Är dom stora gäddorna där dom små är? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är dom stora gäddorna där dom små är?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är dom stora gäddorna där dom små är?

Jag och kamraten var ute på ett höstpass efter gädda idag.
    Men fick bara småfisk ca 0.5-3 kg dock massor utav dessa snipor.
    Det jag undrar är egentligen om det står stor fisk bland all denna småfisk? Har ni något tips om hur man lurar upp dom större? Sjön vi fiskade är en litet sjö som är till 70% 0,5-1,5 meter 20% 1,5-4 meter och sedan ett djuphål där det samlas extremt mycket bytesfisk. Vi låg och driftade i utkanten, igenom, kors och tvärs upp och ner. men bara små fisk. vi provade olika beten fiska högt, lågt, snabbt och långsamt men återigen bara småfisk. Hur f*n ska man lura dom större? bara nöta på och lyfta på alla snipor så är det bara större individer kvar? tips tankar och idéer?!

Som ni ser så är det ruggit mycket fisk som står och trycker i "hålet"

Click image for larger version

Name:	20171015_122842.jpg
Views:	2
Size:	140,3 KB
ID:	1854249
    Bottennapp är napp de oxå!

Lägg 10 pass i och kring djuphålan i höst vinter så bör det visa om där finns några stora , stora gäddor brukar behöva nötas upp .
    "HalvDan var här"

Kommentera

Det korta svaret är nog nej eller som Leif skriver i sina tips:

"Får du bara smågäddor på ett ställe, då kan du nästan vara helt säker på att det inte finns några stora där. Smågäddor kan du hitta överallt i en sjö, speciellt på grunt vatten. Stora gäddor är svåra att hitta."

Dock ingen regel utan undantag så för att få veta vad som gäller i din sjö är det nog bara nöta på.

Kommentera

Ursprungligen postat av RK99 Visa inlägg
        Lägg 10 pass i och kring djuphålan i höst vinter så bör det visa om där finns några stora , stora gäddor brukar behöva nötas upp .
        Jag hör vad du säger men 6 timmars fiske utan ens kontakt med något större känns märkligt....

Kommentera

Nää jag tycker det är fullständigt normalt , troligen finns där väldigt få om någon stor gädda i sjön .
          De flesta sjöarna jag fiskar i håller nog alla 10+ gäddor men det krävs en långvarig och envis kampanj för att fånga dem .
          "HalvDan var här"

Kommentera

Ursprungligen postat av Grejo Visa inlägg
            Det korta svaret är nog nej eller som Leif skriver i sina tips:

"Får du bara smågäddor på ett ställe, då kan du nästan vara helt säker på att det inte finns några stora där. Smågäddor kan du hitta överallt i en sjö, speciellt på grunt vatten. Stora gäddor är svåra att hitta."

Dock ingen regel utan undantag så för att få veta vad som gäller i din sjö är det nog bara nöta på.
            De går ju grövre gädda i sjön, vet att det kommit upp 8 kilos klumpar, dock på sax så dom simmar inte kvar tyvärr. Men det känns märkligt om dom stora inte ska vara och äta i detta smörgåsbord av bytes fisk, känns som lätt mat åt dom... Vill bolla lite idéer.. Och frågan är ju vart ska man leta dom större om inte runt betesstim? de känns som det är gäddfiske 101 "hitta maten, hitta gäddan" men ska man nöta i kanten av stimmet eller mitt i stimmet? vet tyvärr inte vad för fisk det är, kan ju till och med vara olika arter.

Kommentera

Känns ju som att dom stora ska vara där i närheten men 6 timmar känns alldeles för kort tid för att utesluta att dom är där. Gäddan har huggperioder och det kan vara långt mellan dessa.

Jag hade nött vidare i omtådet kring betesfisken.

Testa vertikala kan ju också vara nåt.

Kommentera

Ursprungligen postat av runk3n Visa inlägg
                Jag hör vad du säger men 6 timmars fiske utan ens kontakt med något större känns märkligt....
                Välkommen till min värld! Om vi säger 600 timmar istället så är jag beredd att hålla med...

Kommentera

Se bara på ismete. Där blir huggperioder och dylikt tydligare.

Dag 1 - 12 timmar utan ett pet
                  Dag 2 - samma hål, samma djup, samma bete. Efter 6 timmar hugger en 12+. Vad gjorde den dagen före?

Ovanstående exempel har hänt för mig och många många liknande.scenarier har utspelat sig.

Har nu också gäddorna ett sånt smörgådbord framför sig så kan dom bli selektiva eller rent av bekväma. Det kan krävas att din jigg hamnar framför nosen på en stor gädda vid just rätt tillfälle för att den ska hugga. Har dom betesfisk att enkelt tillgå kommer dom inte jaga din jigg många meter.
                  Senast ändrad av Grejo; 2017-10-16, 13:37.

Kommentera

Ursprungligen postat av runk3n Visa inlägg
                    Om man fick kontakt med något större på mindre än 6 timmars fiske skulle vara himmelriket för mig. Här får man nöta dagar och veckor mellan de stora huggen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 274 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B