vilka drag är bra i min sjö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vilka drag är bra i min sjö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Finns inte mört eller löja ska du inte använda såna som bete! De kommer ju från ett annat vatten och kan ha med sig ohyra och annat elände som idag inte finns i din sjö. Däremot funkar mört och löjimitationer i form av jiggar och wobbler för spinnfiske och dragrodd. Sen ska du självfallet inte utesluta beten med abborrens färger. Du säger ju att det är de storas bytesfiskar.

Naturliga färger är aldrig fel men ibland kan en knallgul, eldröd eller blodröd skapelse chocka abborrarna och gäddorna så svårt att de tappar hakan och sväljer betet då de stänger munnen igen.

Beten som ser ut som kräftor kommer att vara hett på sommaren. Abborrarna älskar kräftor och de är ofta de störstas frukost, lunch och middag samt självfallet kvällsgodis och alla mellanmål den varma årstiden. Även gäddor äter kräftor! Fiska nära bottnen.

Metallbeten är främst bete för kast på sommaren och pimpel på vintern. Wobbler och jigg går till allt rörligt fiske och är suveräna beten att ta på släp efter båten. Då jag ror drag håller jag hela tiden i linan. Det innebär att jag har total fingertoppskänsla för vad som händer med min wobbler och att den påverkas direkt av varje årtag. Jag använder endast flytande wobbler vid dragrodd. Får jag inte ned den tillräckligt djupt sätter jag ett sänke en bit framför betet.

Det tar tid och kraft att lära sig sin sjö även om den är liten.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
      abborrarna har jag fått för mig väger ett hg eller 1kg. de stora äter de små.
      Om de stora äter de små, agna med de små och driv med vinden?

Själv är jag ingen abborrexpert, de flesta över kilot är tagna på mört, men en över kilot och några över 700g är tagna på Vibrax OCW (den orangea, inte den röda) storlek 4 kör jag.

Jag fiskar i hummusvatten så kanske inte är någon vidare hjälp.

När jag fiskar abborre så brukar jag tänka såhär, högtryck = ytfiske, och runt normaltryck (1013hPa?) lite djupare.

Tagit de flesta stora strax under ytan över djupare vatten men ibland jagar dom inne i näckrosorna, då är snabbt hemtam spinnare oslagbart tycker jag

Liten betesfisk utanför näckrosbälten kan vara kung också!

Hoppas det var till någon hjälp iaf.

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
        Finns inte mört eller löja ska du inte använda såna som bete! De kommer ju från ett annat vatten och kan ha med sig ohyra och annat elände som idag inte finns i din sjö. Däremot funkar mört och löjimitationer i form av jiggar och wobbler för spinnfiske och dragrodd. Sen ska du självfallet inte utesluta beten med abborrens färger. Du säger ju att det är de storas bytesfiskar.

Naturliga färger är aldrig fel men ibland kan en knallgul, eldröd eller blodröd skapelse chocka abborrarna och gäddorna så svårt att de tappar hakan och sväljer betet då de stänger munnen igen.

Beten som ser ut som kräftor kommer att vara hett på sommaren. Abborrarna älskar kräftor och de är ofta de störstas frukost, lunch och middag samt självfallet kvällsgodis och alla mellanmål den varma årstiden. Även gäddor äter kräftor! Fiska nära bottnen.

Metallbeten är främst bete för kast på sommaren och pimpel på vintern. Wobbler och jigg går till allt rörligt fiske och är suveräna beten att ta på släp efter båten. Då jag ror drag håller jag hela tiden i linan. Det innebär att jag har total fingertoppskänsla för vad som händer med min wobbler och att den påverkas direkt av varje årtag. Jag använder endast flytande wobbler vid dragrodd. Får jag inte ned den tillräckligt djupt sätter jag ett sänke en bit framför betet.

Det tar tid och kraft att lära sig sin sjö även om den är liten.
        ok, vad metar jag med då, endast mask och småabborre?

funkar det att meta med nån kräftimitation, i så fall vilken?
        gärna exempel på jigg och wobbler som funkar till abborre, jag har några små wobbler men inte fått fisk på dem ännu.
        bästa draget hittills är reflex 7 gram med blå sked, även 12 grams likadan fumkar men hittar botten för ofta

Kommentera

Reflex skall ha röd kropp med vita prickar och kopparsked

Är abborrar kannibaler föresten? Meta med små abborrar isf!

I kräftsjöar har jag fått hyfsad abborre på bottenmete med kokt räka, hyfsad kräftimmitation, men det är segt fiske, föredrar feta daggmaskar, kan ge stor fisk men sillar inte bort de små.

Kommentera

Ursprungligen postat av Vessla Visa inlägg
            Reflex skall ha röd kropp med vita prickar och kopparsked

Är abborrar kannibaler föresten? Meta med små abborrar isf!
            Jag kan intyga att abborre funkar som abborrbete.
            All you need is Lubb.

Kommentera

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
              ok, vad metar jag med då, endast mask och småabborre?

funkar det att meta med nån kräftimitation, i så fall vilken?
              gärna exempel på jigg och wobbler som funkar till abborre, jag har några små wobbler men inte fått fisk på dem ännu.
              bästa draget hittills är reflex 7 gram med blå sked, även 12 grams likadan fumkar men hittar botten för ofta
              Hungriga abborrar äter allt de kan svälja och gör sig inga bekymmer över ifall det råkar vara egna barn eller andras ungar.
              Lämpligt agn blir då små abborrar, mask och räkor.

Räkor är dyrt. Ett knep att komma undan med att få behålla räkstjärtarna för egen del, är att klippa till strimlor av Wettex disktrasor och lägga dessa i vätskan som uppstår då räkorna tinar. Frys in strimlorna tills det blir dags att du ska ut och fiska. Använd sedan de dopade strimlorna som metmask. De luktar räka en bra stund men får de ligga i solvärmen för länge luktar de illa. Detta funkar även på regnbåge. Den främre delen av räkan brukar man inte äta så den kan man spara och ha till att meta på om man inte hittar mask.

Det viktiga är inte att agnet du metar med ser ut som en kräfta. En dött hängande plastkräfta lurar inga abborrar men rör den sig och doftar den något ätbart då kommer saken i ett annat läge. Då behöver det inte likna något alls egentligen. Doften och rörelsen triggar jaktlusten.

Sen finns ju frågan om var och när du ska meta. Den enda hemligheten är att hitta ställen i sjön där enformigheten bryts. Dit kommer eller passerar alla typer och storlekar av fiskar då och då och där det finns bytesfiskar, dit kommer rovfiskarna.

Det kan vara en udde, som sticker ut genom vassbältet, en vassrugge eller ett stenröse vid en slät och bergig eller sandig strand, ett tvärdjup vid långgrunda stränder, en vassrugge eller stenröse utanför vassbältet och naturligtvis friliggande grund, näckrosbälten, samt gäddnatebankar ute i sjön. Kom ihåg att du tänker som en fisk, när du står ensam på ett stort tomt torg: Du ställer dig vid en lyktstolpe, ett träd eller en vägg. Det skulle abborren göra också! Så sök dem, där det händer något i miljön!

Det kan vara likadant med tidpunkten och vädret. Om det händer en förändring, så är det när det händer som det blir intressant för abborren. Solen går plötsligt i moln eller bryter igenom för första gången på flera timmar. Det kan aktivera jaktlusten. En tillfällig regnskur kan göra susen. Ett längre uppehåll i det allmänna dagsregnandet gör det säkert.

Mitt på en blåsig dag kan vara bra fisketid. Timmen innan solen är på väg ner och timmen efter den går upp är ännu bättre. Bästa tiden är medan den fortfarande lyser eller börjar lysa ner i vattnet, då går storabborren på jakt. Medan kvällen fortfarande är ljus men solen inte når vattnet är gäddornas tid och sen kommer gösens ute på sjön.

Abborre fiskar jag i huvudsak med spinnare eller maskmete. Det finns fiskare som aldrig skulle kunna tänka sig att jaga abborre utan en liten wobbler eller jigg på tafsen. För tafsen behövs. Gäddorna spottar inte åt en liten spinnare!

Här har du ett smörgåsbord av tips. Välj dem, som passar dig!
              Må du ha ett intressant fiske!
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
              23 svar
              4 210 visningar
              1 gilla