3 val på rullar (haspel) tips tack - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

3 val på rullar (haspel) tips tack

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja på senare år så funderar man nästan om en ny modell verkligen levererar mervärde bortom marknadsföringsfraser... Känns snarare så att "vad har de sparat in på med denna nya modell med samma namn som förr?"

Nya Stradic Ci4 har tydligen ingen backspärrsspak - varför togs den bort? Har man "sålt in" det som en fördel på något sätt? Vad är Hagane - ger det mjukare gång och sämre livslängd eller vad?

Kommentera

Såhär står det på shimano EU. Känns som hokus pokus faktiskt. Jag själv ser inga förbättringar jämfört med tidigare modeller. Vet inte om någon annan sitter på en annan åsikt angående detta? Drevet är gjort i ett stycke typ.

Hagane Gear

The HAGANE Drive Gear is produced by Shimano’s coldforging technology, without the need for additional machining. This delivers a longlasting smoothness, strength, lightness and power at the very heart of the reel. Traditional diecast, machined gears are less durable under heavy loads.
      Vet inte den direkta anledningen till varför backspärren togs bort men det är ju varken en nackdel eller fördel att kunna rulla bakåt?

Kommentera

Ursprungligen postat av jockegbg Visa inlägg
        Såhär står det på shimano EU. Känns som hokus pokus faktiskt. Jag själv ser inga förbättringar jämfört med tidigare modeller. Vet inte om någon annan sitter på en annan åsikt angående detta? Drevet är gjort i ett stycke typ.

Vet inte den direkta anledningen till varför backspärren togs bort men det är ju varken en nackdel eller fördel att kunna rulla bakåt?
        För mig som jobbar i butik då och då är det trevligt att ha backspärr på rullarna. Mycket lättare att få tillbaka i kartongen med avaktiverad backspärr Jag avaktiverar den dessutom varje gång jag reser för att minska eventuella påfrestningar då jag för det mesta är mindre försiktig med mina rullar än vad jag bör vara.

Kommentera

Ursprungligen postat av conny c Visa inlägg
          Jag gillar dessa rullar.. enda med lt konceptet som jag inte vant mig vid ännu ät att d känns plastigt trots det inte ät det..
          Nu är väl inte tillverkningsproceduren helt känd men det verkar onekligen som att Zaion består av polymerer förstärka med kol i någon form, alltså ett material många av oss (möjligen slarvigt) kallar plast.
          Ungefär på samma sätt vi i dagligt tal inom fisket kallar både kolfiber och grafit för just kolfiber och grafit trots att dessa material bara är en del av det hela.

Ursprungligen postat av jockegbg Visa inlägg
          Gudarna ska veta att jag inte kan ett dugg om varken metallurgi, materiallära, hållfasthetslära eller något där i närheten.
          Jag intresserar mig dock på lägsta hobbynivå för frågor rörande dessa ämnen och det är kul att spekulera, här kommer därför mina spekulationer:

Har läst en del angående det "kallsmide" Shimano stoltserar med, den poäng tillverkare inom industrin främst trycker på är potentialen att spara pengar.
          Att under tryck forma stycken av metall till nära sin slutgiltiga form med minimal efterbearbetning är uppenbarligen betydligt mer tidseffektivt samt sparar råmaterial jämfört med framförallt avverkande bearbetning (fräsning i det här fallet.)
          Att denna fördel inte trycks fram i reklamsnacket går kanske att förstå.

Andra påstådda fördelar, vilket egentligen övergår mina kunskaper men spekulerar vidare, är att metallens struktur inte "bryts" på samma sätt som vid skärande bearbetning vilket då ska skapa en mer hållbar slutprodukt enligt diverse källor.

I relation till detta påstående bör faktumet att kallformandet av metallen faktiskt deformerar densamma tas i beaktande. En restspänning kan finnas i materialet efter bearbetningen som kan leda till förändringar i ett senare skede, något som naturligtvis kan få en rulle att gå som en påse nötter. Kanske är det detta som hänt i vissa av Shimanos rullar?

Ute på tunn is gång på gång; som jag förstår det löper den plastiskt deformerade metallen större risker för sprickbildning under stor belastning än om den varit skuren förutsatt att allt annat är lika med tanke på deformationen den redan utsatts för. Detta främst på grund av den deformationshärdning som sker vilken ger ett hårdare material som däremot förlorar seghet.
          Den kallsmidda metallen ska ha en hårdare och, i de flesta fall, jämnare yta vilket då skulle kunna tänkas stå emot lättare påfrestningar samt exempelvis slitage från upprepad kontakt med ett annat drev bättre.

Jag tror personligen Shimanos uppsåt med dessa drev ligger mittemellan låg produktionskostnad och ökad hållbarhet vid normala fiskesituationer, jag inbillar mig att dessa två inte behöver utesluta varandra.
          Är det ens konstaterat att de Hagane-rullar som gett upp faktiskt har haft fel relaterade till kuggar och/eller drev?

Ovanstående är fria, nattliga fantasier som mer än gärna får rättas av någon sakkunnig!
          Senast ändrad av JontaK; 2018-04-16, 03:14.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Vad är Hagane - ger det mjukare gång och sämre livslängd eller vad?
            Hagane är stål på japanska.

Det betyder ju jättemycket i sammanhanget och Shimano menar att denna "teknologi" lämnar alla andra på efterkälken (om jag nu ska tro deras reklamfilm). Tillåt mig gäspa...

Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2018-04-16, 08:36.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Intressanta tankar... the verdict is still out there får man nog säga om Hagane? Att kallsmide ska vara bra "har man ju hört" men om det funkar väl i alla sammanhang är oklart.
              Som sagts så vet vi inte ens vad som gör att några rullar på senare tid "tappat fingången" efter en kortare tid. Jag upplever dock att det verkar hända oftare nu än förr men vad fallerar vore intressant att få veta.

Backspärrsspak är lite småtrevligt när man vevat i för långt nån gång eller vill fälla veven av någon anledning.
              Senast ändrad av anteman; 2018-04-16, 14:43.

Kommentera

Letar sj efter en ny haspelrulle till jiggfisket efter borre.
                Har alltid gillat shimano och hade nästan bestämt mig för en stradic,men det värkar som många är missnöjda med den.
                Så nu ä ja lite inne på å testa daiwa tatula lt.
                Har bara provvevat den hos min lokala handlare,men den kändes väldigt trevlig å galet lätt.
                Har aldrig haft en daiwa haspel tidigare

Kommentera

Ursprungligen postat av Nörre_ Visa inlägg
                  Letar sj efter en ny haspelrulle till jiggfisket efter borre.
                  Har alltid gillat shimano och hade nästan bestämt mig för en stradic,men det värkar som många är missnöjda med den.
                  Så nu ä ja lite inne på å testa daiwa tatula lt.
                  Har bara provvevat den hos min lokala handlare,men den kändes väldigt trevlig å galet lätt.
                  Har aldrig haft en daiwa haspel tidigare

Även jag är intresserad av Tatula LT, någon som kan slänga in kort recension om denna rulle?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                  3 svar
                  2 855 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Swangsta  
                  Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57