Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #91
    Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
    Skoj med öppet vatten och abborrarna är på g!
    Jodå, det gick att hitta. Jag ska visserligen ut på isen för den sista gången den här säsongen på Söndag, men nu känns det som att fokus ligger en del på öppet vatten för mig. Extra kul när årets andra pass i öppet vatten bjuder på 3 st abborrar kring/över 40 cm.

    Kommentera


    • #92
      Vilken del av landet fiskar du? Har varit ute från land här i Stockholm men bara blankat./M

      Kommentera


      • #93
        Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
        Vilken del av landet fiskar du? Har varit ute från land här i Stockholm men bara blankat./M
        Jag fiskar i Stockholm också. Fisken är väldigt stationär har jag upplevt, så det kan vara klurigt att hitta den så här års. Den var riktigt trög igår, men diverse finessetekniker verkade fungera bra. Bara på't igen!

        Kommentera


        • #94
          Snart är våren här på riktigt, en årstid finessefisket brukar vara extra hett, Vad har ni för favorit finessemetod?

          Själv gillar jag nog mest cheburashka rig med en ringteez eller en crawteez. Enkelt och effektivt. Men brukar också ha med dropshot, c-rig samt ned.

          Kommentera


          • #95
            Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
            Snart är våren här på riktigt, en årstid finessefisket brukar vara extra hett, Vad har ni för favorit finessemetod?
            Jag fortsätter pumpa på med lätta cheburashka, 1-3 gram, på grunt vatten. Riggar på olika typ av krok med främst "worm hook" och inte offset.
            Har även testat wacky på cheburashka med viss framgång, då med de lättaste vikterna.

            Hur resonerar ni kring spölängd och spökaraktär för finessfisket?

            Jag har sedan jag sålde ett custombyggt -3/8oz som var för "bassigt" stått och stampat i spövalet, i flera år tyvärr.
            Då jag fiskar främst från land i skogssjöar och bara har med en utrustning är det lite av ett krav att spöt inte är en ren dropshot-modell
            utan faktiskt klarar att styra lätta spinnbeten också.

            Ser ni fördelar/nackdelar med korta respektive långa spön?
            Jag ska sätta någon av mina multirullar på spöt vilket begränsar urvalet på den svenska marknaden, men utomlands då, ska
            man kika på LRF-prylar kanske?

            Går det ens få ett någorlunda vettigt spö för finesstekniker som nämns i tråden när det samtidigt ska fungera hjälpligt med andra typer av beten/tekniker?
            Övre kastvikt som nämns i trådstarten, 20-25 gram, är för tungt för mitt fiske. Tror det skulle passa bäst med något klassat upp till 12-15 gram.

            Kommentera


            • #96
              Nu kör jag haspel till finessefisket men där tycker jag min allround jiggspö 7 fot upp till 15 g gör jobbet bra. Till carolina och dropshot fiskar jag gärna ett 8 fot med lite mjukare topp.

              Kommentera


              • #97
                Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                Jag fiskar i Stockholm också. Fisken är väldigt stationär har jag upplevt, så det kan vara klurigt att hitta den så här års. Den var riktigt trög igår, men diverse finessetekniker verkade fungera bra. Bara på't igen!
                Har du främst fiskat i skärgården nu? Sjöarna vid mig är frusna.

                Kommentera


                • #98
                  Ursprungligen postat av DuffelDad Visa inlägg

                  Har du främst fiskat i skärgården nu? Sjöarna vid mig är frusna.
                  Nej, i strömmande vatten. Vikarna som abborrarna står i i skärgården är inte öppna ännu.

                  Kommentera


                  • #99
                    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                    Jag fortsätter pumpa på med lätta cheburashka, 1-3 gram, på grunt vatten. Riggar på olika typ av krok med främst "worm hook" och inte offset.
                    Har även testat wacky på cheburashka med viss framgång, då med de lättaste vikterna.

                    Hur resonerar ni kring spölängd och spökaraktär för finessfisket?

                    Jag har sedan jag sålde ett custombyggt -3/8oz som var för "bassigt" stått och stampat i spövalet, i flera år tyvärr.
                    Då jag fiskar främst från land i skogssjöar och bara har med en utrustning är det lite av ett krav att spöt inte är en ren dropshot-modell
                    utan faktiskt klarar att styra lätta spinnbeten också.

                    Ser ni fördelar/nackdelar med korta respektive långa spön?
                    Jag ska sätta någon av mina multirullar på spöt vilket begränsar urvalet på den svenska marknaden, men utomlands då, ska
                    man kika på LRF-prylar kanske?

                    Går det ens få ett någorlunda vettigt spö för finesstekniker som nämns i tråden när det samtidigt ska fungera hjälpligt med andra typer av beten/tekniker?
                    Övre kastvikt som nämns i trådstarten, 20-25 gram, är för tungt för mitt fiske. Tror det skulle passa bäst med något klassat upp till 12-15 gram.
                    Den där är klurig. Jag skulle nog satsa på något med en tunn tyopp, men inte en finessetopp i ditt fall. Jag menar ett spö klassat till ca 10-15 g, på gränsen till BFS, och som är riktigt känsligt, men utan en toppsektion som har en separat aktion från resten av klingan. Shimano Poison Adrena skulle kanske fungera? Jag gillar det spöet skarpt. Styra mindre beten kan man göra med det, dessutom. Relativt mjukt, men det är inte alltid negativt till finesse. Särskilt inte när de tar försiktigt. Min preferabla spölängd till finesse och specifikt multirulle är ca 7 fot. Jag anpassar dock spölängd efter platsen jag fiskar på såklart.

                    Länk till de olika modellerna som finns: https://jdmtackleheaven.com/collecti...-poison-adrena

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Benjamin S
                      Den där är klurig. Jag skulle nog satsa på något med en tunn tyopp, men inte en finessetopp i ditt fall. Jag menar ett spö klassat till ca 10-15 g, på gränsen till BFS, och som är riktigt känsligt, men utan en toppsektion som har en separat aktion från resten av klingan.
                      Ja, det är inte helt enkelt.
                      Skulle jag haft ett dedikerat spö till finesseriet hade jag valt ett lite rejälare dropshotspö men det är just mångsidigheten som ställer till det.
                      Min tanke är också att spöt ska vara en relativt stum variant i övre BFS-klassen, känns som ett sådant skulle kunna lösa kompromissen bra.

                      Ursprungligen postat av Benjamin S
                      Shimano Poison Adrena skulle kanske fungera? Jag gillar det spöet skarpt. Styra mindre beten kan man göra med det, dessutom. Relativt mjukt, men det är inte alltid negativt till finesse. Särskilt inte när de tar försiktigt.
                      Har kikat lite åt Adrena tidigare, men då resonerar jag som så att jag nästan skulle kunna få ännu ett customspö byggt för priset.
                      Har tidigare haft första generationens Zodias till låns, dels modellen Shimano kallade "BFS" (som inte alls var BFS) samt snäppet över. Modellnamnen har jag glömt men de var klassade -12 respektive -15 gram.
                      Båda dessa hade fungerat tror jag, särskilt den lätta varianten som jag rent allmänt tyckte var ett kanonspö för sin peng.

                      Ursprungligen postat av Benjamin S
                      Min preferabla spölängd till finesse och specifikt multirulle är ca 7 fot. Jag anpassar dock spölängd efter platsen jag fiskar på såklart.
                      Jo, jag har ju importerat spön i nästan 20 år, främst från USA, och därmed verkligen vant mig vid 7 fot.
                      Använder numera ett ABU Hornet Stinger Plus -15 (men överklassat) till rätt mycket av finessfisket. Funkar rätt bra när jag står på tofterna/fiskedäck i båt men för det riktigt pilliga fisket med små rörelsen tycker jag en brant vinkel lina/spö underlättar. Därför blir 6'8" kort vid landfiske.
                      Men frågan är om 7 eller 7'2" gör så mycket skillnad, jag tycker inte det.
                      Då skulle jag hitta ett odelat 7'6"-7'10" som stämmer på övriga krav, dessutom få det fraktat till mörkaste Småland, det lär bli svårt.
                      Blir nog ändå runt 7', ska höra lite med lokal butik om de kan skramla hem något kul från Shimano.

                      Är det någon som vet om Daiwa gör trevliga spön i segmentet (oavsett marknad)?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 216 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 241 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 542 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      55 svar
                      12 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      715 svar
                      60 837 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Arbetar...
                      X