Duger gammal ambassadeur? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Duger gammal ambassadeur?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Duger gammal ambassadeur?

Snacka med min morfar ang Jerkfiske osv och sa att jag skulle försöka komma igång till våren med det. sa att jag skulle behöva en multirulle osv och han berättade att han hadde en ambassadeur som han fick när han fyllde 50 (ca 15år sen) och den är aldrig använd... ok tänkte jag, gammal rulle kanske inte håller, men varför tacka nej? När jag fick se den så vart jag lite fundersam, den såg jäkligt modern och bra ut.

Bifogar en bild på den, hoppas någon kan svara på om denna rulle kommer hålla för lite nybörjar ryckande i jerkwobblers...
    Bifogade filer
    Tjenare bruden! Bjud på Gravlax!

Ursprungligen postat av Unaz
    Snacka med min morfar ang Jerkfiske osv och sa att jag skulle försöka komma igång till våren med det. sa att jag skulle behöva en multirulle osv och han berättade att han hadde en ambassadeur som han fick när han fyllde 50 (ca 15år sen) och den är aldrig använd... ok tänkte jag, gammal rulle kanske inte håller, men varför tacka nej? När jag fick se den så vart jag lite fundersam, den såg jäkligt modern och bra ut.

Bifogar en bild på den, hoppas någon kan svara på om denna rulle kommer hålla för lite nybörjar ryckande i jerkwobblers...
    Ambassaduer SIX inga fel på den , enda som brukar paja är knarren, mellan infästningen i spolaxeln och själva knarrhjulet.Men den har du ungen användning av vid spinnfiske. Har haft flera st som jag använt i minst 10 år, de funkar bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Unaz

skitbra rulle!! Den är nästan som den jag andvänder 6500c syncro!
      Inga problem att andvända den rullen till jerkfiske!

// Daniel k
      gillar fluga! Även jerkbeit!

Kommentera

Veven sitter på fel sida? Tror för övrigt inte den rullen finns som vänstervead? Samma rulle som SiX STAR?
        sigpic

Kommentera

veven sitter INTE på fel sida! det är lite av en "trendgrej" att veven måste sitta på vänster sida. testa dig fram och avgör själv. jag kör med högervevat (och många andra också) och det fungerar alldeles utmärkt. det handlar mer om din egna upplevelse än vad andra säger att man "måste" göra. lycka till och håll dig borta från dom riktigt tunga jerkbetena (120-175g) med din rulle.
          achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
          \m/

Kommentera

För min del veven sitter på fel sidan på den rulle. Jag fattar inte varför (om jag är högerhänt) måste jag byta hand, efter att jag kastar, för att kunna veva? Jag har bara 2 multi som högervevade men detta för att jag vill inte satsa pengar för att byta dem: en köpte jag mkt billig (och blev oanvänd tills 3 år sedan) och en köpte jag innan att jag "upptäckte" att "veven sitter på fel sidan", att det är bäkväm för mig att köra vänstervevad.

Kontentan är att om man kan kasta med vänstra handen då går det mkt bra att ha högervevad rulle. Annars köper man vänstervevad.
            Tight lines!
            CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Jag har en exakt likadan rulle, den har fungerat utmärkt, förutom att hmm.. "linspridaren" Hänger upp sig. Men det är ett fel som är lätt att laga, annars är jag nöjd med rullen, och ska använda den till reservrulle till jerk nu, när jag köpt en ny.
              Så kör med den där rullen, det funkar bra

Kommentera

Ursprungligen postat av CDan
                För min del veven sitter på fel sidan på den rulle. Jag fattar inte varför (om jag är högerhänt) måste jag byta hand, efter att jag kastar, för att kunna veva? Jag har bara 2 multi som högervevade men detta för att jag vill inte satsa pengar för att byta dem: en köpte jag mkt billig (och blev oanvänd tills 3 år sedan) och en köpte jag innan att jag "upptäckte" att "veven sitter på fel sidan", att det är bäkväm för mig att köra vänstervevad.

Kontentan är att om man kan kasta med vänstra handen då går det mkt bra att ha högervevad rulle. Annars köper man vänstervevad.

nej nej nej! kontentan är att det går hur bra som helst att byta hand innan invevning. jag kastar med höger och vevar med höger, och det fungerar hur bra som helst.
                achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
                \m/

Kommentera

Ambassadeur-rullar är riktiga rullar. Den du visar, "Ambassadeur SIX" är en snikvariant av 6000-serien.
                  En säker arbetshäst - outslitlig om du sköter smörjningen!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                    Veven sitter på fel sida? Tror för övrigt inte den rullen finns som vänstervead? Samma rulle som SiX STAR?
                    Helt rätt, rullen finns inte som vänstervevad.
                    S.I.X. finns i två olika utföranden. Dels en med rullfotsnummer som börjar på 88. Den rullen har den äldre typen av spole där lagren sitter ute i sidogavlarna. Dessutom är frikopplingsmekanismen av en sämre typ.

Dels finns det en modell med rullfotsnummer som börjar på 89. Den är mer lik SIX Star, men det är en del som skiljer. Bl.a. har den inte Multi-Disc slirbroms och en något annorlunda utformning av knarrsignalen.

Förhoppningsvis är det den senare modellen du har, men skulle det vara den första så kan jag trösta dig med att den också håller

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 251 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B