Ursprungligen postat av nephilim
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Den stora tråden om finesse abborre
Collapse
X
-
-
Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
Om det är en hyfsat styv signaltopp fungerar det utmärkt. Jag menar inte superstyv, bara tillräckligt styv för att flytta beten ganska enkelt. Ett bra exempel på ett spö med perfekt toppaktion för ned-rig är Shimano Zodias 4-12 g. Däremot är det inte dumt med en något mjukare signaltopp för neko-rig. Har du en styvare topp (som är bättre till nedfiske) får du kasta lite försiktigare.
Zodias har jag läst mycket gott om, men prislappen är aningen hög.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg
Egentligen så är det väl mest ned och mindre jiggar med lätt skalle jag kommer att fiska mest då W3'an blir lite väl stadig. Neko kommer i andra hand så spöt behöver inte vara anpassat från det. Fiskar mest från båt eller i åar så det är sällan jag behöver bomba iväg kasten.
Zodias har jag läst mycket gott om, men prislappen är aningen hög.
Kommentera
-
Är Berkley Sick Stick något liknande Berkley URBN Micro Lure eller snarare Finesse Lure båda 7'2" 3-14g?
220cm ser jag inte som för långt i sammanhanget... Finesse till Ned och kanske Micro till Neko?
Svårt att få grepp på vilken slags topp de har, hur styv den är, "vanlig" rörklinga eller en homogen, mjuk indikatortopp?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggÄr Berkley Sick Stick något liknande Berkley URBN Micro Lure eller snarare Finesse Lure båda 7'2" 3-14g?
220cm ser jag inte som för långt i sammanhanget... Finesse till Ned och kanske Micro till Neko?
Svårt att få grepp på vilken slags topp de har, hur styv den är, "vanlig" rörklinga eller en homogen, mjuk indikatortopp?
Kommentera
-
Jag satt och tänkte tillbaka på barndomens fiske med ett röd/vitt flöte i frigolit och en krok agnd med en löja som guppar med vågorna 40cm över botten... den löjan måste ju ha sett precis likadan ut som dagens dropshot... inte mycket till finesse dock
- Gillar 2
Kommentera
-
Jag hittade den här videon som rör Flick Shake: https://youtu.be/Lcxn3aKFznE
Mycket informativ och jag lärde mig ett helt nytt sätt att fiska med den här riggen på!
Kommentera
-
Rapport från idag:
12 abborrar upp. 3 st kring 40 cm. Majoriteten tog på neko-rig. Både jika och neko var mycket bättre än ned rig idag.
Beten som fungerade: Geecrack Bellows Stick 2,8", Geecrack Bellows Stick 3,8", (Daiwa) Cormoran K-Don S7 Future worm 4" (neko riggad).
Bilder:
Det var långsamt långsamt som var melodin. Doftbeten presterade absolut bäst.
- Gillar 1
Kommentera
-
Rapport från idag:
12 abborrar upp. 3 st kring 40 cm. Majoriteten tog på neko-rig. Både jika och neko var mycket bättre än ned rig idag.
Beten som fungerade: Geecrack Bellows Stick 2,8", Geecrack Bellows Stick 3,8", (Daiwa) Cormoran K-Don S7 Future worm 4" (neko riggad).
Bilder:
Det var långsamt långsamt som var melodin. Doftbeten presterade absolut bäst.
(OBS! Abborren i bakgrunden av den 3:e bilden hade svalt betet djupt, så den fick bli mat. Annars rekommenderar jag att släppa tillbaka abborrar på våren).
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-04-23, 19:56 -
-
Svar till Håller Ambassadeur 2500c för jerk <100g?av SwangstaGammal tråd men jag har gjort något liknande (tror jag) i försöket att göra om min 2500C till en havsöringsrulle....5 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-03-23, 16:06 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
4 217 visningar
1 gilla