Höstgädda! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höstgädda!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Så länge du inte ska kasta med haspel eller mindre multirulle kan jag rekommendera BFT Atlantic som kallvädersfiskehandske. Vattentät(så länge neoprenen inte perforerats av krokar, torsktänder och gäddgälbågar)och fodrad.
    All you need is Lubb.

Kommentera

Fråga till höstgäddexperterna; gäddfiske vid 4-6 grader i vattnet. Var ska jag leta dom? Hur får jag dom att hugga?
      All you need is Lubb.

Kommentera

Långt ifrån någon expert, men vi brukar ta dem på grunt vatten under metern kring öar och i vikar/sund mellan dem. Vi var senast ute i Söndags, och förhållandena var minst sagt knepiga med högtryck, nordostvind och ett vattenstånd på -37cm. Men man får fiska när man har chansen så vi åkte ut. De första platserna var fisklösa utan ens en enda stöt eller följare så vi bestämde oss för att fika. Efter fikat var det fortsatt uselt tills vi kom till nordspetsen av en ö där jag plötsligt fick hugg på en WolfTail JR. När jag drillade tvåkilosgäddan fick polaren hugg och började bända in en klart myndigare fisk på sitt Snack M i färg 017 http://www.snackbaits.com/index.php?lang=en som sedan visade sig vara 102cm lång. Efter avkrokning och återutsättning kastade jag igen och fick omgående hugg på min Mc Rubber, denna gång en uppskattningsvis fyrakilos. Vi stannade en stund till och jag fick ännu en tvåkilos till innan vi for vidare. På sista platsen fick vi en Gädda var i tvåkilosklassen innan det var dags att åka hem. Lärdomen av detta är att det alltid lönar sig att åka ut på fiske, sk-t samma vad det är för väder eller vattenstånd.

Men på en plats fiskar vi djupt, det är ett sund med ett djup på 8m i mitten och där brukar vi veva in gummina sakta strax ovanför botten.
        Senast ändrad av Jester Burk II; 2016-10-11, 19:19.

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
          Så länge du inte ska kasta med haspel eller mindre multirulle kan jag rekommendera BFT Atlantic som kallvädersfiskehandske. Vattentät(så länge neoprenen inte perforerats av krokar, torsktänder och gäddgälbågar)och fodrad.
          Gillar tyvärr inte neoprenhandskar vid fisket... men, tack för tips och försök!

Gillar inte handskar alls som sagt, men, dessa fir skin ser/känns som dom kan vara OK fram till dess dom blivit dyngsura, efter det så lär de väl bli (under det passet då, om dom funkar ett tag så funkar dom väl, förhoppningsvis, igen när dom torkat då) att återgå till det gamla vanliga, fiska på å se glad ut! samt ta av/på handskar (torra då) efter behov...

Mvh
          /peter
          Senast ändrad av Gädd-jos; 2016-10-11, 21:30.
          https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Ull håller värmen även om dom är blöta. Dock osmidigt att hantera beten o krokar då dom fastnar lätt i yllet

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
              Långt ifrån någon expert, men vi brukar ta dem på grunt vatten under metern kring öar och i vikar/sund mellan dem. Vi var senast ute i Söndags, och förhållandena var minst sagt knepiga med högtryck, nordostvind och ett vattenstånd på -37cm. Men man får fiska när man har chansen så vi åkte ut. De första platserna var fisklösa utan ens en enda stöt eller följare så vi bestämde oss för att fika. Efter fikat var det fortsatt uselt tills vi kom till nordspetsen av en ö där jag plötsligt fick hugg på en WolfTail JR. När jag drillade tvåkilosgäddan fick polaren hugg och började bända in en klart myndigare fisk på sitt Snack M i färg 017 http://www.snackbaits.com/index.php?lang=en som sedan visade sig vara 102cm lång. Efter avkrokning och återutsättning kastade jag igen och fick omgående hugg på min Mc Rubber, denna gång en uppskattningsvis fyrakilos. Vi stannade en stund till och jag fick ännu en tvåkilos till innan vi for vidare. På sista platsen fick vi en Gädda var i tvåkilosklassen innan det var dags att åka hem. Lärdomen av detta är att det alltid lönar sig att åka ut på fiske, sk-t samma vad det är för väder eller vattenstånd.

Men på en plats fiskar vi djupt, det är ett sund med ett djup på 8m i mitten och där brukar vi veva in gummina sakta strax ovanför botten.
              Nåt hum om vad det är för temperatur i vattnet när det är värt att leta kring meterdjupet?
              All you need is Lubb.

Kommentera

Hej Tomas!
                En kompis beskriver att dom stora älvgäddorna ställer sig uppe på grundfladerna på hösten. Det är i NÖ Jämtland så det är söder om dig, men lite samma klimat och miljö. Kanske testa Umeälven och leta vegetationsrika grundflak med strömlä?
                Våra ågäddor i mälardalen är på hugget nu, och står typiskt i kanten mellan grunt och djupfåran. I söndags hade vi yttemp på ca 11 i ekoln och ca 9 i ån.
                Tight lines!
                Per.

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                  Ull håller värmen även om dom är blöta. Dock osmidigt att hantera beten o krokar då dom fastnar lätt i yllet
                  Jo, handskar av ull är ju en klassiker, är det jag oftast kört med (ett par vanliga lovikavantar) eller ett par fodrade arbetshandskar, är ju ändå inget jag har på mig varken när jag kastar eller hanterar saker under fisket ändå... eller, jo, brukar ibland ha handske på vänsterhanden (kastar me höger å vevar höger så, vänstern får ju mest bara hålla den kalla rullen under inspinningen) även under själva fisket... får se, får testa dom här fir skin me korta fingrar å se vad jag har för omdöme om dom, annars som sagt, tillbaka till klassikerna...

Mvh
                  /peter
                  https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Det är därför man uppfann "fickan" den där lilla öppningen i jackan/byxan som man snabbt kan glida ner i med händerna och värma sig en liten stund Sen på det igen
                    Jag kör utan handskar i alla väder
                    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                    Flugfiske är en Livs-stil
                    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Tips från coachen; gör även ett hål i lämplig storlek i fickan, där du kan hänga ut pung. Den håller alltid en högre temperatur än resterande kroppsdelar, och värmer därför gott även dom kyligaste dagarna

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                      25 svar
                      3 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Chrispenborn  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02