vilka drag är bra i min sjö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vilka drag är bra i min sjö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• vilka drag är bra i min sjö?

Hej
    jag fiskar med reflex 7grams med blå sked.
    men har testat små wobblers, gissar på 5 gram men inte fått utdelning, ännu.
    mycket för reflexen åker på igen efter 10 kast.
    abborrarna står normalt på 2,5-3,5 m djup, jag vet ej hur djupt en 7 grams reflex går men 12 grams går sällan att trolla med(ro drag)

mest intresserad a trolling, för att söka av sjön.

funkar jigg?
    eller ska jag ha större wobbler, abborrarna jag vill ha ligger på 07-1,5kg.

tips är väldigt välkomna.

Köp salmo hornet i olika storlekar o ro på. Får du ingen borre på detta drag finns där nog inga aborrar

Kommentera

Jag skulle snarare säga vilken färg, vad är det för vatten, klart, grumligt? Vad är huvudsaklig föda för fisken, dvs vad finns i betesväg?
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

det är en källvattensjö, men idag då jag testade kajaken så var det grumligt, vattennivån ca 0,5 m lägre än innan, dessutom är detta en testsjö men surt vatten men gädda finns och väger upp till 10kg, de flesta dock under 1kg.
        abborrarna har jag fått för mig väger ett hg eller 1kg. de stora äter de små.

inget annat i sjön utom signalkräftor som sattes in för ca 10 år sedan.

normala djupet i sjön är 1m -2m men 30% av sjön har djup på ca 3-6m, ska kolla för någon säger upp mot 10 meter, men det tror jag ej.
        men nu har jag ekolod så i sommar vet jag.

så väldigt klart vatten och inte djupt men mycket stora abborrar.

därför vill jag meta med mört, små mört, även om dom ej finns i sjön naturligt så borde det funka, annars får jag fånga småabborre på halvhektot!

Kommentera

Ett generellt tips är att inte trolla eller ro drag med spinnare på grund av att de har en tendens att tvinna linan. Spinnerbaits däremot går utmärkt att trolla. Har själv ägnat mig en hel del åt dragrodd innan jag skaffade elmotor och vet att det ibland kan vara ett frustrerande fiske av rent praktiska skäl. Det som har varit minst krångligt för min del har varit flytande wobblers. Den kanske största fördelen med dragrodd är att man lätt kan ge betet en oregelbunden hastighet bara genom att vila en kort stund innan nästa årtag.

Som tidigare nämnts är färgen på vattnet(klart? grumligt? nånstans mittemellan?)intressant då det gäller val av betesfärg. Lite generella tips är väl silverblänkande i klart vatten på soliga dagar och kopparblänkande i grumligt vatten på soliga dagar. Ett annat generellt tips är att anpassa betesfärgen till ljusförhållandena. Soligt=ljusa färger. Mulet=Mörkare färger. Fiskar själv nästan aldrig i klart vatten men har läst att imitationer av rovfiskens naturliga byten ska va hett. Den som har egna erfarenheter får gärna slå bakut om jag är ute och cyklar.

Om det är abborrarna över 0,7kg du vill ha så kan du använda relativt stora beten. Vanliga spinnare på 7-12 gram kan säkert ge nån lite större abborre då och då, men räkna med att du får kroka av ofantliga mängder småttingar innan det kliver på nån större.

Mina två största abborrar(1,51kg samt 1,61kg)har tagit på långsmala wobblers på 11cm(Storm Thunderstick och Rapala Clackin Minnow). Har även fått abborre på betydligt större beten än så när jag varit ute efter gädda, men det händer otroligt sällan. Om det finns gädda i sjön är det obligatoriskt att använda en gäddsäker tafs eftersom beten för stora abborrar är som magneter för smågäddorna(som du får räkna med att få på kroken ofta i jakten på drömabborren). Saknas det gädda(eller annan abborrätande fiskart, t.ex gös)i sjön ska du nog inte ha alltför stora förhoppningar om att det ska gå att få nån större abborre där.

Om du hellre vill ankra eller driva och stå och kasta vid ett intressant ställe istället för att ro drag så är ett tips att fiska på ställen där djupet ändras relativt fort. Har du tur kan du med hjälp av Google hitta en djupkarta över sjön och med hjälp av den få ett hum om vilka ställen som kan vara intressanta.
          All you need is Lubb.

Kommentera

jo, jag har kollat, 5,8 meter är djupast enligt nätet.
            men, elmotorn måste väl vara ännu mer , samma fart hela tiden , jämfört med rodd?
            jo jag har en tunn tafs på hela tiden.
            det som är ovanligt(tror jag) är att det är sand eller stenbotten till 90 %.

sen bryr jag mig inte att behöva ta upp o släppa 50 borrar, nån kan jag ev tillomed äta upp?

Kommentera

Då du säger att du ska ro för att söka av din sjö får jag känslan av att den inte är enorm, annars skulle du ha motor eller så skulle du ha ditt gladiatornamn som användarnamn. Då dem enda fiskar som finns i denna klarvattensjö är gädda och abborre, så tror jag att din största chans att hitta den stora är att testa med jigg kräftimitation.

Jag har har en liknande situation i en sjö i norr nära morfar och där funkade detta utmärkt. Även popper under högsommar på ett av dem få utmärkande grunden, men finns löja i denna sjön.

Gubben har fiskat där hela sitt liv och inte fått en över kilot men med dessa metoder har jag fått över 20st som kliver över 1kg. Toppfisken har min fiskekompis på 1,82.

Kanske funkar hos dig också?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Kommentera

nä, helt riktigt det är en liten sjö, men jag tar nog elmotorn, funkar poppers då?
                hur stor kräftjigg är lagom, ska denna fiska i samma hastighet som en spinnare när jag tuffar runt med elmotorn?

tack för hjälpen

Kommentera

ok ställer om frågan, om ni trollar efter abborre, elmotor eller rodd, vilka drag väljer ni i en ljus sjö kontra mörk sjö, vi jagar 1kg abborre?

Kommentera

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
                    nä, helt riktigt det är en liten sjö, men jag tar nog elmotorn, funkar poppers då?
                    hur stor kräftjigg är lagom, ska denna fiska i samma hastighet som en spinnare när jag tuffar runt med elmotorn?

tack för hjälpen
                    För att en popper ska "poppa" så krävs det att man gör små ryck med spöt, så det ska nog inte betraktas som trollingbeten. Däremot finns ju andra ytbeten som fungerar som det är tänkt bara de får rätt fart, t.ex propellerbeten. Har själv aldrig fiskat med kräftjigg eftersom jag såvitt jag vet inte fiskar i vatten som har kräftor, men om jag förstått det rätt ska kräftjiggar släpas längs botten, så att de rör sig som äkta vara. Vad gäller fart vet jag inte, men kan tänka mig att det är som med alla andra beten, att man får testa sig fram till vad som funkar för tillfället. När du riggar kräftjiggen så tänk på att kräftor går/simmar baklänges. Tror att de flesta som kör med kräftjiggar använder texasrigg eller carolinarigg. Kan också tänka mig att cheburashkasänke med offset-krok kan funka till kräftjiggar om man int' ids ävles med texas(den delstatens mer eller mindre officiella slogan är ju trots allt "Don't mess with Texas!") och carolina.
                    All you need is Lubb.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 248 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B