ngt i saken...
                  En pigg Honda på en Buster M och en slö Mercury på en Silver Fox säger kanske mer om vikten av rätt effekt och propeller än ngt om märket i fråga...
                  Det var delvis därför jag frågade om cylindervolym snarare än märke här ovan...

Kommentera

Köp en Yamaha F30 och uppgradera till 40 hos http://www.lundinsmarin.se.

Kommentera

Nej du får inte mer vrid eller effekt genom att montera ett tyngre svänghjul, du är inne på rätt spår. Dock så skall ju klargöras det här med att jämnföra nm på Opel omega med bakhjulsdrift och andra oplar med framhjulsdrift att förutsatt att det är samma motor i de olika bilarna så är det ju inte så konstigt att effekten är den samma då man förr utgick från vevaxeln. Hade man däremot mätt effekt på framhjul alt bakjulen så hade momentet varit annorlunda då man fått räkna de olika växellådorna och de olika effektförluster de olika framdrivningarna medför. Mvh

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av heinrich79, 2010-09-16, 08:59
                      10 svar
                      4 868 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg heinrich79  
                      Startad av Andreasbd, 2018-04-01, 20:48