Bästa dragbil? Soppaförbrukning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa dragbil? Soppaförbrukning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg
    Ber om ursäkt för min negativa inställning i de tidigare svaren. Har varit långt från fiske ett tag. Men har insett nu att det finns ett nästa år också.
    Tackar! Låter som ett svårt fall av fiskeabstinens det där? Det enda som hjälper att bli kvitt det är den fantastiska känslan när det hugger. Först en bråkdels sekund av osäkerhet... var det verkligen napp? Nä.. Joooooo! Smack! Mothugg!! Yes! Fast fisk på!!! Fan man blir som en 5-åring på julafton varje gång!!
    Lycka till med både bil o fiske!

Kommentera

• Jag hoppas komma ut snart. Men när det gäller motorrenovering. Tror ni det tar två timmar, tar det i verkligheten två dagar om man är nybörjare eller tror man kan. Google innan man börjar underlättar i vilket fall.

Nu var du enbart elak. Sparka på den som ligger
      Senast ändrad av Fiskarn0383; 2016-08-13, 00:42.

Kommentera

• Lyfter tråden lite.

Provade en Modell S nu som jag fastnat för och just elbil är ju framtiden. Grymma bilar men det märks att de är under utveckling.

Model X är ju ett alternativ som funkar som dragbil så har någon trailat i sand eller naturramp är jag gärna sugen på input om den.

Har inte möjlighet att prova en med båt kopplad.
        Alumacraft så klart!

Kommentera

• kan sno en del av tråden jag också.
          Då vår gamla 744 från 88 (ett år från skattebefrielse ) vart påkörd och ska skrotas så letar vi efter en nyare dragbil med stor skuff.
          *budgeten ligger mellan 15kkr-20kkr
          *ska dra så lite som möjligt vid släp
          *farthållare
          *inte allt för hög skatt
          * får dra 750kg obromsat
          *lättmekat, inte vara tvungen att skicka den till verkstan om nått enkelt ska bytas
          *stort bagageutrymme

Vad har ni gamla rävar för tips? Vi kollar på äldre Volvo v70, men det kanske är idiotiskt? hur är subarus bilar? bara åkt en standard impreza med WRX inredning så kan inte säga något om standardkomforten

Kommentera

• Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
            kan sno en del av tråden jag också.
            Då vår gamla 744 från 88 (ett år från skattebefrielse ) vart påkörd och ska skrotas så letar vi efter en nyare dragbil med stor skuff.
            *farthållare
            *inte allt för hög skatt
            * får dra 750kg obromsat
            *lättmekat, inte vara tvungen att skicka den till verkstan om nått enkelt ska bytas
            *stort bagageutrymme

Vad har ni gamla rävar för tips? Vi kollar på äldre Volvo v70, men det kanske är idiotiskt? hur är subarus bilar? bara åkt en standard impreza med WRX inredning så kan inte säga något om standardkomforten
            Tråkigt med bilen! RIP (rust in pieces)
            Jag letar fortfarande vidare men har skjutit upp inköpet något år. Jag tänkte egentligen köpa en större styrpulpet i år (därav behovet) men nu blev det en segelkajak istället som jag tar på en liten trailer som jag kan dra med vilken bil som helst.
            Jag söker dock en rymligare bil än min gamla V70 som snart behöver göra din gamla trotjänare sällskap.
            Lutar åt en Discovery 3/4 eller kanske en Landcruiser (diesel). Dom marschar runt litern med släp och full packning i semsterfart (80-90). Har man bråttom blir det däremot dyrt att köra långt.
            Jag har varit helnöjd med min gamla V70 -02 så den får rulla något år eller två till (33000 mil på mätaren) men den har börjat rosta rejält nu i karossen tyvärr.
            Se upp för XC70, deras 4WD på dom tidigare modellerna är inget att ha.
            Framhjulsdrift och sjösättning är dock ingen bra kombination om du har en tygre båt. Skulle jag inte behöva en större bil skulle jag satsat på en beg Subaru eller en RAV4a.

Kommentera

• Själv så drar jag mitt ekipage på ca 600kg med en Passat GT från 2013. Det funkar bra och den ligger kring 0,7. Drog lastad biltrailer tur och retur till Örebro i höstas på 0,75. Billig skatt också.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
                Tråkigt med bilen! RIP (rust in pieces)
                Jag letar fortfarande vidare men har skjutit upp inköpet något år. Jag tänkte egentligen köpa en större styrpulpet i år (därav behovet) men nu blev det en segelkajak istället som jag tar på en liten trailer som jag kan dra med vilken bil som helst.
                Jag söker dock en rymligare bil än min gamla V70 som snart behöver göra din gamla trotjänare sällskap.
                Lutar åt en Discovery 3/4 eller kanske en Landcruiser (diesel). Dom marschar runt litern med släp och full packning i semsterfart (80-90). Har man bråttom blir det däremot dyrt att köra långt.
                Jag har varit helnöjd med min gamla V70 -02 så den får rulla något år eller två till (33000 mil på mätaren) men den har börjat rosta rejält nu i karossen tyvärr.
                Se upp för XC70, deras 4WD på dom tidigare modellerna är inget att ha.
                Framhjulsdrift och sjösättning är dock ingen bra kombination om du har en tygre båt. Skulle jag inte behöva en större bil skulle jag satsat på en beg Subaru eller en RAV4a.

XC70 är inte känd för att ha haft dålig awd eller några större bekymmer med awd:n heller för den delen. Däremot har V70XC haft/har endel problem med awd:n vid högre mil. Främst generation 1 dvs 97-00. V70XC 00-03 har bra drivlina.

De som har problem vid rampen med fwd har oftast löjligt högt kultryck vilket är trafikfarligt att åka runt med. Märker ingen skillnad vid rampen mellan ex S90 eller V70 dvs rwd vs fwd.

Kommentera

• Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
                  kan sno en del av tråden jag också.
                  *farthållare
                  *inte allt för hög skatt
                  * får dra 750kg obromsat
                  *stort bagageutrymme

V70:in är klockren att dra båten med och dessutom får fiskeprylarna plats i skuffen. En äldre V70 är inget dumt val. Skön dragbil som går stabilt på vägen, och dessutom håller bra driftsäkerhet även om mätaren visar 40k mil. iom att du kollar äldre bil skulle jag välja en vanlig bil som det finns gott om beg reservdelar till om något skulle gå sönder. Subaru är lätträknade på min lokala skrot iaf.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Crescent499 Visa inlägg
                    XC70 är inte känd för att ha haft dålig awd eller några större bekymmer med awd:n heller för den delen. Däremot har V70XC haft/har endel problem med awd:n vid högre mil. Främst generation 1 dvs 97-00. V70XC 00-03 har bra drivlina.

De som har problem vid rampen med fwd har oftast löjligt högt kultryck vilket är trafikfarligt att åka runt med. Märker ingen skillnad vid rampen mellan ex S90 eller V70 dvs rwd vs fwd.
                    Det finns många 2 hjulsdriva xc70 årsm. 01-05!! Det blev något bättre med Haldex kopplingen som kom -06. Dom tidiga modellerna skulle jag inte våga rekommendera om man behöver 4 wd i alla fall. Det fanns liksom en anledning att volvo bytte kopplingen. Annars är det trevliga och lättmekade bilar.

Ditt ekipage kanske inte väger så mkt? Prova att sjösätta från en brant ramp med ett ekipage som väger 1200kg eller mer med framhjuldrift! Ops!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
                      Det finns många 2 hjulsdriva xc70 årsm. 01-05!! Det blev något bättre med Haldex kopplingen som kom -06. Dom tidiga modellerna skulle jag inte våga rekommendera om man behöver 4 wd i alla fall. Det fanns liksom en anledning att volvo bytte kopplingen. Annars är det trevliga och lättmekade bilar.

Ditt ekipage kanske inte väger så mkt? Prova att sjösätta från en brant ramp med ett ekipage som väger 1200kg eller mer med framhjuldrift! Ops!
                      Jag tror inte jag har kört ett så lätt ekipage som 1200kg. Bara bilen väger in runt 1700 kg olastad, ligger på ca 3ton totalt med nuvarande båt. det är inga problem vid rampen. Har dock bara använt stora bilar med hög vikt så kan inte svara för hur småbilar klarar detta, så möjligen kan dessa få problem att få grepp vid rampen. Dock sjösätter jag inte direkt på sandstranden utan det behöver vara stabil mark som underlag.

XC70 01-02 har jag inte hört några problem alls med då denna modell ej tillverkades dessa år. XC70 började tillverkas om jag minns rätt som modell år 2003.

V70XC 00-02 kör visco Klart bättre en v70xc 97-00 kvalitetsmässigt, men flertalet har drabbats av problem med främst vinkelväxeln eller hylsan på dessa, dock är det inte många i förhållande till antalet tillverkade bilar som drabbats.. Dock spinner framhjulen oftast 1/10 varv innan bakhjulen kopplas in på denna modell vilket endel upplever besvärligt.

XC70 03-06 kördes haldex gen 2 och denna var klart driftsäkrare och bättre och tidigare inkoppling av awd:n.
                      06-07 gen3 även den var driftsäker och något förbättrad mot gen2

4wd är helt klart bra på dessa även om de ej kan jämföras med en gammal klassisk jeep med mekanisk inkoppling av 4wd, där snackar vi fyrhjulsdrift på riktigt.

Släpper diskussionen här upplever det blev väl OT även för min smak.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                      4 svar
                      427 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Arbetar...
                      X